Vioolles vooruitgang

Discussie in 'Viool' gestart door Guido P, 6 apr 2015.

  1. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoi,

    eind augustus vorig jaar ben ik begonnen met viool te leren spelen. En aangezien ik geen vergelijkingspunten heb noch mensen ken die viool spelen vroeg ik me af of men mij hier kon zeggen hoe het zit met mijn vooruitgang. Eind december vorig jaar zat ik al door het oefenboek Methode van de 21ste eeuw, deel I voor viool en nu zit ik ook door het oefenboek Fiddle time joggers. Van eind augustus tot eind december nam ik één les om de drie weken, sinds februari één om de twee weken. Ik ga nu beginnen met fiddle time runners and jigs, reels and horns. Aangezien ik dus totaal geen zicht heb hoe dat gaat bij anderen die viool leren had ik graag eens gehoord of men hier vind dat er vooruitgang is. Graag zou ik folkviolist worden maar ik begrijp dat de weg nog héél lang is en ik nog ongelooflijk veel zal moeten oefenen, meer nog dan nu. Zou dit haalbaar zijn op enkele jaren gelet op welke oefenboeken ik nu al kan spelen na zeven maand?

    Mvg,

    Guido
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Hoi Guido,
    Allereerst welkom op dit forum! Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan dit forum! Er is genoeg te beleven, dat zeker!
    Ik ben geen violist (speel cello, later begonnen), maar als ik zo lees waar je doorheen bent gesneld...dan zit het met het tempo niet verkeerd. En als het goed is, heb je ook plezier in oefenen en jezelf vooruit zien gaan. Klopt dat?

    Maar stel dat je nu hier zou horen dat iedereen na zoveel maanden véél verder komt dan jij, wat zou jou dat doen?
    Zou je er écht wat aan hebben? Ga je dan nóg harder oefenen? Ik begrijp dat je amateur-violist bent. Je hebt dus de luxe dat je niet langs de lat hoeft te liggen als waar conservatorium-studenten eindeloos langs worden gelegd, tot vervelens en erger toe. Jij mag jouw tijd nemen de vaardigheden grondig onder de knie te krijgen en niets is fnuikender dan het gevoel tekort te schieten in vergelijking met anderen.

    Waarom zouden wij als amateurs langs een lat willen liggen? Iedereen heeft haar/zijn eigen sterke en zwakke punten tijdens het leertraject. Diep in ons hart hopen we (misschien wel) op een nog niet ontdekte gave in ons, waardoor we véél sneller dan anderen de mooie en leuke stukken kunnen spelen, want al dat geoefen valt ook ons wel eens zwaar en dan droom je dat je vooruit vliegt als bijzonder talent. Zodra je moet onderkennen dat dat toch niet (helemaal) het geval is, moet je nóg harder afzien en doorzetten om toch door die berg oefeningen te komen.

    Het is maar de vraag of de weg naar folkviolist echt héél lang is. Veel oefenen, dat zeker, maar dat geldt voor alle stijlen. Hebben alle folk-violisten een afgeronde conservatoriumstudie? Ik geloof er niets van. Net zo goed als dat er in de cellowereld wel voorbeelden zijn van succesvolle cellisten die hun ei niet kwijt konden op het conservatorium.
    Hoe zou jouw weg eruit zien? Je kunt je er gaandeweg op toeleggen. Er zijn genoeg themaweken en weekends (cursussen op verschillende niveaus) op dat gebied en Folk is best breed. Dat is toch niet alleen dat snelle Iers?
    Er is onderweg dus al veel plezier te beleven op dat gebied en je leraar/lerares kan je helpen díe cursussen te vinden op Folk-gebied die je al aan zou kunnen. Zo groei je er stap voor stap in, naast het steeds vaardiger worden in het algemeen.
    En vooral: blijf plezier houden!

    PS: zelf speel ik met een paar anderen ook Folk, en wereldmuziek. En daar heb ik echt geen eeuwen voor hoeven etudes spelen;). Gun je de tijd, maar het kan eerder komen dan je denkt.
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Guido, dit te beantwoorden is niet eenvoudig (we komen met z'n allen een keer luisteren :) ).
    Wat wel spreekt uit je tekst: je bent voortvarend bezig, lijkt snel te gaan, met hoge motivatie!
    En, zie Marcelita in #2: met plezier en zelfvertrouwen worden de sprongen groter. Lange weg? ja, het houdt nooit op!
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Welkom Guido!

