Leiderdorps Kamer Orkest speelt Melartin vioolconcert 15-2-2015

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 19 jan 2015.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    In twijfelde even of ik het bij de juweeltjes in de vergetelheid zou zetten of bij concerten, maar ik speel als 2e viool mee met het Leiderdorps Kamer Orkest (eigenlijk te groot voor "kamer") omdat ze een onbekend vioolconcert gingen spelen. Sibelius, waarvan we de 2e symfonie spelen, is bekender als Finse componist, maar van Melartin had ik nog nooit gehoord, maar je bent nooit te oud om bij te leren. Vooral het 2e deel is erg mooi, alleen bij deze opname mis je de puls die het orkest neerlegt, maar ja dat moet je dus in de concertzaal horen.
    Hier het van mij bekende filmpje met de noten van de vioolsolist en de vlieger van het concert :

    [​IMG]
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Haaa, weer eens een componist waar ik nog nooit van heb gehoord. Leuk dat je deze aankondiging geplaatst hebt en deze plek onder concerten en uitvoeringen is nu de meest logische.
    Natuurlijk moest ik even kijken wat de goede man nog meer op de wereld heeft geholpen! Lijkt me ook erg leuk om aan een concert van zo'n onbekende componist we werken naar een mooi hoogtepunt (uitvoering)! De componist leer je dan wel kennen, dacht ik zo!
    Ja, het tweede deel van het vioolconcert vind ik ook mooi en zal ook beter tot zijn recht komen in de concertzaal.

    Erkki Melartin (1875-1937) heeft werken voor piano solo, piano-viool, piano-cello, een strijktrio, strijkkwartetten en symfonieën op zijn naam staan. De cellomuziek was gescand, dus vanaf handschrift niet lekker lezen als je dat zou willen uitvoeren. Misschien heb ik nog een gedrukte over het hoofd gezien..Onderzoekje in het bestand van de bladmuziek van Stretta leverde ook geen gedrukt werk met cello op (wel piano solo en één keer piano-viool).

    Ik wens je in ieder geval veel plezier met de repetities en de uitvoering! Het ziet er vooralsnog niet naar uit dat ik kom luisteren, maar dat mag de pret niet drukken, toch?:)
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Net de generale gehad en zondag 15 februari gaat het gebeuren. De kans dat je ooit Melartin weer in de concertzaal gaat horen is niet zo groot, dus wees erbij.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    SUCCES MORGEN!!!
     
  5. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Voor Mercelita en anderen die het gemist hebben, hier de opnames van het vioolconcert van de Finse componist Erkki Melartin :


     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dank je wel, leuk, wat een verrassing! Ben nu aan het luisteren. Opname is ook goed gedaan, maar live hebben we dus duidelijk wat gemist!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als ik eerlijk ben vind ik Tessel Hersbach niet zo heel geweldig spelen. Ze wordt blijkbaar moe want in het derde deel maakt ze het naar mijn idee te bont vanaf 5.11 min. in het derde deel.
    Daarom maar eens even gegoogeld wie of wat Tessel Hersbach is en dat liegt er niet om! Ik kan haar prestatie zoals hier door Vieuxtemps geplaatst niet begrijpen. Ze moet veel beter kunnen.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Vieuxtemps heeft alleen de opnames geplaatst voor ons en ik heb gezegd dat we hier iets gemist hebben.
    Dan heb ik dus ook slordigheden gemist:rolleyes::oops:.
     
