Een veel voorkomend element in de instrumenten van Stradivarius is de asymmetrie. De krul is vaak aan beide kanten iets verschillend de f gaten verschillen iets van hoogte evenzo de hoeken, etc. is dit gewoon slordigheid of had het een ander doel. De Lady Harmsworth.
Er zit wel asymmetrie in de dikteverdeling van met name het achterblad. Dat is bewust gedaan. Ik weet niet of je daar op doelt? Of bedoel je de uiterlijke asymmetrie?
De foto van de voorzijde van het instrument staat c.a. 1,5 graden uit het lood, dus niet haaks, iets naar links. Ook dat geeft een vertekening. Maar wat ik dan niet begrijp, deze viool is uit zijn "gouden" periode waarin hij de mooiste en beste van zijn instrumenten heeft gebouwd. Wikipedia over deze periode: The period from 1700 until the 1720s is often termed the "golden period" of his production.[38] Instruments made during this time are usually considered of a higher quality than his earlier instruments. Remi
De dikteverdeling van het achterblad hoeft helemaal niet meer van Stradivari te zijn: er is in bijna driehonderd jaar door vele vioolbouwers aan de instrumenten gewerkt, daar is geen enkel rapport over opgemaakt. We weten uit beschrijvingen dat veel vioolreparateurs er niet voor terugdeinsden de dikte van de bladen van Stradivari-violen te veranderen om de klank naar hun eigen smaak aan te passen. Dat er dus nu een asymmetrie in de dikteverdeling van het achterblad van de Lady Hamsworth is, is helemaal niet bewust gedaan, we kunnen simpelweg niet meer nagaan wanneer deze asymmetrische dikteverdeling is ontstaan! Elke Stradivari-viool is een overblijfsel dat met veel kunst en vliegwerk (vanwege de financiële kant!) vanaf de negentiende eeuw speelbaar is gehouden, soms door vaklui, soms door mensen met wat minder gevoel voor het historische object, maar we houden nog altijd het sprookje intact dat Stradivari-violen de beste violen zijn, tot frustratie van de huidige vioolbouwers.
Dan maar een vraag van mijn kant, hoe kun je de dikteverdeling van het achter of voorblad van een instrument aan de buitenkant zien?
In dit onderwerp is aan de orde of er asymmetrie is in een Strad. Het gaat daarbij niet om de vraag wie het heeft aangebracht.
Geheim van Stradivarius ligt mogelijk in asymmetrie. De unieke klank van de violen van de meesters als Antonio Stradivari en Giovanni Battista Guagdagnini ligt mogelijk in kleine imperfecties in de instrumenten. Dat schrijft de Britse krant The Sunday Telegraph na nieuw onderzoek op microscopisch niveau. Er blijken kleine asymmetrieën te zijn, onder meer in de klankgaten, die mogelijk bedoeld waren, om de onaangename klank van symmetrische instrumenten weg te werken.
Tobias, als het aan kleine imperfecties en verschillen in de symmetrie zou liggen weet ik nog wel een paar violen die niet symmetrisch zijn. In dit geval zijn Stradivari en Guaduagini zelfs hele milde gevallen.
Misschien moeten het juist wel milde gevallen zijn, want anders zou iedere slordig gebouwde fabrieksviool ook goed moeten klinken.
Tobias, er is een verschil tussen slordig gebouwd en kleine imperfecties. Daarbij als de kleine imperfecties opzettelijk zijn gemaakt betitelen wij ze dus verkeerd.
Remi ik zag gister in een flits op het Internet iets van het StrijkersForum ik dacht te zien dat jij toen met Frits ergens een verhandeling over had en daar kwam ook asymmetrie in voor, het was in 2006, maar ik kan het niet meer vinden.