Elisabeth concours viool 2015

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 11 mei 2015.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Het lijkt me toch duidelijk dat dit jurylid zich nogal bot uit over haar Mozart (spijker in je doodskist, gekke Hollandse) , die ze kennelijk in zijn ogen helemaal fout speelt. Voor ons min of meer leken zijn die verschillen amper te horen, maar die docenten "weten" precies hoe je Mozart of Bach moet spelen en wijk je daar van af dan wordt je de grond in geboord. Ergens een beetje trieste lui door zo monomaan met ijzeren repertoire bezig te zijn en interpretatiegezeur, terwijl ze vaak een hele armzalige repertoirekennis hebben buiten het bekende werk.
    Isaac Stern zat ook zo lomp tegen Janine Jansen te doen met z'n commentaar op haar bewegingen tijdens haar spel.
    Van die nare docenten die niet motiveren, stimuleren of faciliteren of iets constructief kunnen zeggen.
    Miranda Kralingen of Charlotte Margiono had eens een meesterklas van Elisabeth Schwartzkopf en die zat zo zuur steeds commentaar te leveren op allerlei aspecten van de zang, dat ze in wanhoop zei: Doe ik dan helemaal niks goed?
    Koot en Bie hadden er nog een mooie persiflage op gemaakt, waarbij van Kooten zei: "Wat is het toch een eer om door de grote Jurgen Baumwolle zo in de grond gestampt te worden." Vanaf 5 minuten 13 seconden. Maar zo gaat het er dus echt aan toe in die professionele muziekwereld.

    YT-fragment verwijderd door Beheerder: hoort niet op dit forum thuis!
    Bij herhaling volgen sancties!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Nog een recensie gevonden in het Frans met als titel Concours Reine Elisabeth: Pas de Szymanowski en finale: http://www.lalibre.be/culture/musiq...zymanowski-en-finale-5558d03835704bb01c577801
    Les six soirées de finale
    Début à 20h. Les finalistes jouent d’abord la pièce inédite imposée puis le concerto de leur choix.
    Lundi 25 mai William Ching‐Yi Wei, 20 ans, TAI (Chostakovitch 1); Tobias Feldmann, 24 ans, GER (Bartok 2).
    Mardi 26 Thomas Reif, 23 ans, GER (Tchaïkovski); Fumika Mohri, 21 ans, JAP (Sibelius).
    Mercredi 27 Kenneth Renshaw, 21 ans, USA (Brahms); Bomsori Kim, 25 ans, KOR (Brahms).
    Jeudi 28 Xiao Wang, 28 ans, CHI (Sibelius); William Hagen, 22 ans, USA (Tchaïkovski).
    Vendredi 29 Ji Yoon Lee, 22 ans, KOR (Brahms); Oleksii Semenenko, 26 ans, UKR (Sibelius).
    Samedi 30 Ji Young Lim, 20 ans, KOR (Brahms); Stephen Waarts, 18 ans, USA/NL (Bartok 2).

    Hier de kneuterige vertaling met Google Translate. Ik weet niet of jullie er veel mee kunnen en misschien kan je het artikel beter in het Frans lezen door op bovenstaande link te klikken:

    Muziek / FestivalsLaten we beginnen met de basis, die ook buiten kijf: de twaalf finalisten in de 2015 zitting van de Koningin Elisabethwedstrijd zijn allemaal violisten van een buitengewoon niveau, en voor de meeste van hen, muzikanten met een echte persoonlijkheid . En men kan alleen maar hopen dat wie zal winnen 30 mei waardig bestendigen een lange lijn van high prestigieuze namen zoals Oistrakh, Kogan, Hirshhorn, Repin, Znaider of Skride Khachatryan een paar te noemen.Het is echter mogelijk een betreuren drukken. Elke selectie heeft altijd zijn aandeel in de goede en slechte verrassingen, en het is elke stap van de Koningin Elisabethwedstrijd een lijst met namen wij betreuren bovenstaande niet te vinden in de tabel. Dit is waarschijnlijk nog meer onvermijdelijk dat de jury niet opzettelijk, maar elk dienen een rating toegevoegd puur wiskundige manier: dus ze hebben geen kennis van de definitieve uitspraak voordat het openbaart hun totale waarvan meer niets kan worden gewijzigd en aldus worden soms verrast door de eerste plaat.Gemiste kansDit jaar, een naam op deze lijst is een symbolische waarde: een verdreven kandidaat, dat veel verwacht in de finale, bracht in feite een verlenging van de hoop, dat zou welkom zijn geweest bij het ultieme podium. Rosanne Philippens, een groot muzikant met een grote persoonlijkheid, was van plan om de eerste vioolconcert spelen door Karol Szymanowski, uitstekende werk dat tot nu toe nog nooit heeft gespeeld in de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. En toch, net als andere grote concerten van de twintigste eeuw (denk, voor viool, die van de Berg of Korngold bijvoorbeeld), zou perfect plaatsen in een wedstrijd die, sinds haar oprichting, tracht de creatie van hedendaagse werken te stimuleren. Waarschijnlijk zonder veel succes (die opgelegd werk van de Wedstrijd wordt doorgegeven aan het nageslacht?) Maar met een consistentie die bewondering commando.In plaats daarvan, we nog steeds horen drie concerti al de meest gespeeld in de finale: Sibelius (39 + 3), Brahms (37 + 4) en Tchaikovsky (31 + 2). Gemiste kans ...
    Fatale Mozart
    (Halve finale op vrijdagavond)Halve finale vrijdag nightThe Mozarts concerto is fataal geweest om Solenne Païdassi 20 jaar. Ondanks een fijne vrijgevigheid, zal de Franse teleurgesteld worden: te vaak onzeker intonatie, gevoel van haast en in het adagio, ziet er een beetje hol geluid ideaal. Een uitkering die zijn afzetting kan verklaren. Wij zullen u verrassen met lang tegen die van Rosanne Philippens, 28: het enthousiasme, vrijgevigheid, een echte band met het orkest en de bevestiging van een echte persoonlijkheid in de tarieven zelfgemaakte. Dus? Dus, we zien slechts een paar kleine haken en ogen ternauwernood aan de niet-selectie van Nederland voor de finale te rechtvaardigen.Niets als thuis Fumika Mohri, 20 jaar. In zijn sonate van Ysaÿe, is er de Japanse als in zijn Mozart: opgesloten in zijn innerlijke wereld, expressief als het niet communicatief. En vooral een zeer veilige techniek en een onberispelijke deugdelijkheid, bevestigd in de "Recitativo" van Baltakas vervolgens in de tweede sonate van Prokofiev, opmerkelijke outfit zelfs als de laatste allegro gebrek aan verve en humor.Zoals kracht, maar in een meer extravert soort voor Kenneth Renshaw, Harry Potter deze editie 2015. De Amerikaanse toont onmiddellijk te verlichten en sensualiteit van de sonate van Debussy. Als opgelegd Baltakas is succesvol zonder uitzonderlijk, een van Ysaÿe's de mogelijkheid om superieure technische meesterschap en grote maturiteit te bevestigen voor een 21-jaar kandidaat. In apotheose van de avond zal de "Tzigane" van Ravel brillantissime.
    Stijl en gezag