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik denk dat je een absurd verwachtingspatroon van deze 24/25-jarige violist hebt met "Ik vind haar niet zo heel geweldig spelen"", "Ze maakt het te bont" , "Ze moet veel beter kunnen" en "Ik kan haar prestatie niet begrijpen" , die volgens mij voor het eerst soleert met een amateurorkest en volgens mij 2e violist was van een strijkkwartet en nu als 1e of 2e violist in een jong beroepsstrijkje maar niet in het Residentieorkest, het Rott. Phil of het KCO zit. Als ze nou een Oskar Back-concours had gewonnen of een internationaal vioolconcours of als ze een 1e violist van het KCO was geweest, had je de lat misschien wel hoger kunnen leggen. Vanaf 5.11 in het 3e deel kan ik haar niet betrappen op fouten en daarvoor weet ze imperfecties van dit technisch vreselijk moeilijke stuk toch redelijk handig spelend op te lossen, maar het orkest maakt ook hoorbare fouten (kwisvraag aan jou: waar?). Kijk, in de concertzaal vergeet je een foutje zo weer, maar hier kan je keer op keer hetzelfde stuk afspelen en de vinger op de zere plek leggen. Op Youtube reageert iemand met de tekst: Very expressive. Great technique and allot of passion. A violinist with great potential. Het zou kunnen dat ze dat potentieel nog verder gaat ontwikkelen, maar zo'n reactie is denk ik representatiever en beter ingeschat en constructiever dan die van jou. Verder staan bij de 3 delen op Youtube 22 duimen omhoog en maar 1 naar beneden, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze de solist leuk of goed vinden , want ze kunnen ook het stuk leuk vinden, maar niemand vindt daar "dat ze het te bont maakt" of "begrijpt niet dat ze zo speelt, terwijl ze nog veel beter zou kunnen" of heeft specifiek commentaar na 5.11 minuten in het 3e deel, omdat ze moe wordt en haar conditie haar in de steek laat, omdat ze te weinig getraind heeft.
    Verder vraag je je af wie of wat is Tessel Hersbach is. Wat is onzijdig en slaat op een ding. Tessel is een vrouw dus kan je met wie volstaan. Dus: Wie is Tessel Hersbach?
    Maar wat vind je verder van dit vioolconcert? Leuk stuk of terecht in het archief beland? Voor een betere? of andere versie kan je het filmpje hierboven beluisteren met de muzieknoten.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nu je het toch over de begeleiding hebt: zal mogelijk invloed hebben gehad op het spel van Tessel. Maar aangezien het een amateurorkest is en een ieder zijn/haar best doet, tenminste dat neem ik aan, zal ik er niet meer over zeggen dan dat ik veel betere amateurorkesten ken.
    Als je in deel 3 op en na 5.11 min niets afwijkends hoort is het droevig gesteld.

    Van iemand die is uitverkoren om les te krijgen van Coosje Wijzenbeek, beschouwd wordt als aankomen talent, plaatsvervangend concertmeester is in het NJO, samen speelt met Janine Jansen, deel uitmaakt van het prestigieuze EUYO in de VS, verwacht ik dat die een goed solistenconcert neerzet. Ik denk daarom dat ze veel beter kan dan hier in deze opnames wordt getoond.

    Voor wat betreft mijn vraag "Wie of wat is Tessel Hersbach?" had ik beter 'wat' kunnen weg laten. Ik bedoelde slechts "wat voor violiste is ze?" Trouwens, het woordje 'wat' is een vragend voornaamwoord en kan dus nooit onzijdig zijn. Alleen zelfstandige naamwoorden kunnen, mannelijk, vrouwelijk of onzijdig zijn. Maar dat heeft niets met strijkers te maken en is volledig off-topic.

    Ik plaats liever geen duimpje dan een duimpje omlaag!

    Verder kun je het niet met mijn beweringen eens zijn, maar ik heb de vrijheid er van te vinden wat ik er van vind.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En nog steeds geldt dat ik met plezier heb geluisterd en mij kan voorstellen dat dit live nog aardiger was!
     
