Kijk dat rode cirkeltje van Frits is duidelijk, en begrijp ik goed dat de oude hals van de Strad is gebruikt, het op deze wijze ombouwen houdt dus in dat de originele krul niet behoeft te worden aangezet.
Liuwe, Ik vind het heel bijzonder dat er een paar stukken originele hals van Stradivari bewaard zijn. "Il Canone" is echter een "Del Gesu"
Men heeft dus gewoon de originele hals willen behouden en de voet van de hals middels wat montages aangepast aan het corpus zodat deze aan de moderne bouw en techniek voldoet. Niet alleen aan de voet van de hals heeft men hout moeten plaatsen maar ook aan de kant van het hieltje om het tekort aan hout op te vangen en zodoende de de hals vanaf bijna de voet tot de scroll volledig te kunnen behouden, origineel te kunnen laten. Dit is al eerder gebeurd bij een Amati viool, ik dacht een Nicolo Amati of een Heronimus. Nagenoeg de zelfde verbouwing. Remi
Bij de Lady Blunt is dezelfde verbouwing te zien, het is niet zo'n mooi gezicht allemaal, zie foto #3
Ja, de Canone is van Guarneri, maar ook hierbij is de originele hals verbouwd. Wanneer is natuurlijk niet bekend en uit welke tijd de toets stamt, zal ook wel niet te achterhalen zijn.
Voor wat het waard is, op de Duitse wikipedia pagina staat dat de viool in 1828 door Carl Nicolaus Sawicki uit Wenen is 'aangepast'. Maar er staat geen bronvermelding bij. http://de.wikipedia.org/wiki/Il_Cannone_Guarnerius
Het is al heel wat dat er namen bekend zijn van mensen die aan de ombouw van zo'n viool hebben gewerkt. Ik denk dat bij de meeste omgebouwde instrumenten de ombouwer niet bekend is.