    (Halve finale zaterdagmiddag)De 3e Mozart concert zal worden gegeven tweemaal zaterdagmiddag, eerst door George Tudorache, die het allegro opent mooi, het terugdringen van zijn ongeduldig temperament (hij piept met het orkest als ze niet spelen) in te dienen glimlachen naar Mozart schrijven ... Ondanks enkele slippen, de geluiden zijn delicate en klimaat alle elegantie en fantasie. Het adagio, waarop de kandidaat glijdt sierlijk genoeg om de plaats van de jonge Roemeense rechtvaardigen in deze competitie voor Rondeau halftone, verstoord door destabiliserende geheugen gat (en onaanvaardbaar).Op hetzelfde concerto, is Kristi Gzezi onderscheidt zich door krachtig en vol geluid, en een serieuze onaangedaan. Adagio zingen, zeker, maar zingen? En verwijderde de finale.Overweging kant, de Amerikaan William Hagen heeft een zaagtand Ysaÿe: Going nobel en Allemande, Sarabande behoorlijk koud en hectische Finale waar alles klinkt, zelfs in de snelste passages. Briljant! De Recitativo, de Sonate van Debussy en zelfs Rondo Saint-Saëns bevestigen, te midden van perfecte technische beheersing, het vermogen van de kandidaat te dekken alles, alles met stijl en autoriteit in geraffineerde tinten uiten.In tegenstelling, het spel Elly Sue is een onderdeel van een gezonde soepel schimmel weelderig en krachtig, soms hard, en een positieve klimaat, dat te lijden, in het bijzonder, de sonate Ravel. In de sonate van Ysaÿe, let op de zoete melancholie van de Sarabande en de brio van de finale, en onder Wieniawski, de hoge mate van virtuositeit.
    Duizelingwekkende overweging
    (Halve finale zaterdagavond)De derde "3de concerto van Mozart" de dag wordt toevertrouwd aan de Amerikaanse Momo Wong, die haast in de allegro met passie - zijn weg - en sommige nervositeit. Zoveel Brahms leek vertrouwd - zijn immense mogelijkheden toe - als een voelt zich hier begeleid door een ideale abstracte en onzeker, behalve in de adagio, de lichtere tinten, meer ontspannen en meer persoonlijk. Geen passeert als ...Dat geeft ons Waarts Stephen, de jongste, in de 4e? Een kleine opmerking loupée (er zullen anderen zijn) in de input lijn verraadt ongekende kwetsbaarheid, zonder afbreuk te doen aan de genade van een versie als de uitvinder van (de prijzen zijn ...), gevoelig en eenvoudig. Dezelfde kwaliteiten, plus dans, in de finale, doorkruist door een typisch Mozartiaans dramatische lijn. Stephen zal gaan naar de finale.De overwegingen zullen horen de Chinese Wang Xiao, ook toegegeven in de finale, die begint met een zeer directe Ysaÿe sonate, gebouwd in volle geluiden en zonder opsmuk, en merkt op dat de "Recitativo" onthult ook een aantal interessante onderzoek klimaat. Geluk, dan, om te horen Schumann, ondanks een te aards gedrag, en vooral de Rhapsody Bartok, idealiter diende in dit geval.Tenslotte Yang Yoon heeft gepresenteerd en verdedigd een van de mooiste punten van de week, met 4 Stücken Webern (openbaar verbijsterd ...), een sonate van Ysaÿe elke gevoeligheid en controle, een van de toonaangevende versies van de opgelegde en de Poem schoen, daalde in sublieme geluiden. Ze zal niet gaan in de finale.
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Ik zit nog even na te genieten van Semenenko met I Palpiti van Paganini bij z’n recital van 18.35-29.05 minuten met bravogeroep, waarna z'n finaleplaats zeker was
    http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2427&tab=146&rec=25116&frm=0&par=secorig1996
    Halverwege wordt in je in slaap gesust door een flageolettenslaapliedje, wat Paganini ook vaak gebruikt in z'n 6 vioolconcerten, waarna de virtuositeit weer losbarst met o.a. linkerhandpizzicato’s, waardoor de baby weer wakker wordt.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Echt brakke vertaling van google n #22, dan ben ik toch wel blij dat ik door het frans heen kom! Voor het duits heb je een hele goede vertaalsite: uitmuntend.de (ja, heel grappig, nederlands woord, de site is ook voor de oosterburen die goed NL willen leren). Dus zou er ook niet een goede site voor frans-nl zijn?