  12. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    citaat "Van iemand die is uitverkoren om les te krijgen van Coosje Wijzenbeek, beschouwd wordt als aankomen talent, plaatsvervangend concertmeester is in het NJO, samen speelt met Janine Jansen, deel uitmaakt van het prestigieuze EUYO in de VS, verwacht ik dat die een goed solistenconcert neerzet. Ik denk daarom dat ze veel beter kan dan hier in deze opnames wordt getoond."
    "iemand die is uitverkoren om les te krijgen van Coosje Wijzenbeek". Veel viooltalenten hebben van haar les gehad, maar dat betekent niet dat dat ook meteen een 2e Janine Jansen of een 2e Simone Lamsma gaan worden als groot solist. Vaak is het al moeilijk genoeg voor deze talenten om als 2e viool een vaste baan te krijgen in een beroepsorkest zoals Residentieorkest, Rott Phil of KCO en moeten ze les geven tot hun pensioen om rond te komen.
    "Iemand die samen speelt met Janine Jansen" heb ik ook eens gedaan met een amateurorkest Orkest van Utrecht toen Janine Jansen 19 was, terwijl ik een matige amateur ben zonder conservatoriumopleiding. Dit soort solisten komen zeker bij die talentenorkesten gewoon voorbij, dus echt bijzonder is dat niet.
    "plaatsvervangend concertmeester is in het NJO". Tuurlijk een veel beter orkest dan de 2 amateurorkesten waarin ik 1e viool speel, maar daar speelt ze ook Beethovensymfonietjes in de groep, die niet verder gaan dan de 6e positie, waarbij ik met m'n matige leeskwaliteiten gelukkig niet vooraan zit, maar uiteindelijk speel je precies dezelfde relatief eenvoudige 1e vioolpartijtjes. Ook niet heel bijzonder en daarmee creëer je nog niet een hoog verwachtingspatroon.
    De echte test is hoe je speelt onder de druk van een conservatoriumexamen of een auditie of de stress van een concours of als solist van een moeilijk vioolconcert, waarbij je tot de 14 positie moet gaan in de eeuwige harsvelden en lastige dubbelgrepen in de hoogte zuiver moet zien te pakken. Op het concert ging het al een stuk beter dan bij de repetities, maar de solist zei dat ze zich kon ontspannen tijdens het concert, wat ook een kwaliteit is. De intonatie in de hele hoge posities is misschien nog wel een verbeterpuntje en daarin heeft ze idd nog niet de technische perfectie van een Simone Lamsma, die toch echt wel vaker gesoleerd heeft en als beroepssolist eindeloos toonladders over 4 octaven speelt tot in de eeuwige harsvelden.
    Maar ja, zomaar een mening van een vioolbouwer, die meer verstand van violen heeft dan van violisten of zomaar een amateur, zoals ik, is minder interessant dan de mening van een deskundige conservatoriumviooldocent of een jurylid van een Oskar Back- of ander concours, die haar kwaliteiten beter kunnen beoordelen en naar waarde kunnen inschatten.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2015
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik speel vanaf m'n 8e viool en doe dat nog steeds. Ik heb in diverse orkesten gespeeld, als solist opgetreden en weet heus wel waar ik het over heb.
    Ik heb nergens gezegd dat ik Tessel geen goede violiste vind, maar heb benadrukt dat ik denk dat ze veel beter kan dan hier in het YT-filmpje werd getoond, want dat vond ik maar zeer matig. Al jij het een prima prestatie vindt, mij best.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Eigenlijk moet het ook best lastig zijn om als soliste te spelen onder begeleiding van een amateurorkest.
    Je loopt meer kans een beetje ontregeld te raken door fouten van het orkest.
    Verder heeft ze mogelijk wel geweten/gemerkt dat het werd opgenomen en ook dat is spannend voor iedereen!
    Inderdaad, op YT kan dan verder alles 'onder de loupe' worden genomen en als je dat van te voren al weet terwijl je speelt....dat lijkt mij ook een bepaald stevige stresstest!
     
  15. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Haar vader had het opgenomen met een goede High Definition camera en ik had haar ook gevraagd of ik het mocht opnemen op m'n Standaard Definitie camera van veel mindere kwaliteit. Voor een eventuele Youtubeopname wilde ze het wel even terug horen. Normaal zou ik geen Youtubeambities hebben als het om een bekend vioolconcert zou gaan, zoals bijvoorbeeld Brahms, omdat daar al genoeg opnames van op Youtube te vinden zijn, maar het gaat hier om een onbekend vioolconcert (doch zeer de moeite waard in mijn optiek, hoewel niet door een professioneel orkest of ervaren solist gespeeld) waar nog geen live-opnames van op Youtube staan, anders waren de opnames alleen voor controle achteraf voor de solist en haar docent gebruikt, maar ik kreeg toestemming om het op Youtube te zetten. Ik kreeg de opnames van haar vader, alleen bleek dat hij een probleem met z'n accu had gehad en 50 seconden van het 1e deel had gemist. Verder bleek hij films te hebben van 1,9 Gbyte die 11.23 minuten duren. Als je dan 2 films aan elkaar plakt hoor je dan midden in een deel een lelijke las en storing in beeld en geluid omdat de camera vlak voor 2 Gbyte een film afsluit en daarna een nieuwe film opstart midden in een deel. Ik heb datzelfde met mijn SD camera, maar kan 43 minuten achter elkaar filmen voordat hij bij 1,9 Gbyte is en weer een nieuw bestand automatisch aanmaakt. Bij een hele lange symfonie krijg je dan zelfs een gat van 1 a 2 seconden bij de las na 43 minuten, waarbij je geluid en beeld mist en dus 2 a 3 maten geen opname hebt. Hier heb ik vnl deHD-opname gebruikt en de lassen in het 2e en 3e deel en het ontbrekende stuk in het 1e deel opgevuld met mijn qua beeld mindere SD-opname en iets harder geluid. Maar hopelijk geeft het toch een redelijke indruk van dit vioolconcert van deze Melartin, waar ik ook nog nooit van gehoord had. Wie weet gaat Simone Lamsma straks dit stuk spelen nu ze dit tegenkomt op Youtube of een Finse solist?
     
