Die houten ebben drietand zie je bijna nergens meer, het draadmodel heb ik in mijn orkestperiode veel gezien. Later kwam daar het 'dropje' (model Tourte) bij. Hoe kun je nu iets zeggen over het gebruik over het draadmodel als je die niet in je assortiment hebt? Waar is die uitspraak dan op gebaseerd?
Ik heb het draadmodel wel degelijk in het assortiment. Over dezelfde periode werd bij mij via het internet het "dropje" 16 keer vaker verkocht dan de Roth Sihon (draadmodel). Het dropje wordt daarnaast ook nog talloze malen per jaar gewoon in de winkel "over de toonbank" verkocht, de Roth-Sihon zelden. Van de drietand kon ik de cijfers niet zo snel vinden, aangezien die in vele modellen in het assortiment aanwezig is. De Informatie over de verkoop zegt wellicht iets over het gebruik, waarbij de niet onaanzienlijke factor "kwijtraken" ook in het geding is: voor het draadmodel is die wellicht lager, omdat zo'n "snarenverkrachter" wel beter aan het instrument blijft zitten en er niet steeds hoeft te worden afgehaald zoals de drietand. In de praktijk wordt de drietand dan achteloos "ergens" neergelegd (op de lessenaar, op een vensterbank etc.) en wordt dan vergeten om vervolgens in de stofzuiger te verdwijnen.
@Bert, met de aangeleverde link blijk je het type demper Roth-Sihoon wél in je assortiment te hebben. Ik kon het in eerste instantie niet vinden, sorry. Ik heb ook jarenlang het 'dropje' gebruikt en heb met veel anderen als klacht, dat je het ding wanneer het niet in gebruik is, op een speciale manier 'vast' moet zetten, om rammelen te voorkomen. Dat lukt wel, maar je moet het even uitvinden hoe dat precies moet. Het draadmodel was daar niet mee behept. Dus zoals Cruijf al zei: "elk nadeel heb z'n voordeel".
Ja eindelijk kon ik ter ondersteuning van de discussie weer eens een legale link naar een product op mijn site plaatsen . Het dropje met magneetje, de Tourte-Bech kleeft in ruststand tegen de snarenhouder en rammelt daardoor niet. De Tourte Bech raakt daardoor ook niet snel kwijt. Volgens mij is de juiste Platamsterdamse spelling trouwens "Elk nadeel hep z'n voordeel" Fijne Feestdagen allemaal!
Ik moest een beetje schipperen met de Regels, want 'men' eist ABN! Heb dank voor de wensen, jij ook hetzelfde toegewenst!
Er zijn zelfs op het gebied van de dempers ontwikkelingen gaande. Zo is er -nog niet zo lang- een nieuw type sourdine op de markt: een lederen sourdine! Het schijnt zich te onderscheiden van de reguliere typen door het ontwerp en helderheid. Dat laatste moet worden toegeschreven aan het gebruikte materiaal. Deze sourdine heeft een vóór- en een achterkant en twee standen. Bekijk het filmpje en oordeel zélf:
Leren sourdines bestonden al heel lang voordat rubber het overnam. Af en toe krijgt een handige strijker met knutselvaardigheden de geest en brengt de lederen sourdine weer eens op de markt, zodat de authentieke bach-uitvoering op authentieke instrumenten ook met authentieke sourdine kan worden uitgevoerd. Zo houd je leuke ideeën voor sinterklaaskadootjes. Vroeger werd ook gewerkt met sourdines van hoorn, been, ivoor en celluloid: althans die ben ik allemaal wel eens tegengekomen in oude vioolkoffers. De getoonde viool is trouwens een chinees met nep- Tonica snaren.
Zijn er nog updates betreffende sourdines? Ik vind zelf dat het geluid met mijn beide sourdines te weinig wordt gedempt. Heb een houten 3-tand en een 'dropje'.
Een Artino of Gewa Artino of een Tonwolf. Of een "viertands" zware metalen demper. Allemaal al eens besproken hier en anders kun je wellicht even googlen op de bovenstaande woorden. Stuur me een PB als je meer info wilt.
Ja, wat wil je! Dat ding weegt me nogal wat. Nadeel hiervan is dat het vaak niet op de kam past en dan moet je met de vijl aan de gang of met een andere kam (die dan wel goed moet passen) aan de slag. Vaak ook ervaart men dat dit type té goed dempt en er nauwelijks nog geluid hoorbaar is. Als de demper los schiet heb je mogelijk beschadiging aan de lak. Er zijn ook metalen dempers met een rubber coating, die dempen weliswaar iets minder maar passen vaak goed en beschadigen niets:
Misschien bij het ophalen van de cello ook even dempers testen speel nu met simpele sourdine en wasknijper maar das nog vrij luid
Ik heb een volledig rubberen hoteldemper en ben daar best te verden over. Omdat die volledig van rubber is kun je hem als die op de kam staat een heel klein beetje bij buigen zodat de pootjes de snaren net raken. Over de demping en het geluid ben ik teveden. Natuurlijk kun je het geluid van een goed gedempte cello absoluut niet vergelijken met een niet gedempte cello. Je kunt er niet je toonvroming mee oefenen maar wel prima je vingerzetting,snelheid en positiewisselingen.
Ook ik heb goede ervaring met die volledig rubberen hoteldemper en inderdaad in de zin dat je er prima je vingerzettingen, positiewisselingen en snelheid mee kunt oefenen. Toonvorming moet je doen als je buren niet thuis zijn. Het bijsturen van wat de zarelonstok teweeg brengt op mijn cello, daar is deze demper waarschijnlijk ook niet geschikt voor. De rubberen demper logeert echter bij de vakantie-/oefenchinees, dus moet ik nog even wachten tot ik erbij kan met m'n experimenten.
Misschien is het niet de bedoeling om te reageren op een oud topic maar dan hoor ik het wel! Ook ik ben op zoek naar een demper om m'n buren niet lastig te vallen met m'n spel. De plaatjes en de links in de vorige reacties doen het niet meer, dus mijn vraag: wat is de beste demper?
Mari15, dat de afbeeldingen en sommige links het niet meer doen zal te maken hebben met de datum van de voorlaatste reactie. Dat is al even geleden. Verder heeft Bert zijn assortiment gewijzigd en dan werkt de link niet meer. Maar er zijn wel meer verkooppunten hoor: https://www.paganino.de/zubehoer/violine/daempfer/ https://www.arc-verona.nl/nl/benodigdheden/sourdine/viool/
Andere software, geen wijziging in het assortiment. Ik kan het oude bericht nu niet meer wijzigen, maar zal een PM sturen. De adressen die hierboven genoemd worden zijn nogal prijzig!
Ik heb een 4-tandige rubberdemper (bij paganino voor 6,95) en een metalen demper (9,95). De metalen dempt beter, maar je moet voorzichtig zijn met op de kam zetten en niet laten vallen op de viool ...