    HenriV, echt heel leuk je verslagen van het Elisabethconcours! Komende week is het daar even rustig, begrijp ik. En volgende week dus de finales. Stephen, de jongste van het gezelschap, op de laatste avond. Heb je alweer kaartjes besteld? Verheug mij op je rapportage!:)
     
  5. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Sluit me bij Marcelita aan!
    Ook leuk dat filmpje van van Kooten en de Bie :) Alleen die namen al...
    Bedankt voor je uitgebreide reakties, leuk om te lezen!

    Nog 1 ding wat ik me afvraag: is het toeval dat er zoveel mannen in de finale zitten?? Of hebben ze toch een soort power, fysiek of gedrevenheid ofnoemhetmaar dat hun vioolspel er uitspringt?
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Ik moet zelf met een orkest spelen in Oss in de Lievekamp met Tony Neef en Maaike Widdershoven op 30 mei, wat we ook in Dordrecht gaan spelen zie http://www.strijkersforum.nl/thread...st-timbres-divers-in-kunstmin-dordrecht.3396/ dus ik mis Stephen Weerts, maar die 2e Bartok heb ik al 2 x gespeeld met orkest. Shos1, Tsjai en Sib en Braams heb ik ook al gespeeld (behalve Shos1) en zo vaak gehoord dat als ik ze hoor bij Radio4 of Brava meteen wegzap, dus ik ga ook niet alles kijken op Ketnet of herhalingen terugkijken. Te bekend en te vaak gespeeld. Ben wel eens naar de finale gegaan voor vioolconcert van Elgar en Paganini1, hoewel ik die stukken al wel eens gehoord had en zou ook naar Szymanowski zijn gegaan, hoewel ik dat al eens van Simone Lamsma gehoord heb. Hannes Minnaar speelde een heel onbekend pianoconcert en dat was dus wel een reden om naar de finale te gaan.
    Er stond toen een heel klein stukje in de qualiteitscourant NRC over z'n 3e prijs en een groot verhaal over de Eurosongfestivalwinnaar. Ik daar wat van zeggen. Kreeg ik als reactie ""dat er veel meer mensen naar het songfestival kijken en dat Hannes niet had gewonnen". Cultuurbarbaren. Ik heb die Songfestivalmuzak nu ook aanstaan, maar wat een bagger. Geluid maar niet te hard. Ik hoor nu dat Trijntje met broekrok (kan Youp van 't Hek weer op schelden) gelukkig niet door is naar de finale. Dan kan je misschien nog beter Tsjai horen. Tim timelim ta ta ta ta. Ta ta ta ta. Ta ta ta ta, ta ta ta ta, ta ta ta hoog. Of timtimelim 123 123 123 en dan rust 123
    De halve finales van het E-concours zijn vaak het leukst ivm het soms niet al te bekende repertoire en de Ysaye-sonate, maar wel balen dat Mozart1 en 2 niet meer gespeeld mogen worden.
    Ik zat nog te denken dat als Rosanne nou niet zo'n oersaaie oerdegelijke en safe Braams-sonate had gespeeld, maar de Carmen-suite van Waxman/Hubay, wat trouwens erg vaak werd gespeeld als uitsmijter en dan als Carmen lookalike met haar rode Mozartjurk en rode bloem in het haar. (Of zouden de reacties dan zijn: ze moet het een beetje van haar uiterlijk hebben, maar het oor wil ook wat, nu ik het toch over het Eurosongfestival heb) Ze zou dan haar virtuositeit en passie beter hebben kunnen laten zien, want nu was het te ingetogen. of denken jullie daar anders over? Maar ja misschien houdt de jury meer van een Brahms-sonate en geven daar net zoveel of weinig punten voor.
    @marjet. Toeval dat de jongens oververtegenwoordigd zijn. Behalve kleine armlengteverschillen en vingerlengteverschillen is er geen verschil tussen mannen en vrouwen betreffende vioolspelen. Het valt me op dat violisten wel vaak een hele lange linkerpink hebben, die hier in de finale zitten. Omdat in de breedte veel vrouwen vioolspelen (soms ben ik soms met nog een man de enige jongen bij de violen) zie je dat ook aan de top terug, hoewel er nu kennelijk een statistische afwijking is.
    Sorry ik schrijf altijd te lange zwamverhalen.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2015
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Songfestival: Heb het t/m Trijntje gehoord en gezien, en daarna had ik het helemaal gehad! T.V. ging gelijk uit.
    Het lied van Trijntje vond ik ook maar niets en het leek me geen finaleplaats-lied. Het had iets armoedigs, er klonken steeds een soort kreten, nee, doe mij maar het vocalistenconcours in Den Bosch!

    En eigenlijk, wat het vioolconcours betreft, dacht ik dat juist hier een ingetogen spel succes zou moeten oogsten. Dit gezien het nogal traditionele karakter van concours en jury. Het concoursrepertoire.
    Maar ja, eigenlijk lijkt het erop dat ze dus de violisten willen horen schitteren,, maar dat het concoursrepertoire geen 'opschoonbeurt' krijgt en daarmee ruimte maken voor weer andere stukken.
     
  8. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Songfestival: vorige 2 jaren waren ingetogen andersdananders liedjes. Dit was zo'n up-tempo liedje als zovelen. Is mijn simpele mening.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2015
  9. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Ja, dat had ik ook totaal verkeerd ingeschat dat vorige Songfestivalliedje van Waylon en Ilse de Lange. Ik vond het te monotoon en ze werden er 2e mee. Net als een vioolconcours, je kan er geen peil op trekken. Dat liedje Birds van Anouk vond ik wel aardig. Van haar zingen we met ons Rockkoor (rock klassiekers, dus ook klassiek) R U Kidding en Sacrifice.
    Hannes Minnaar maakte in de halve finale enorme indruk met z'n Miroirs van Ravel, wat ik ook bij z'n eindexamen had gehoord en waarvan de audio nog steeds terug te luisteren is op http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2426&tab=146&rec=8103&frm=0&par=secorig1680 . Ik zat achter de jury en zag een Georgisch jurylid daarna Mehaham Pressler aantikken en dan weet je dat de finaleplaats zeker is. Jammer dat Hannes nog niet in de meesterpianistenserie van het Concertgebouw zit, want dan zou hij dat daar ook kunnen laten horen en reflets dans l'eau ook zo'n prachtig impressionistisch stuk (hier een mooie versie op Jij-buis

    Opmerking van de Beheerder:
    uitdrukkelijk zij vermeld dat pianowerken op dit forum niet thuis horen, die worden dan ook verwijderd. Bij herhaling volgen sancties. Ik ga niet alle aangeleverde YT-fragmenten beluisteren maar Henri V. zij gewaarschuwd!


