Hier op inhakend...waarom zitten er in violen dit soort stem sleutels en niet het mechanisme zoals in een Contrabas of gitaar met wieltjes? Heeft dat nadelen? De voordelen zie ik namelijk wel.
Die van het type contrabas zijn er vroeger inderdaad geweest, ik heb ze wel eens gezien. Tegenwoordig zijn er modernere sleutels die niet meer zelf draaien maar een bewegend binnenwerk hebben. Ik heb ze zelf nog nooit gezien maar misschien hebben de vioolbouwers onder ons er wel ervaring mee. http://www.wittner-gmbh.de/cgi-bin/db_search_e.pl?rubrik=Finetune-Peg&gruppe=Peg and Peg Shaper
Het snarenwisselen met die mandolinemechanieken duurt eindeloos, traditionele darmsnaren maar ook kunststofkern snaren worden snel kapotgetrokken en ze zijn (voor iemand die dagelijks met strijkinstrumenten omgaat) bijzonder lelijk. De Wittner fijnstemsleutels hebben twee van deze nadelen niet. Toch vinden ze tot nu toe weinig opgang.
Ja...bijvoorbeeld....Zitten hier nadelen aan? Bij violen zijn ze namelijk niet gangbaar maar bij diverse andere instrumenten wel.
Ik vind het er niet uitzien, maar dat is puur een persoonlijke zaak. Stel je vind het niet storend, dan zou het enige nadeel kunnen zijn, dat je bij het opspannen van een nieuwe snaar haast wel een boormachine nodig hebt om met een speciale sleutel even snel de boel rond te draaien. Ik heb geen idee of het een nadelige invloed op de klank zou kunnen hebben. Ik ben ze in het echt nog niet tegen gekomen, behalve bij de contrabas natuurlijk.
Het zijn een soort gitaar/mandoline mechanieken. Is het niet zo dat ze alleen met stalen snaren goed werken? Ze zien er inderdaad niet uit.
Die modificatie heeft wel degelijk effect op het geluid, als je de hals tegen de muur of een massief stevig voorwerp aanhoud tijdens het spelen veranderd het geluid ook direct (en ik kan dat doen met mijn goedkope rommel viool, die wordt er niet lelijker van). Het geluid wordt dan kil en zacht. Naar mijn idee mist er een mogelijkheid tot resonantie. Mijn conclusie: Het geluid wordt zachter als je de hals star met metaal maakt, en waarschijnlijk zal dat metaal zelf ook een kil bijgeluid geven. In iedergeval als het "soepele" hout van de hals in zijn beweging wordt verstoord wordt het geluid zachter. Nog een conclusie: de vorm en het gewicht van de hals verzwakt of versterkt de opgebouwde druk/ resonantie frequentie. Er loopt als het ware een patroon van trillingen door de hals (afhankelijk van de aangestreken toon) die ook weer terug in de klankkast komt en zo in resonantie komt met de zelfde toon zodat het volume sterker wordt.
"er loopt als het ware een patroon van trillingen door de hals...." Zal wel, meet het eerst maar eens op in een goede proefopstelling voordat je dit kunt constateren, laat staan er conclusies aan verbinden.
Dit lijkt op de discussie of een fles wijn met een schroefdop minder smaakt dat met een echte kurk. Over smaak valt te twisten natuurlijk, maar ik heb heerlijke wijnen gedronken vanonder een schroefdop. Uiteraard, een fles Chateau Petrus heeft een kurk, net zoals er geen weldenkende vioolbouwer is die dit soort sleutels op een Strad of een del Gèsu zet. Misschien dat het bij violen (en wijnen) van uitzonderlijke kwaliteit iets uithaalt, misschien ook niet, maar bij een 'normale' viool (en wijn) heeft het volgens mij (=subjectief, mee eens) geen invloed, of inderdaad niet meetbaar. Zoals James May het verwoordde betreffende wijn; "het is gewoon gegist druivensap", heb ik ook wel eens een bekende vioolbouwer (volgens mij Roger Hargrave) gelezen; "het is gewoon een houte kistje met een paar snaren".
