Plotseling ben ik in de gelegenheid dat ik zeer binnenkort een bijna honderd jaar oude studiecello in bruikleen krijg. Van een familielid, die er al zo'n 15 jaar niet meer op heeft gespeeld. Ik reken erop dat er nieuwe snaren op moeten (tips welke dan voor mij als absolute beginner?) en dat de strijkstok opnieuw behaard moet. Natuurlijk breng ik de cello als ik hem heb langs bij een vioolbouwer, maar zijn er nu al meer dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik weet nog niet veel meer over de cello dan dit, het blijft dus nog even spannend!
Hoewel de ouderdom niet zo veel zegt over de klankkwaliteit, hoop ik voor je dat het een juweeltje is. Afwachten maar.
Dat snap ik ook. Aan de andere kant: waarom zou een niet mooi klinkend instrument bijna een eeuw worden bewaard? Of gaat die redenatie niet op? En het klinkt ook vast beter dan mijn (prima) huurChinees naar Duits model. Toch?! Ik vind het allemaal heel spannend in ieder geval - het voelt heel bijzonder.
Wat een avontuur voor je! Fijn dat ze aan je hebben gedacht! Ik hoop dat het voor jou een lot uit de loterij is, want een goed instrument helpt je als beginner zo goed verder op weg! Snaren voor een beginner...ik zou eerder gaan voor snaren die goed bij je cello klinken! En als dat vooral chique snaren zijn,bijvoorbeeld Larsen, bedenk dan dat je heel veel uur met je cello doorbrengt en wil genieten van alles wat in de beginfase al wil gaan lukken. Er zijn meer mooie snaren en er zijn ook combinaties mogelijk. In een ander topic op dit forum gaat het uitgebreid over cellosnaren en daar heb ik zelf ook mijn voordeel mee kunnen doen. (ik kan het even niet zo gauw vinden). Er worden ook wel instrumenten in families bewaard uit sentiment, als erfstuk of het idee dat misschien ooit nog eens iemand zou kunnen gaan spelen en dan is het leuk als....Het hoeft dus niets te zeggen over de kwaliteit van het instrument. En als een instrument 15 jaar niet bespeeld is, dan moet het misschien ook weer gaan wennen aan een nieuw werkzaam leven.
Wat spannend voor je! En wat ontzettend gaaf! Goed dat je ermee naar een vioolbouwer gaat, als de klank goed is dan kun je van een inverstering in goede snaren en nieuwe haren op de strijkstok uren lang genieten. Laat je advisreren door de vioolbouwer, en dan komt het vast wel goed. Tja en of die beter klinkt dan je huurcello???? Dat weet je pas als je het kunt uitproberen. succes ermee!
Het is geen garantie dat zo'n cello beter klinkt: ik heb ook wel eens een honderd jaar oude cello niet aan de praat kunnen krijgen, wat ik ook probeerde. Maar ik hoop het beste.
Het is super dat je op z'n cello mag spelen, en dat er aan gedacht wordt. Maar laat je niet alleen leiden door het in bruikleen krijgen! Het kan zijn dat de cello en jij geen klik hebben, of dat het tussen jou en de cello wel wil, maar dat je niet met de stok overweg kan... Blijf daar dan niet mee zitten, maar zorg dat je dan een cello/stok koopt/huurt die wel bij je past. Ik heb gemerkt dat niks zo vervelend is als spelen met een stok die niet bij mij paste... Uiteraard hoop ik voor jou dat het allemaal goed uitpakt!
Bedankt voor al jullie wijze woorden...! En ja: ik houd overal rekening mee, maar hoop op een gelukje!
Het item waar we uitwisselden over verschillende typen/merken snaren is https://strijkersforum.nl/threads/cello-snaren.2691/
Ik heb hem! Het is een "gewoon goede" cello, aldus zowel mijn leraar als de vioolbouwer. Uit 1912, dus nog iets ouder dan in eerste instantie gedacht. Etiket erin van een Tilburgse vioolbouwer, die volgens 'mijn' vioolbouwer instrumenten importeerde uit de Bohemen en ze dan verder opknapte. Geen top-bouwer (Kessels) maar niks mis mee. Nu wordt 'mijn' cello een beetje opgeknapt (nieuwe kam, snaren, staartstuk, toets wat bijgeschaafd) en als dat allemaal gebeurd is ruil ik mijn huurexemplaar in! Dan kan ik hier weer even mee vooruit. Ik zal vanavond of morgen even kijken (voor de nieuwsgierigen) of ik een foto kan plaatsen, dat lukt niet vanaf mijn telefoon blijkbaar.
Voor zover ik weet (maar ik was er niet bij) werkten er bij Kessels (een fabriek in "van alles") in Tilburg ook vioolbouwers die uit het oosten kwamen. Of die ook celli hebben gebouwd weet ik niet. Ik heb hier een paar Kessels Violen op voorraad en dat zijn redelijke studieinstrumenten. Kessels celli heb ik meermalen ter reparatie gehad en die vond ik toch echt heel behoorlijk.
Ben benieuwd naar de foto, en vooral naar je ervaringen met je nieuwe oude studiecello! En Berts ervaringen met Kessels celli klinkt ook hoopgevend!
Ik vond het heel moeilijk te zeggen hoe het klinkt - zelf kreeg ik hem niet gestemd. Toen mijn leraar dat (natuurlijk) wel lukte heb ik er in de les op gespeeld en dat voelde al lekker! Klonk ook prima toen mijn leraar erop speelde, maar in mijn ogen/oren kan hij alles prachtig laten klinken. (realiseer me dan altijd dat er nog zoveel te leren is, ook al schijn ik goede vorderingen te maken) Ook het idee wat zo'n instrument allemaal al meegemaakt heeft en dat het weer tot leven komt, alleen dat is al bijzonder!
Je bent een deel van de geschiedenis van die cello geworden! Wanneer gaan strijkinstrumenten logboeken krijgen?
Dat zou wel wat zijn! Hierbij twee foto's van 'mijn' cello! Ze zijn niet erg duidelijk, maar het zijn de enige die ik (nu nog) heb.
Grappig, op de linker foto ziet de cello er veel donkerder uit dan de rechter (door licht inval) en op de rechter zie je meer de tekenen des tijds/ butsjes enzo. Het is op zich wel goed om daar duidelijke foto's van te hebben, zodat het wel duidelijk is wat er was vóór je hem kreeg. Maar verder vooral veel speelplezier!
Ja, daar ben ik ook een voorstander van. Vaak als ik mijn cello ter hand neem om te gaan studeren, vraag ik me af tegen wie mijn cello precies zo heeft geleund en of ze allemaal net zo'n klik met de cello hebben gevoeld... Nu zal een logboek geen antwoord geven op de laatste vraag, maar alleen al namen, jaartallen en plaatsnamen zou al zeer interessant zijn!
Je gaat waarschijnlijk nog winst boeken met een set betere snaren (deze lijken mij nogal oud) en een snarenhouder met ingebouwde fijnstemmers.