Ik zag een kort filmpje waar te zien is dat er op een vrij primitieve manier een Viool wordt gebouwd. Ook zie ik een heel vreemde strijkstok en ook de Viool lijkt me anders dan normaal, zie toets en kam.
Ik heb eens even wat zitten speuren op het internet en het blijkt dat dit een groep mensen is uit Mexico en van origine uit Spanje komt. Ze spelen sinds de 16 eeuw op vioolachtige instrumenten: Spaanse priesters introduceerden de viool maar de vorm werd al gauw vervormd onder invloed van de gitaarvorm, hetgeen goed is te zien op de speler rechts op de foto. Dit type viool werd vervaardigd uit inheemse materialen waaronder eiken, essen en ceder. De rijkdom aan fijnhout in de onmiddellijke nabijheid om violen te maken is een belangrijke factor in de geschiedenis van de ontwikkeling van de Tarahumara violen. Van alle Spaanse geëmigreerde violen is de Tarahumara-viool een van de meest herkenbare 'moderne' violen voor wat betreft de vorm en de grootte. Hier een Texaan die viool speelt. De houding en de strijkstok zijn wat minder conventioneel dan de eigenlijke vorm van het instrument: Ik kom niet aan filmpjes van de bouw van dit instrument.
Als dat YT filmpje Musica Tarahumara (zie bij #1) ziet en hoort (eerst wordt er geleuterd) dan komt er muziek uit dat mij zelfs doet denken aan hoe de Zwarte Zee Kemenche (die langwerpige) wordt toegepast. Veel accoorden! En zelfs de loop van de melodie en het ritme: een soort mengsel tussen iers gefiddel en Zwarte Zee muziekjes op straat. Die viool en die strijkstok zijn ook niet gemaakt voor het verfijnde werk; dat wordt ook al aangegeven op de site waar Frits al heeft 'gegraasd' en de plaatjes heeft gehaald. Op filmpjes zie ik violen die bij ons VSO worden genoemd, echt van die houten kistjes met snaren erover. En die strijkstokken zien er ook heel robuust uit. Maar filmpjes van de bouw ervan ben ik idd ook niet tegengekomen. Nu ja, wel die van Tobias in #1. Blijft interessant, die instrumenten en plaatselijke speelstijlen!!!
Ja, Tobias, dat onderste filmpje vond ik wel tergend, want er wordt zo lang gebabbeld....maar hier wordt dus ook gespeeld op de manier die ik in #3 al omschreef als mengelmoes . vanaf 2;37 gebeurt er wat. En als dat spel ophoudt, is er bij 6;24 weer een doorstart. Er is op YT ook nog een cursus voor violisten mariachistijl. (alleen, ook daar wordt érg veel gepraat)
Maar als ze niet zoveel praten, Marcelita, dan is het kistje helemaal zo snel door... (O, dit is heel flauw.... Kon het niet laten....)
Ja, misschien is het nog waar ook. Mexicanen kwamen mij (in 1987) best relaxed over. Het was ook fantastisch om te zien hoe men in stadsparken zich met héél weinig spullen/eten/luxe met hele families en vrienden prima kon vermaken. Ik zat mij even af te vragen hoe dat kon komen dat ik in de klanken ook iets Iers hoor. Door de Keltische invloeden in Spanje. Hun muziek, ook Ierland is daardoor beïnvloed, ging vervolgens met de paters Jesuïten vanuit Spanje naar Mexico, zo kan dat dus gegaan zijn. Of zie ik het verkeerd? Ik hoop hier wijzer te worden, dus graag discussie! (knipoog naar Frits)