Carbonviool deelt hoofdprijs

Discussie in 'Viool' gestart door BertBoonVioolbouw, 25 mrt 2015.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ik weet niet waar je het over hebt en ik heb geen zin om daar voor te gaan googelen.
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.542
    Onder die plaatjes staat Strijkersforum, m.i.v. 10 februari 2014 is toen uitgebreid over de carbonviool gediscussieerd.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Ik wil het wel uitleggen: je gebruikt een afbeelding uit een Guust-strip als Avatar. Wanneer die afbeelding niet rechtenvrij is, loop je het risico op een rekening voor het gebruik van de rechthebbende. Als de afbeelding rechtenvrij is, is er niet zoveel aan de hand, maar ik zou het verifiëren. Ik snap dat je iets beters te doen hebt maar een gewaarschuwd man.........
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Aha, op die fiets. Een plaatje onder mijn 'handtekening'.
    Ik moet dus zien dat ik een een plaatje schiet wanneer ik zélf aan het zagen ben!
    Mocht ik er tijdig aan denken, dan ga ik de huidige vervangen. Dan is het in ieder geval wél mijn eigendom, totdat een ander daar weer misbruik van maakt.

    Trouwens mijn Avatar is écht van mij!! :)

    Maar ik denk dat vele Avatars eigendom zijn van iemand anders.
    Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.542
    Ik schrik me dood nu ik dit allemaal lees, voor de zekerheid ga ik mijn Avatar veranderen, ik teken zelf wel een plaatje.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Dat is jou wel toevertrouwd, Tobias!:)
    Met mijn avatar kan ik alleen last van mijn dochter krijgen, immers háár konijn (zaliger).

    En Frits met eigen avatar: toen ik hem ontmoette ivm de viool voor de demente vrouw...eh...ik moest toen toch even goed kijken wie ik voor mij had:rolleyes::D:). Maar het is inderdaad zijn eigen avatar!
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Als liefhebber van hout en houten instrumenten (zoals velen hier) vind ik het carbon toch een interessante ontwikkeling (zie #8 over klank).
    Wie weet wordt het bij schaarste van hout en andere redenen wel een behoorlijk deel van de instrumentenmarkt.
    Ik kan me ook voorstellen: voor 'extreme' omstandigheden (op straat spelen) of elektrisch versterkt spelen (liever carbon met element in de band, dan een e-instrument?)
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Lijkt mij best interessant om blinde proeven te nemen met e-cello en carbon cello.
    Maar eigenlijk heb ik wel een vermoeden dat het e-instrument niet zo moeilijk te onderscheiden is van een carbon.
    Ik denk dat carbon en hout blind lastiger te onderscheiden is. Zou ook mee in de test moeten worden genomen!

    Ik vermoed dat het zo is dat een carboninstrument prima een houten kan vervangen voor de muziek die je graag op een houten instrument speelt. En een e-instrument heeft heel eigen klankeigenschappen die in de 'lichte muziek' heel leuk toegepast kunnen worden. Echter, de suites van Bach op een e-instrument zijn op zich voor een keertje grappig, maar dit soort werken sméken om hout, en desnoods carbon.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Wanneer een koolstofinstrument volledig is uitontwikkeld en algemeen aanvaard, dat kan zo'n ding worden gefabriceerd met een uiterst hoge herhaalbaarheid. Dat betekent dat ieder instrument hetzelfde klinkt. Het enige waar men dan nog wat variatie in aan kan brengen is de keuze van de snaren. Ik vraag me af of dat gewaardeerd zal gaan worden door het strijkinstrumentenminnend publiek. Maar daar is ook wel weer een oplossing voor: wanneer men de juiste invloed kent van een bepaalde variabele kan de klank daar op worden aangepast en kun je bijvoorbeeld een cello kopen met een heel warm geluid of eentje die over het hele klankgebied helder is. De hele truc zit 'em in het feit dat ieder blad reproduceerbaar te maken is in tegenstelling tot houten bladen c.q. instrumenten.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Denk je niet dat de musicus nog een bepalende factor is in wat zij/hij uit het instrument haalt? In toonvorming? Ik heb het dan niet over vals klinkend versus zuiver, maar er zijn nog meer nuances te bedenken (zeker door jou met je 'dijk' aan ervaring!;)). En dan heb je nog strijkstokken met bepaalde kenmerken (de ronde en de hoekige) die invloed hebben op de toon (maar misschien is dat nog een andere discussie waard).