    , waarin hij gewoon goed in is (hoewel hij meer van Bach houdt, wat ik nou liever niet een hele avond wil aanhoren zoals ik eens heb meegemaakt in die meesterserie.)
    Net als na I Palpiti van Paganini van Semenenko dit jaar waarbij de zaal ging juichen en je zeker wist dat hij de finale ging halen, had je ook zoiets bij Serge Arseniev in 2009 in de 1e ronde of halve finale, waar ik bij was en het publiek tegelijk ging klappen. Dan weet je dat de finale zeker is (hij won ook nog). In andere gevallen ben je geheel overgeleverd aan de willekeur van de jurybeoordelingen, die dus geen overleg met elkaar hebben. Ben je na de 1e ronde net 23ste of 24ste dan ben je door, maar doe je het dan naar verhouding veel beter in de halve finale, maar ben je op punten 13e of 14e dan ga je niet naar de finale.
    Misschien mag Rosanne niet klagen na haar 1e ronde dat ze de halve finale mocht spelen, net als Maria Milstein in 2012, die in de halve finale na 8.20 minuten met haar slof tegen de kam kwam, maar wel kon doorspelen. Die video staat nog steeds op de site : http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2427&tab=146&rec=12939&frm=0&par=secorig1680
    Stephen Weerts brak een strijkstokhaar in de 1e ronde bij z'n Paganinicaprice (alleen audio van te vinden op de site) en Matthieu van Bellen brak, met z'n slof waarschijnlijk, z'n E-snaar tijdens de finale van het Oskar Back en moest even weg om er een nieuwe snaar op te zetten. Ook een keer meegemaakt bij een regulier concert van Isabelle Faust. Maar ja, er kan wat mis gaan.
    Violist Birthe Blom in 2012 http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2426&tab=146&rec=12776&frm=0&par=secorig1680 en pianist Thomas Beijer in 2013 http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2426&tab=146&rec=19322&frm=0&par=secorig1680 (ook beide gezien) speelde alleen 1e ronde. Hadden die verder gemoeten volgens jullie?
    In de halve finale speelde nu een Aziatische Yoon Yang met een hele kromme pink. hier de video http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2427&tab=146&rec=25152&frm=0&par=secorig2111 Niet alleen te zien bij de strijkstok, maar ook links. Kan je kennelijk toch ver mee komen.
    Bij de eerste ronde waren van de 62 kandidaten 34 vrouw en 28 man (na voorselectie van 170 cd's wereldwijd, waarbij je soms zelfs met een conservatoriummaster 10 met onderscheiding niet wordt toegelaten). http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2030&tab=108&rec=4022&frm=0&par=aybabtu Een normale verhouding gezien het feit dat wereldwijd meer vrouwen dan mannen in de breedte viool spelen.
    Halve finale 13 vrouwen, 11 mannen. Ook normale afspiegeling. Finale 4 vrouwen, 8 mannen. Statistische afwijking. Maar zal je net zien dat een vrouw wint.
    Maar daarna moeten die finalisten hun status van finalist kunnen waarmaken. Bij NSO eens een Aziatische nummer5 van 2012 gehoord, die toen erg goed speelde bij het concours, maar ik was toen niet zo kapot van haar Glazunov die ze toen speelde. Maar ja, ze had haar dag misschien niet of ze is misschien beter in Brahsm of Paganini.
    O ja, in de 1e ronde speelde Michelle Ross (ook in 2012 1e ronde gedaan zie ik nu) http://www.qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=2426&tab=146&rec=25008&frm=0&par=secorig1680 een hele goede Bach en Schubert, maar Paganini kon ze niet (voor dit nivo). Dat vonden ook andere mensen en ze ging niet naar de halve finale.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Hé, leuk dat je in Dordrecht in Kunstmin gaat spelen. Die is pas weer open na verbouwing en daar heeft tijdens het cellofestival Pieter Wispelwey gespeeld. Ik ben daar helaas niet bij geweest, maar 't moet daar weer muzikaal een feest zijn geweest!
    Ik vind het eerlijk gezegd erg moeilijk om te zeggen of Birthe Blom en Thomas Beijer verder hadden gemoeten.
    Dan moet ik de rest ook gehoord hebben en sowieso heb ik eigenlijk niet het gevoel dat ik zo goed de kwaliteitsverschillen kan beoordelen.
     
  11. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    O ja suf, piano of een zang-meesterklas-persiflage van Koot en Bie heeft natuurlijk niks met strijken te maken. Dom dom. Ik zat nog te denken dat Rosanne met Hannover
    http://jjv-hannover.de/sites/default/files/ausschreibung_2014_14-15.pdf zou kunnen meedoen, maar ze is 28 en de leeftijdslimiet is 27, want deelnemers moeten tussen 10. Oktober 1987 en 27. September 1999 geboren zijn. Dat is het voordeel van het Elisabethconcours dat het tot 30 is, zeker nu het niet meer 1 x per 3 jaar maar 1 x per 4 jaar voor viool weer is geworden, omdat cello er nu tussen komt (ook een strijkersinstrument en geschikt voor strijkersforum). Maar hier staat een lijst internationale concoursen op waar Rosanne misschien nog wat aan heeft, als ze na winst bij Oskar Back en Freiburg en halve finaleplek in Brussel nog zin in concoursen heeft : http://www.violina2z.com/english/comp.html#12
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Haha, ja, nu moet je elk instrument wegen op een zilveren strijkforumschaaltje:D

    Wat veel vioolcompetities! Nu zijn viool en het instrument-dat-we-nu-maar-niet-noemen de meest prominent onder de aandacht zijnde klassieke instrumenten. Mensen zullen eerder een winnaar van bijvoorbeeld een vioolconcours kunnen noemen dan van een of ander blaasinstrument.