  16. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Om met het laatste te beginnen: inderdaad. Overigens moet ik hieraan volledigheidshalve toevoegen dat vrijheid van meningsuiting geen absoluut recht is. Artikel 7 van de Grondwet garandeert de vrije meningsuiting namelijk 'behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet'. De voorbeelden schenk ik je.

    Wellicht wat laat, namelijk louter aangespoord door de voorafgaande discussie, heb ik de moeite genomen deze uitvoering eens te beluisteren. En ik vraag me inmiddels af waar je 'beweringen' op steunen, want mij is het niet duidelijk.
    In muzikale zin is het bijzonder te prijzen (en ook moedig) als een solist de moeite neemt buiten de paden van het ijzeren repertoire te treden. Maar ook de technische uitvoering is minder gruwelijk dan je schetst. We hebben hier niet te maken met een 'afgeharde' violiste met een twintigjarige loopbaan op basis van tweehonderd uitvoeringen per jaar maar met iemand die, neem ik aan, maar incidenteel wordt aangestaard door een zaal vol mensen. En als ik daarmee rekening houd is, althans in mijn oren sprake van een meer dan verdienstelijke uitvoering. Tja, er gaan wat dingetjes fout. En wat dan nog? Er gaan ook bij de allergrootsten regelmatig dingen fout. Wat dat betreft hebben plaat- en CD-opnamen bij de luisteraar de illusie van 'perfectie' opgeroepen. Ik heb heel wat exemplarische concerten en recitals bijgewoond. Soms zo erg, dat het weer bijna leuk werd. Om een voorbeeld te noemen (want die man is al zolang dood): de Franse pianist Alfred Cortot. Als je geluk had, viel slechts de helft van de noten onder de vleugel. Zijn (akoestische) opname met Jacques Thibaud van de vioolsonate van Franck is wat dat betreft legendarisch. Maar hij werd, ondanks een uiterst dubieus politiek verleden, door het publiek op handen gedragen. Zijn Schumann is een van de mooiste die ik ken.

    Naar mijn bescheiden mening is er niet zoveel aanleiding de betreffende soliste falen te verwijten. Maar ook als ik het breder bezie, vraag ik mij af of technische perfectie het belangrijkste criterium voor een muzikale beoordeling moet zijn. Want als dat zo is, wordt het een stuk stiller in onze concertzalen. Maar of het luisteren naar MUZIEK hiermee een dienst wordt bewezen, waag ik te betwijfelen. Tot zover mijn beweringen.

    Ronald
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik schreef alleen maar dat ik in het derde deel (vanaf een bepaald tijdstip) de prestaties beneden peil vond en dat ik denk dat dit meiske veel beter kan dan ze hier heeft neergezet. Wat valt er dan te discussiëren? Ik vind dat gewoon maar het schijnt niet te mogen.

    @Ronald: ik probeer te extraheren wat je punt nou eigenlijk is, maar ik kom er niet uit! Of probeer je in perspectief van leeftijd en geringe ervaring in solistisch optreden iets wat maar matig is, met die gegevens er bij te vergoelijken?
    Maar prima hoor, als jij het een magnifieke prestatie vindt van Tessel.
     
  18. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    In essentie komt het er op neer dat naar jouw mening de prestaties van deze soliste vanaf een bepaald moment beneden peil waren en dat ik dat allemaal wel mee vond vallen. Problematisch in dit verband is dat je niet aangeeft wat ze in jouw oren verkeerd doet. En al evenmin is mij duidelijk waar je mening 'dat ik denk dat dit meiske (sic) veel beter kan dan ze hier heeft neergezet' op stoelt.
    En als dan de (jouw) conclusie is dat als ik jou niet volg in je opvatting, een discussie niet mogelijk is, ben ik je kwijt. Want van Hegel heb ik onthouden dat na een 'these' een 'antithese' volgt. En mogelijk zelfs, maar ik beloof niets, een 'synthese'.