En wat betreft de voor- en nadelen; voordelen zie ik niet echt, goed geslepen sleutels doen het prima. Nadelen; het ziet er niet uit (persoonlijke mening) en het gewicht van de viool neemt toe mijns inziens, voor een speler is dat merkbaar denk ik, maar ik ben geen speler, geen vioolspeler bedoel ik uiteraard
Dat vind ik dan weer vreemd voor een viool bouwer... Zo iets zou je toch eenvoudig kunnen achterhalen, dan doe ik een stellingen wordt er meteen weer vanaf de hoogste kast gereageerd. Onderzoeken jullie zelf niets, is een meet opstelling zo moeilijk om te maken voor een vioolbouwer? Of ben ik de 1e met dat idee? Een trilling voel je gewoon door de hals lopen tijdens het spelen... zo moeilijk is dat niet, hoef ik geen proef opstelling voor te maken.. Anders speel je toch even viool met alleen de hals onder water, dan zie je gouw genoeg wat er gebeurd bij verschil in klank aan de trilling in het water... en daar gebruik je dan die "gehate" Chineese violen voor BertBoon.
Zal ik dan een poging wagen? ;-) Volgens mij zijn Bert, Frits, ondergetekende en waarschijnlijk een heleboel anderen het er wel over eens dat er trillingen door de hals gaan, daar heb ik geen badkuip voor nodig. De vraag is of de metalen stemsleutelgarnituur (mooi woord voor Scrabble) die trilling beïnvloedt en of die eventuele verandering ook hoorbaar is, en zo ja, of het er beter of slechter op is geworden? Op die vraag geeft de badkuip geen antwoord. Op die vraag is ook geen antwoord te geven omdat ‘beter of slechter’ subjectieve waardeoordelen zijn. Ergo is er ook geen objectieve testopstelling mogelijk en besteden vioolbouwers er dus geen tijd aan. Dat wil echter niet zeggen dat een vioolbouwer niet continu bezig is om verbeteringen uit te proberen om dichter bij het ideale klankbeeld te komen, maar dat ideale klankbeeld is volledig onderworpen aan zijn of haar oordeel. Als verbetering objectief meetbaar zou zijn, zouden er alleen perfecte violen bestaan.
Ik zal niet ontkennen dat er zich trillingen voortplanten via de krul en de hals richting klankkast, maar wat ik wel onzin vind is dat iemand beweert die trillingen te kunnen voelen. En de suggestie de hals inclusief krul onder water te houden tijdens het spel getuigt nou niet bepaald van realiteitszin. Inhoudelijk geef ik Bert gelijk, hoewel hij het wel een beetje bot brengt: Het is de manier waarop Bert dit soort beweringen afdoet.
Ach ja Frits, jij vanaf de hoogste kast en ik een beetje bot; we gaan gewoon door met de onzin-bestrijding!
Ha, ha, Maar van Walter vd Hee leren we meer dan van onzin-bestrijding! Zie hier dan ook weer de zin van onzin. Bedankt voor je uitleg Walter! Wel leuk hoe er steeds af gedwaald wordt van het onderwerp Het zal dan wel aan mijn viool liggen, als ik mijn vioolkrul vast hou voel ik wel degelijk de trilling bij het bestrijken van een open snaar. Afijn... sommige dingen zijn te beredeneren. Massa geeft vertraging en dus dacht ik dat de (#24) metalen stemsleutelgarnituur voor demping zouden zorgen. Frits Los van het onderwerp de losse snaar: Ik had even geen zinnige maar wel grappige opstelling in gedachten. Nu heb ik een stalen lijmklem bij de stemknoppen vast gedraaid (een kleine klem) en dat geeft een niet hoorbaar verschil. Dus dat metalen stemsleutelgarnituur een ander geluid geeft... is dus waarschijnlijk niet waar. Jammer hoor, hoopte zo dat ik gelijk zou hebben BertBoon wilde zo graag een proefopstelling.... Dan kan je natuurlijk niet weigeren mee te denken als dat zo lief wordt gevraagd Maar nogmaals, als je de krul tegen iets hards (bijvoorbeeld een muur) hou tijdens het spelen dan is de klank verandering direct hoorbaar en daardoor ontstond mijn gedachte over massa toename in de krul is afname in geluid..
Maurien: Ik wil helemaal niet graag een proefopstelling; ik wil alleen liever niet dat je zomaar wat gevoelens en conclusies rond strooit over een soort van trillingspatronen. Dat is vaag gezweef.