    Of er om vioolconcoursen laagdrempelige educatieve activiteiten zijn voor de amateurspeler heen zijn georganiseerd, gezellige informatiemarkten en concerten zoals bij de CelloBiënnale...?
    Cellisten kunnen het ook fijn onder elkaar hebben zónder concours, maar wel met masterclasses en samenspel.
    Mogelijk dat de festivals van Liza Ferschtman en Emmy Verhey nog iets op dat gebied bieden. (?)

    Oftewel: waar kun je als amateurviolist vinden wat hun collega's met hun cello wél vinden?
     
  13. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Als je veel in de file staat, is zo'n concours nog best wel een beetje bij te houden: 'oortjes' in en lekker via cobra.be op de telefoon de recitals en concerten terugluisteren (wel funest voor je internet-limiet, maar goed...)
    Wel heel leuk en leerzaam. Na enkele uitvoeringen van hetzelfde stuk begin ik dan ook wel echt de verschillen te horen. Maar ook vind ik het elke keer weer heel knap en dan zie je in de reacties dat er bijvoorbeeld veel technische foutjes in zaten. Dus mijn conclusie is bij zo'n concours ook: behalve aan mijn eigen spel is er ook aan mijn oren nog veel te trainen :D
    Voor de liefhebbers een interview met Rosanne Philippens over haar ervaringen (in het Engels helaas)
    http://www.violinist.com/blog/hkurzbauer/20155/16786/
     
  14. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Deze week de finales van ma-za (za- nacht uitslag) iedere avond op Ketnet (kanaal 53) te zien van 20-23 uur 's avonds (zie Belgische teletekst 206). Vanaf dinsdagochtend is daar de herhaling te zien van 10-13 uur op Canvas (kanaal 52) (zie Belgische teletekst 208) [en morgen 203]. Naast het plichtstuk wordt een vioolconcert naar keuze gespeeld:
    De 6 finaleavonden
    Maandag 25 mei William Ching‐Yi Wei (m), 20 jaar, TAI (Chostakovitch 1); Tobias Feldmann, 24 jaar,(m), GER (Bartok 2).
    Dinsdag 26 meiThomas Reif (m) 23 jaar, GER (Tchaïkovski); Fumika Mohri (v) 21 jaar, JAP (Sibelius).
    Woensdag 27 mei Kenneth Renshaw (m), 21 jaar, USA (Brahms); Bomsori Kim (v) 25 jaar, KOR (Brahms).
    Donderdag 28 mei Xiao Wang, 28 ans, CHI (Sibelius); William Hagen, 22 ans, USA (Tchaïkovski).
    Vrijdag 29 mei Ji Yoon Lee (v), 22 jaar, KOR (Brahms); Oleksii Semenenko, (m) 26 jaar, UKR (Sibelius).
    Zaterdag 30 mei Ji Young Lim (v) 20 jaar, KOR (Brahms); Stephen Waarts (m) 18 jaar, USA/NL (Bartok 2).
     
  15. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    777
    Gister op Ketnet en vanochtend in de herhaling op Canvas een interessant interview met Ester van Fenema https://www.lumc.nl/org/psychiatrie/medewerkers/90218004804185 over podiumangst http://www.bandcoach.eu/main/magazine/uitgelicht/tips/faalangst.html tussen 2 finalekandidaten door. 1 op de 3 orkestmusici heeft er last van en veel gebruiken betablockers. Componist /dirigent Dick Brossé vertelde ook dat veel musici door de stress aan de drank waren.
    http://www.bandcoach.eu/main/magazine/uitgelicht/tips/faalangst.html
    Van plankenkoorts tot podiumangst:
    goed nieuws: er is iets aan te doen!

