"Stemsleutelgat". https://www.violins.ca/supplies/posts_bars_purfling.html Zelf maken dus, maar eerst een stuk buxushout bemachtigen, zagen, vijlen, en een slijper maken, pennen slijpen, voor boren van de sleutelkast, ruimen en inpassen. Genoeg te doen zo te merken. Inmiddels heeft het buigijzer/verwarmingselement dat jaren (veilig) in de kelder heeft gestaan een uitglijder gemaakt en is de knop voor de temperatuur regeling afgebroken, dus een verlengstuk voor een potmeter er op als reparatie.
Prototype van de sleutelschaaf, de pegshaver, de puntenslijper zodat ik straks kan gaan verbussen, wangetjes vervangen en weer verbussen of eigenlijk opnieuw de sleutelgaten ruimen. Aangezien ik buiten de hals nu ook de body, het corpus, de vioolkast bij elkaar heb komt bij mij het idee op om na de reparatie van de sleutelkast/scroll de wrakke uitgeholde hals te gaan vervangen in plaats van de nieuwe hals te plaatsen. Dit betekent dat ik na de reparatie van de scroll ook nog eens de hals mag vervangen. Back on topick. De schaafbeitel zijn binnen, voor ruim 8 euro twee schaafbeitels voor een motorschaaf maar wel van tungstencarbide of te wel wolfraamstaal. Aangezien het bloed kruipt waar het niet gaan kan, de schaaf-beiteltjes waren net binnen, dus een blokje hout, zagen, boren, ruimen , zagen etcetera.. er valt nog een hoop aan te verbeteren (fijn instelling/afstelling en op zeker een soort voor de body. Maar geloof me (ik heb nog nooit een puntenslijper gemaakt) hij werkt en heeeeeel erg goed. Ik heb hem gebouwd volgens de tekeningetjes van internet maar... Waarom slijpt een sleutelslijper links om, waarom niet rechtsom zodat het rondhout in de vice opgespannen blijft? Ik heb het model blindelings overgenomen maar ga een rechtsom slijpert maken en eens kijken of de rechtsom draaiende versie stabieler is. Remi
Ik denk dat het niets uitmaakt. Maar als je het apparaat omkeert heb je toch ook een rechts slijpende versie? Of zie ik dat verkeerd?
Frits, het gat waar het hout ingaat is conisch, ik heb het met de ruimer gemaakt zodat ik precies een verloop van 1:30 krijg. Maar dit is versie #1 zonder fijnafstelling en het is van beukenhout. De volgende wordt van esdoorn en werkt rechtsom. Ik heb al een proefje gemaakt voor de pennen en het slijpertje werkt perfect. Remi
Het gat voor de G moet nog een beetje worden gecorrigeerd. Voor de rest zitten ze netjes in lijn. Je slijper schijnt goed te werken! Knap werk!
Deze verbussing is nog met de linksom slijper gemaakt, de inmiddels ingelijmde verbussing is met de rechtsom slijper gemaakt. In het slijpen bijna geen verschil, met uitzondering van het loslopen van de klauwbek van de boormachine. Door wat bezigheden in huis ligt het vervangen van het wangetje een beetje op zijn gat. Wel heb ik een paar weken geleden bij de Aldi nog een nieuwe "Japanse zaag" kunnen kopen dus aan de zaag zal het niet liggen. Mocht ik weer achter de werkbank kruipen dan laat ik zo wie zo weer hierover meer horen. Remi
Komt er op die breuklijn, die dus nu zo mooi gelijmd is, niet een enorme spanning door de snaar als die eenmaal op toon is? Helpt dan de snaarspanning de boel op z'n plaats houden, of moet je met de manier van en keuze vóór bepaalde lijm rekening houden met mogelijke ontwrichting? Vraag dus van een absolute leek. Maar ook zulke mensen kunnen nieuwsgierig zijn.
Mooi filmpje! Moet ik hieruit begrijpen dat de (soort) steunhoutjes die gemonteerd worden, genoeg zijn om de spanning van de snaren op te vangen en dus ook genoeg om te voorkomen dat er toch iets scheef trekt? En de ene breuk is de andere niet.
Ik vind het filmpje niet erg overtuigend, heb het wel eens beter (en fraaier) gezien. Maar misschien is het beter de restaurateur (Remi) zélf aan het woord te laten?
Voor een absolute leek op dit gebied is dit filmpje natuurlijk al heel informatief, maar een vakman kijkt er natuurlijk anders tegenaan. Die ziet gewoon meer. En die weet wat die NIET ziet.
Zo lang Remi ver weg blijft van onderstaande 'oplossing' heeft hij mijn volle respect voor de manier waarop hij de krul probeert te restaureren:
@Frits en iedereen, Staalplaatje reparatie hoort thuis in de staalindustrie, instrumentmakerij (metaal). Ik ga gewoon mijn best doen om de vioolbouwer uit te hangen en de wangetjes netjes te vervangen, beide op halve dikte van de originele wang, dan nogmaals verbussen en dan de sleutels als nieuw inpassen. Inmiddels is de sleutelkast voor de eerste keer verbust, volledig doorgestoken. Nu komen we dus aan bij het vervangen van de wangetjes. Je kunt het maar een keer verkeerd doen en verpieteren. Als alles goed is, morgen de verbussing afzagen en een foto. En dan de wangetjes... De nieuwe schaafjes en de inmiddels super scherpe beitels mogen hun werk doen, nu ik nog de rust bewaren. Remi
He, interessant allemaal, maar ik had nog wat vragen (zie in #28 en #30). Daar blijf ik nog mee zitten. Of zijn ze zooooo oliedom dat we daar maar niet op gaan?
O, sorry. Ik weet ook niet helemaal zeker aan wie de vraag werd gesteld. Maar goed daar gaat 'ie dan: ad #28: rekening houdend met de nerfrichting is een applicatie ter dikte van de halve wang sterk genoeg om de krachten die op de sleutelkast komen te staan op te vangen. Er wordt daarbij geen speciale lijm toegepast anders dan de reguliere huidenlijm. ad #30: de breuklijn en de applicatie staan loodrecht op de richting van de spankracht, zodat die positie het meest gunstig is om krachten op te vangen c.q. te weerstaan.
Dank je, Frits! Die vraag was aan Remi gesteld (staat er niet expliciet bij, toegegeven), maar anders wel aan degene die mij dit wil uitleggen. En dat ben jij nu dus geweest.. Duidelijk!
Met dank aan Frits voor de goede uitleg. Zelf was ik nog opzoek naar info over de nerfrichting van het nieuw te plaatsen wangetje. Tegen de ervaring van Frits kun je het gewoonweg niet opnemen en het mooie is dat het gelijk ook weer een leerschool is. @marcella, vragen zijn nooit oliedom. #28, Ik heb de breuklijn, het gebroken sleutelkastje gelijmt met 2 componentenlijm (Vloeken in de kerk). Met huidenlijm beleven de delen steeds weg slippen en de droogtijd/uithardingstijd was ook erg lang. De oplossing voor mij was dus de 2 componentenlijm, met in het achterhoofd dat als het eenmaal vast zit het niet meer de bedoeling is dat het ooit nog los komt. Remi
Dank je wel, Remi! Je hebt wel een klus aangepakt van de 'hogereschoolvioolbouwkunde' (haha, gelijk heel veel scrabblepunten, of telt zo'n woord niet?)