    En ik probeerde inderdaad haar optreden in een context te plaatsen. Maar anders dan jij wellicht uit het verhaal hebt opgemaakt. Vanaf een bepaald moment is haar optreden naar jouw mening beneden peil. Nogmaals, ik weet niet wat je daarbij voor ogen staat. Interpretatie of uitvoering? Beide?
    Laten wij gemakshalve uitgaan van de technische uitvoering. Ik heb daar niet zoveel vreemds aan gehoord, maar ik kan (nogmaals) niet beoordelen welke criteria dan wel aspecten jij hierbij hebt betrokken. Maar in zijn algemeenheid heb ik er een beetje een probleem mee als een uitvoering kennelijk nagenoeg geheel op technische merites wordt beoordeeld (want ik heb je over dit vioolconcert 'zelve' c.q. de interpretatie ervan niet gehoord). Voor de goede orde: gemeld probleem vindt niet zozeer in jou alleen een oorzaak, als wel in het feit dat wij, dankzij plaat- of CD-opnamen die uit Joost-mag-weten-hoeveel-stukjes-bestaan, 'PERFECTIE' als een conditio sine qua non zijn gaan eisen.

    Voorbeeld: uit de vroegere Sovjet-Unie is de gewoonte overgewaaid het eerste deel van het eerste vioolconcert van Paganini af te sluiten met die aartsmoeilijke cadens van Emile Sauret. Al dan niet gecoupeerd, overigens. Ik heb twee live opname van die cadens (Viktor Tretyakov en Akiko Suvanai) en die gaan net goed. Maar ik weet uit betrouwbare bron dat van menig ander violist (eigenlijk van allemaal) alleen de best-geslaagde stukjes opname aan elkaar worden geplakt.

    Wij verwachten dus van al die zielepoten die daar voor een zaal mensen staan diezelfde foutloosheid. En dat vind ik geen redelijke verwachting. Alleen al niet omdat in de zaal hooguit zestig tot zeventig procent lukt van wat in de studeerkamer routine is. En als zelfs al een ervaren concertmeester soms in de problemen raakt als hij plotseling moet invallen voor een ziek geworden solist (of wegens wanbetaling vastgehouden in een bordeel, zoals Wieniawski in Den Haag overkwam), hoe is het dan niet gesteld met een (beginnend) soliste die maar zo nu en dan optreedt?

    Ik ga het nog erger maken :eek: Uitgangspunt van al dat gestrijk, geblaas en getrommel is het maken van muziek. Met als oogmerk het losmaken van ontroering dan wel het ontwikkelen van dansant gedrag. Dat musiceren veronderstelt onder meer technische beheersing van een instrument, maar niet minder smaak en stijlgevoel. Wat nu als een uitvoering technisch perfect is maar uit een oogpunt van interpretatie steken laat vallen? Heifetz in Mozart, zal ik maar zeggen. Daarentegen ken ik talloos veel voorbeelden van instrumentalisten die in technische zin niet tot de top behoorden, maar wel konden ontroeren. Pianisten die geweldig met Haydn, Mozart of Schubert wisten te boeien maar met lood in de schoenen de 'war horses' van Tchaikovski, Rachmaninoff of Brahms (laat staan het vierde van Rubinstein) in het openbaar moesten uitvoeren. Met, naar ik vrees, toch wat kille kritieken.

    Het is al met al wat langer geworden dan de bedoeling was. Maar ik ben als kind nou eenmaal in een tekstverwerker gevallen :confused:

    Ronald
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2015
    Snelviooltje vindt dit leuk.
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Laat ik mijn reactie daar dan eens op enten. Het probleem wat ik kreeg in het derde deel is al een aantal seconden eerder, namelijk daar waar de geoctaveerde tweeklanken beginnen: het is -o, nee ik moet zeggen: ik vind- dat het daar afgrijselijk vals is. Wanneer ik vind dat de intonatie dan ook steeds slechter wordt is het voor mij gedaan. Die intonatie trouwens, kan best haar oorzaak hebben liggen vind ik, in de matige orkestbegeleiding: klinkt -vind ik- voor geen kant: men speelt noten in plaats van muziek te maken. De oren worden niet gebruikt. (Ze laten ze zeker hangen?)