    Bandcoach 7 - oktober 2010
    Van lezers krijgen we regelmatig de vraag om iets te schrijven over plankenkoorts. We gingen op zoek naar een deskundige en we vonden die in de persoon van Esther van Fenema, psychiater en violiste. Zij behandelt muzikanten die kampen met wat officieel podiumangst heet. Ze heeft ook tips voor de ‘gewone’ plankenkoorts.
    Esther van Fenema werkt op de afdeling psychiatrie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Daar is ze zo’n twee jaar geleden gestart met een muziekpoli; een polikliniek speciaal voor muzikanten met psychische problemen. Voor zover ze weet, is dit de enige psychiatrische muziekpoli ter wereld. “Meteen vanaf het begin hadden we een enorme toeloop van patiënten. Dat kwam mede door de aandacht die we kregen in de media. Maar het laat ook zien dat er blijkbaar veel muzikanten zijn met psychische problemen. Gelukkig is het merendeel goed te behandelen. Podiumangst is de meest voorkomende klacht, zowel in de klassieke als de lichte muziek.” Esther van Fenema studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en is afgestudeerd aan het Koninklijk conservatorium van Brussel. Ze deed tegelijkertijd een studie geneeskunde, waarna ze zich specialiseerde als psychiater. Tegenwoordig werkt ze als psychiater in het LUMC in Leiden, waar ook de muziekpoli is gevestigd. Daarnaast treedt ze op als violiste, waarbij ze met name kamermuziek speelt.

    [​IMG]
    “Doordat ik zelf ook optredend musicus ben, kan ik me goed verplaatsen in mijn patiënten. Bovendien heb ik zelf ook een periode van podiumangst gehad, met paniekaanvallen tijdens optredens. Ik weet dus wat het is.”
    Plankenkoorts kan podiumangst worden
    “Podiumangst is vaak een glijdende schaal”, legt Esther uit. “In zijn meest onschuldige vorm zou je het plankenkoorts of (ietsje erger) podiumvrees kunnen noemen. De zenuwen voor een optreden, zeg maar. Zo lang het de normale ‘vlinders in je buik’ zijn, kan het geen kwaad. Sterker nog, het kan je helpen om gefocust te zijn. Maar het is niet de bedoeling dat die zenuwen je in je functioneren gaan belemmeren. Is dat wel het geval, dan noemen we dat podiumangst.”
    Minstens de helft van de patiënten die naar de muziekpoli komen, heeft last van podiumangst. “Verder zien we hier ook mensen met depressie, algemene angststoornissen en bijvoorbeeld ADHD. Mensen met ADHD kunnen vaak wel goed functioneren als ze zich alleen maar op hun instrument hoeven te richten, omdat daar hun passie ligt. Op het moment dat ze naar het conservatorium gaan, krijgen ze ook bijvakken. En dan uiten zich alsnog de concentratieproblemen die met ADHD gepaard gaan.” Soms gaat het om een combinatie van klachten, waarbij ook podiumangst in het spel is. “Dat is niet zo verwonderlijk”, aldus Esther. “Het is immers moeilijk musiceren als je depressief bent. Dat kan podiumangst teweegbrengen.”
    Taboe op psychische klachten bij muzikanten
    Esther weet dat er in de muziekwereld een taboe ligt op psychische klachten die zijn gerelateerd aan het muzikant zijn. “Het liefst doen muzikanten alsof de klachten niet bestaan, niet bij zichzelf en niet bij anderen. Maar ik weet zeker dat er veel muzikanten zijn met psychische problemen, waaronder podiumangst. De mensen die ik op de muziekpoli zie, vormen slechts het topje van de ijsberg.”
    Esther pakt er wat literatuur bij. “In een Amerikaans onderzoek zijn ruim tweeduizend musici ondervraagd. Van hen bleek 24 procent podiumangst te hebben, 30 procent gebruikte bètablokkers, 17 procent was depressief, 13 procent had algemene angstklachten en tot 70 procent van de muzikanten gaf aan soms podiumangst te ervaren. Kortom, in Amerika hebben veel muzikanten last van podiumangst en andere psychische klachten. In Nederland is dat ongetwijfeld ook het geval.”
    In de opsomming noemden we het gebruik van zogeheten bètablokkers. Dat zijn geneesmiddelen die in het algemeen worden voorgeschreven aan patiënten met hart- en vaatziekten. Bètablokkers maskeren ook een aantal ongemakkelijke lichamelijke uitingen van angst en spanning, zoals versnelde hartslag, zweten en trillen. Je kunt er dus ook als het ware je ‘zenuwen’ mee onderdrukken. “Het gebruik van bètablokkers zie je vooral in de klassieke muziek”, merkt Esther op. “Als er in de lichte muziek naar middelen wordt gegrepen, dan zijn het meestal alcohol en drugs. Niet dat dat helpt trouwens, want het middel is erger dan de kwaal. Overmatig alcoholgebruik kan juist tot angst en depressie leiden. Bovendien zijn alcohol en drugs funest voor je timing en motoriek, en op termijn ook voor je gezondheid. Daar ligt dus niet de oplossing voor podiumangst.”
    .......
    Met dank aan Esther van Fenema, violiste en psychiater aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).
    Esther heeft daar de muziekpoli opgezet, die onderdeel is van de afdeling psychiatrie. Voor meer informatie: tel. 071) 526 37 85.
    Hier een radioprogramma over beta-blockers met Ester van Fenema van 55 minuten : http://www.npo.nl/holland-doc-radio/07-03-2010/POMS_VPRO_157993
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2015
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.148
    Homepage:
    Nee, zo'n glamoureus leven hebben veel musici niet! Als amateur ben ik echt beter af! :)