    De snelheid waarmee je door de boeken heen gaat is behoorlijk. Bedenk echter ook dat bepaalde handelingen tijd nodig hebben om te bezinken. Een snelle start wil niet altijd zeggen dat het ook snel door blijft gaan. Ik heb een aantal keren een stap terug moeten zetten omdat bepaalde basis handelingen (recht strijken bijvoorbeeld) nog niet genoeg in mijn systeem is gesetteld. Toen ik meer aandacht voor de noten nodig had, ging mijn streek weer scheef omdat ik te weinig capaciteit over had om op de lastigere noten EN de rechte streek te letten. Ik heb toen een tijdje weer wat eenvoudigere stukken gespeeld om weer op de streek te letten tot deze "ingesleten" is geraakt en toen weer een niveautje hoger gaan spelen om weer andere dingen bij te leren.

    Het probleem van viool spelen is dat je op 1000 en 1 dingen tegelijk moet letten en je aandacht dus continu moet verdelen tussen alle zaken.
     
  5. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hohoi,

    allemaal erg bedankt voor de al dan niet uitgebreide reacties!

    Mijn lerares had me gezegd dat ik nogal snel door dat eerste boek was gedaan(methode van de 21ste eeuw) omdat de meeste van haar leerlingen daar een jaar overdoen. Maar ik ken dus niemand die viool speelt en als ik eens zo'n video bekijk op youtube dan zinkt de moed me soms in de schoenen want ik kan nu wel mijn vier vingers ongeveer juist zetten en het recht strijken gaat vlotjes bij hele noten maar zoals gezegd is viool spelen veel tegelijkertijd waar je moet opletten. En als ik die handjes op de videos dan zie bewegen en kijk naar mijn handjes dan is de weg nog héél lang :) Graag zou ik eigenlijk stukjes kunnen spelen op straat en zo mijn centjes verdienen en mensen laten lachen en dansen en misschien ook wel eens huilen. Ik ben nogal zot van de mi-snaar en de andere tonen die zich daar op bevinden, de sol vind ik de minst leuke snaar van al.

    En ja, door dat ene boek ben ik heen gevlogen, bij fiddle time joggers heb ik er drie maand over gedaan om de stukjes met de vierde vinger onder de knie te krijgen en wat me opvalt is dat stukjes met 8ste noten zo ongeveer vanzelf gaan, ik moet er héél weinig moeite voor doen om die onder de knie te krijgen.

    Eén probleem dat ik heb is dat ik niet weet hoe de noten van buiten te leren. Ik kan ze allemaal na mekaar zeggen beginnende van open sol tot vierde vinger si en weet de open snaar noten ook wel liggen op de notenbalk maar ik heb er moeite mee om bv spontaan te zeggen dat is een fa kruis op de notenbalk, ik moet dan telkens al de noten afgaan om te weten welke noot het dan is. En voortekens snap ik niet, mijn lerares heeft me die al drie keer uitgelegd en het gaat er niet in bij me, waarom weet ik niet, ik snap de logica er niet van.

    Gemotiveerd ben ik alleszins en de momenten dat ik het wou opgeven ben ik ondertussen voorbij, denk ik dan toch :) Door omstandigheden heb ik momenteel nogal veel vrije tijd en met de lente en zomer sta ik dan veel buiten ergens aan een waterkant en oefen ik ganse namiddagen en avonden.

    En fijn om te weten dat er zo themaweken en weekends zijn maar daarvoor zal ik toch nog eerst héél veel moeten oefenen :)

    Bestuderen jullie dan ook muziektheorie en proberen jullie alles te kennen van notenleer of is dat allemaal minder nodig?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    In Nederland hebben we nogal problemen met de benaming van de noten: do-re-mi etc. Ik moet dan altijd aan de Sound of Music denken. Ik heb geen idee hoe een dergelijke noot heet als er een kruis of mol voor komt te staan.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  7. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Is dat in Nederland CDEFGAB dan?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ja dat klopt. Met kruisen en mollen worden de namen ook anders. Met een kruis ervoor wordt de uitgang: -is en met een mol er voor : -es. Dan krijg je: cis, dis, eis = f, fis, gis, ais, bis = c, cis en voor de mollen: ces = b, des, es, fes = e, ges, as, bes.
    Leer dit maar niet uit het hoofd, als je lerares het met de de Vlaamse methode doet, anders wordt het nog ingewikkelder.
     
  9. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Na de Franse nootnaam komt 'bémol' in het geval van een verlaging en 'dièze' in het geval van een verhoging. Daarna 'majeur' dan wel 'mineur'. Simple comme bonjour.