    Ik kan geen oordeel vormen over de interpretatie, want ik ken het stuk niet: nog nooit eerder gehoord. Het gaat dus over de uitvoering gebruik makend van mijn muzikaal gehoor. Nee, niemand is perfect en uiteraard worden er fouten gemaakt. Maar bij de geoctaveerde tweeklanken is het een hele serie, wat -naar mijn mening- zou kunnen duiden op vermoeidheid.
    Je hoeft me ook niet te volgen in mijn opvatting, daar kun je het totaal mee oneens zijn, maar ik krijg het gevoel dat ik niet mijn mening mag hebben over haar spel, dat ik die mening verdedigen moet en het liefst met voorbeelden. Dat gaat me te ver. Je kunt gewoon iets vinden. Witlof kun je vies vinden. Waarom? Daarom!

    Ik heb haar 'meiske' genoemd, omdat Vieuxtemps haar nog zo jong vond (en dan mag je kennelijk veel fouten maken.) Mogelijk dat Henri al bejaard is? Ik weet het niet.

    Ik heb uitgesproken dat ik denk dat ze veel beter kan aan de hand van haar respectabele verdiensten in diverse verbanden zowel orkest, kwartetten, deelname aan het NJO en masterclasses en plaatsvervangend concertmeesterschap. Zie de eerder geplaatste reactie dien aangaande.
     
  20. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    OK, tot zover de live opname A bij Discotabel en de reacties van het panel. De uitvoering zat misschien een behoorlijke en objectieve beoordeling van dit werk van deze componist in de weg.
    Dan nu opname B. Ook weer het nodige knip- en plakwerk, maar nu in de studio. De vioolpartij is los van de uiteraard professionele orkestpartij opgenomen in Cubase, waarmee je onzuivere nootjes een halve noot mee in intonatie naar boven of beneden kan trekken. Ook lange noten die na verloop van tijd in frequentie naar boven of beneden kunnen bewegen, o.a. afhankelijk van stokdruk kunnen strakgetrokken worden tot het gepolijste en opgepimpte eindresultaat goedgekeurd door solist/opnameleider. Aan jullie of dit de muziek ten goede komt. De solist had in de studio tussen de delen door genoeg tijd om uit te rusten om niet moe te zijn bij de opnames. Uiteraard is er van deze ervaren solist geen live-versie beschikbaar op internet, want hij zou dan zomaar door de mand kunnen vallen cq op z'n bek gaan en weet dat iedereen dan met z'n tennisracket klaar staat om hem af te serveren, waarbij de bal hopelijk niet in het net of buiten de lijnen belandt. Op het podium geldt een beetje de wet van het maaiveld. Jij gaat op een podium staan en steekt je nek uit en je steekt boven het maaiveld uit, dus :.. met de zeis erover en niet alleen door magere Hein.
    De publieksjury beoordeelt deze opname met 79 duimen omhoog en 0 naar beneden, maar ja, jullie hebben vast ook jullie mening over de solist, die als John Storgards automatisch door YT is herkend en over dit vioolconcert:

    Ik ging met een projectorkestje de 1e symfonie van Sibelius spelen. Op Youtube vond ik onderstaande live-opname. Nuttig bij het instuderen, dacht ik. Het 1e deel eindigt na een roffel op de pauken met een harde forte strijkerspizzicato na 11.27 minuten en daarna een zachte piano pizzicato na 11.30 minuten. Op deze live-opname werd echter de 1 na laatste pizzicato van het 1e deel met een soort voorslag gespeeld. Vreemd. Ik in mijn partij kijken: Het stond er niet. Of de dirigent op de bok heeft een bok gemaakt en de pizz niet goed aangegeven of een aantal strijkers zijn alvast voor de troepen uitgelopen. Roept altijd een soort schadefreude op als prominenten onderuit gaan. Jaap van Zweden was bij zoiets bij de volgende repetitie vast uit z'n vel gesprongen bij zo'n fout in de trant van : "Jullie moeten kijken gesubsidieerde beroepssukkels. Ik geef die pizz aan!!" Sommige amateurdirigenten zijn vaak zo sportief om te zeggen: "Sorry mijn fout" als ze zich verslaan of iets niet duidelijk aangeven. Op een cd-opname waren deze laatste pizzicato's vast opnieuw opgenomen.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2015

Deel Deze Pagina