    Achter die percentages podiumangst, betablokkers-slikkers, alcohol en drugsgebruikers, depressief, algemene anstklachten zit toch een groot aantal musici met wie het niet lekker loopt. Je zou denken dat het dagelijks bezig zijn met je grote liefde muziek toch het walhalla is, maar je zult maar eén van die (let wel, het is nog steeds een minderheid) musici zijn met wie het niet goed gaat. Dat grijpt nog harder aan, omdat je nou juist zo je ei in de muziek kwijt kon, wilde kunnen, zou moeten kunnen.

    Als bij meer getalenteerden, ook op allerlei andere terreinen, zijn plekken aan de top schaars, de prestatiedruk groot en is het voor jongeren moeilijk om als topper uit een provincieplaatsje ineens niet meer bijzonder te zijn in een omgeving met alleen maar toppers. Dit ondervinden bijvoorbeeld ook kinderen en jongeren die in een klas komen met alleen maar slimmeriken.
    Coaching op een conservatorium schijnt nog steeds 'ondergeschoven kindje' te zijn, terwijl je daar natuurlijk al kunt beginnen de student het nodige mee te geven bijvoorbeeld op het gebied van stresshantering en de verwerking van het feit dat je dus niet zo bijzonder bent als je eerst misschien dacht, maar dat je desalniettemin er mag wezen!

    Hoeveel ellende zou je niet kunnen voorkomen als je coaching voortijdig serieus aanpakt?!
     
  17. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Toch ook nog even een toevoeging over plankenkoorts. Ray Chen (voor hen die hem niet kennen, hij won in 2009 de concours) schreef hierover het volgende:

    Wil je plankenkoorts over winnen dan moet je volgens mij gewoon veel optreden (en uiteraard het stuk dat je komt brengen door en door kennen en hebben kunnen oefenen met begeleiding). Daarvoor dienen dan ook de "toonmomenten" in de muziekacademies: muzikanten de kans geven om voor te spelen voor anderen.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Yeah right. Echt niet dus. Dan heb je het over een stukje faalangst, nu ja, misschien mag je het een lichte plankenkoorts noemen. Echte podiumangst is niet zo eenvoudig aan te pakken! Dat weet je als je er echt mee te kampen hebt. Dan verknal je Vader Jacob nog doordat je eenvoudigweg ineens niet meer weet welke snaren ook alweer op je viool zitten. Of omdat je niet meer weet van wie die vingers zijn die je op die snaren ziet staan. En dan speel je het op het podium de ene keer wel en ineens slaat 'het' toe (niet door een gedachte of zo, wat beweerd wordt, het is er gewoon ineens) en ben je alles kwijt. En nee, dan heb je niet ook nog een andere afwijking, dat is werkelijke podiumangst. Heeft niks meer te maken met het stuk door-en-door kennen en tal van optredens hebben gedaan. Het is een Werkelijk Probleem en je bagatelliseert het enorm door te zeggen dat iemand dan maar veel moet optreden en volledig boven het stuk moet staan. Die tips zijn allang achter de rug.

    Ik ken heel, heel ervaren violisten met een dijk aan optredens en conservatorium achter de rug en nog steeds podiumangst. En zo zijn er ook tal van verhalen van beroemde musici die hun leven lang podiumvrees hebben (gehad) en er zoveel aan hebben geprobeerd te doen. Moet ik verder uitweiden?
     
  19. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Blijkbaar ben ik iets te kort door de bocht gegaan in mijn reactie. Van podiumangst zoals je het hier formuleert kan ik (gelukkig maar) niet echt meespreken. Mij excuses dan ook moest ik onrecht aangedaan hebben aan mensen die het totaal anders ervaren.

    Ik kan alleen maar meespreken over stress (of hoe je het ook mag noemen) bij amateur muziekanten wanneer ze plots iets solo moeten spelen of een optreden geven. Heb veel vrienden en ook mezelf daarin weten groeien door veel op te treden
     
  20. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    MathiasB wil jij het gequote stuk in post 37 naar het Nederlands vertalen? Dan kunnen de niet-Engelstalige mensen het ook lezen en houden wij ons allemaal weer braaf aan de regeltjes van Nederlandse voertaal op het forum. :)
     

Deel Deze Pagina