    Doordat ik nog niet zo supergevorderd ben en wel een pianoverleden heb: zelfs op dezelfde piano haalt elke pianist er weer een andere klank uit. En dat is ook zo op strijkinstrumenten, ook als ze precies dezelfde bouwtechnische en klanktechnische kenmerken hebben.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    In het algemeen geldt dat je bij een zuiver vergelijk het liefst één variabele wilt beoordelen. Dan moet je dus niet ook nog eens het type strijkstok gaan variëren of een andere speler op eenzelfde instrument 'zetten'. Volgens mij moet je dan enkel gaan vergelijken tussen meerdere instrumenten allemaal onder dezelfde omstandigheden. Dus ook géén andere snaren op een ander instrument! (Het kunnen nooit precies dezelfde zijn, maar binnen de mogelijkheden acceptabel). Diegene die speelt moet dan steeds dezelfde zijn, anders introduceer je een variabele. Ik denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoel.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Frits, ik reageerde niet op het idee hoe je instrumenten vergelijkt, maar op de uitspraak dat alle carboninstrumenten hetzelfde zijn en klinken vanwege het productieproces. Dat daarom zo'n instrument misschien wel niet zo gewaardeerd gaat worden. Ik had iets duidelijke moeten zijn, dat geef ik toe. In mijn reactie probeerde ik duidelijk te maken dat zelfs geheel identieke instrumenten nog anders kunnen klinken.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Aha. Zo bezien hoeft de fabrikant geen andere instrumenten te fabriceren en kan hij met een eenheidsworst volstaan. De variatie wordt dan wel aangebracht door de bespeler zélf! Dat kan zijn: snaren, strijkstok en manier van spelen enzovoort.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Goed samengevat! Ik zie de variatie die dan wel wordt aangebracht door de bespeler als een zegen voor een massaproductie-instrument, maar hoop wel dat er steeds betere technieken worden ontwikkeld om ook carboninstrumenten specifieke eigenschappen mee te geven. Er zullen heus wel mensen geïnteresseerd zijn in hoe je carboninstrumenten zo kunt maken dat ze hun eigen klank hebben.
    En laten we wel wezen: er worden ook heel veel violen massaal geproduceerd op een manier waarop ik ook niet geloof dat er verschil in klank is. Misschien nét ietsies meer dan in massaal geproduceerde carboninstrumenten.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Juist bij houten violen ontstaat bij in serie geproduceerde instrumenten de variatie. Alle bladen per instrument zijn exact hetzelfde. De enige variatie ontstaat door de verschillen in het stuk hout.Dat geldt juist niet bij koolstofinstrumenten.
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Ja, dat is ook weer zo! Hout is uniek, koolstof niet.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Als je met 'hout' de bladen bedoelt: ja inderdaad, ieder blad is uniek.
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Goed begrepen! De bladen hebben allemaal andere eigenschappen, want van een ander stuk hout gemaakt (zelfs al gaat het om dezelfde boom)
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Ik mocht van de week op de carboncello van Bert Boon spelen. Echt heel aardig dat dit kon!:)
    Met de minste strijkbeweging komt er al een flink geluid uit. Ik had het moeten hebben in het ensemble waar ik als enige cellist zat (en baspartij als enige speelde); zelfs met mijn larsen snaren niet zo'n volume als dit!
    Verder was dit als acoustisch instrument ook perfect op een koude dag buiten voor mij. Het ontstemt niet/nauwelijks, zoals bij een houten cello. Er zijn dan ook professionele cellisten die carboncelli regelen voor optredens buiten (die dan toch nog verder worden versterkt) en zij kunnen er een heel mooi optreden van maken.
    (ik heb voor dat koude buitengebeuren kunnen uitwijken naar mijn electrische, die ook op toon blijft).

    Maar eerlijk gezegd was er iets in de toon (en dat zou ook aan mij kunnen liggen) dat maakte dat er toch niet echt de "klik" tussen mij en het instrument kwam. Ik heb een stukje uit de cellosuites van Bach gespeeld, ik heb iets uit Le Phénix van Michel Corrette (eerste cellopartij) en ook uit het klezmerrepertoire en Roemeens. Best een breed palet, maar ik heb (nog) niet die kick gevoeld die ik wel bij mijn acoustische celli voel. Misschien zou ik zo'n carboncello bijvoorbeeld een maand moeten huren om rustig verder te exploreren. Want eerlijk is eerlijk, dit buitenkansje was op een, verder, jachtig dagje noord Nederland en uiteindelijk naar Ost Frieschland en dat is niet echt helemaal bevorderlijk voor mooi spel, althans niet in mijn geval.

    NB. Wat heel erg voor een carboncello pleit: als je die in een goede harde koffer stopt, kun je die als ruimbagage meegeven, ipv daar een extra passagiersstoel voor te moeten betalen.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
  20. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Leuk dat je de carboncello bent gaan proberen, @Marcelita . Als er nu en dan ervaringsverhalen zijn komen we wat verder in beeldvorming. Op filmpjes geven ze ook al een heel behoorlijke indruk. En inderdaad, de andere voordelen, voor buiten enz. zijn er.
     

Deel Deze Pagina