    Ronald
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Ja, eigenlijk is dat Latijnse systeem veel mooier dan het Anglo/Germaanse notensysteem en het heeft de francofonen en de onder hun invloedssfeer verkerenden er ook niet van weerhouden prachtige muziek te componeren en een bloeiende muziekcultuur te onderhouden!
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @Hopf:

    Ja, dat is niet echt ingewikkeld. Staat er dan zoiets als: in soldièze-majeur?
    Maar ik ben dat nog nooit tegengekomen. :(
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Nu weer terug naar de vragen en opmerkingen van jou, Guido.

    En fijn om te weten dat er zo themaweken en weekends zijn maar daarvoor zal ik toch nog eerst héél veel moeten oefenen :)
    Er zijn ook wel leuke dingen op dat gebied dat wellicht iets eerder haalbaar is.
    Zo pluk ik van het internet http://volksmuziek.nl/index.php?id=25
    en vandaar uit gewoon even een "wilde gok" (zomaar ergens "geprikt"):
    http://www.boombal.be/stage/

    Onder aan de blz. gaat het over muziekworkshops ("muziek. Samenspel") en daar staat:
    "Deze stage is toegankelijk voor alle folkinstrumenten en niveaus. Opgelet: om de stage goed te kunnen volgen is het belangrijk dat je een basiskennis hebt wat betreft het bespelen van je eigen instrument, kennis van de basistoonaarden en op het gehoor een EENVOUDIGE melodie kunnen aanleren zijn zeker pluspunten.

    Dit zou je over een jaar zomaar kunnen waarmaken. Misschien zelfs dit jaar...Echt, zo moeilijk is het ook weer niet. En dit zijn wel de heel leuke dingen om aan mee te doen. Zelf ben ik hier niet geweest, maar ik heb bijvoorbeeld in januari in Arnhem meegedaan aan het Charivari festival. Ook met workshops, samenspel, helemaal leuk!

    Bestuderen jullie dan ook muziektheorie en proberen jullie alles te kennen van notenleer of is dat allemaal minder nodig?
    Kennis kan meegroeien met je vaardigheden. In NL kun je ook via de muziekschool examens halen, waarbij vaardigheid en theoriekennis op elkaar afgestemd zijn. Of je kunt het lekker zelf nalezen en je docent wat vragen stellen. Zelf heb ik eerst andere muziekinstrumenten gespeeld, vooral piano, dus heb daar al wat van meegenomen.
    Maar ook ik ben ooit begonnen met het leren benoemen van noten, toonladders e.d.
    Heeft je docent een theorieboek?

    En verder zitten er op internet ook nogal wat programma's om noten te leren benoemen (weet alleen niet of die ook een do-re-mi versie hebben) en muziektheorie.

    En wat Willeke vertelt over snelle vordering en dan weer even moeten 'teruggrijpen' om alle vaardigheden op de rit te krijgen, dat herken ik ook. Bovendien worden er ook eerste-positiestukken (bij cellisten) gebruikt om makkelijker andere vaardigheden erin te slijpen. Met cello ga je al schuiven in de tweede positie.

    Leuk dat de eendjes al mogen meegenieten:)! Hier was het konijn uitverkoren.
     
  13. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Merci voor de tips maar tegen dat ik zal durven buitenkomen met de viool zal het nog lang duren, zal eerst zeker moeten zijn van mezelf :) (aan het water hoort niemand mij behalve de konijntjes en voorbij varende schepen :) )
     
    JanHut vindt dit leuk.
  14. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Bert,

    Met de naamgeving in het Duitse systeem leer je wel leven. Het was alleen even wennen aan de omstandigheid dat H-Dur en H-moll respectievelijk B groot en B klein zijn. En B-Dur en B-moll synoniem met Bes groot en Bes klein.
    En al evenmin waarom de eerste solosonate van Bach door het leven gaat als in G klein, ofschoon de voorbetekening maar één mol kent. Maar er zal vast wel een Bach-deskundige zijn die dat weet.

    Ronald
     
  15. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Dan wordt het hoog tijd!

    Voorbeeldje:

    G groot - Sol majeur
    G klein - Sol mineur
    Ges groot - Sol bémol majeur
    Gis klein - Sol dièze mineur
    As groot - La bémol majeur
    As klein - La bémol majeur
    A groot - La majeur
    A klein - La mineur
    Ais klein - La dièze mineur
    Bes groot - Si bémol majeur
    Bes klein - Si bémol mineur
    B groot - Si majeur
    B klein - Si mineur
    Ces groot - Do bémol majeur
    C groot - Do majeur
    C klein - Do mineur
    Cis groot - Do dièze majeur
    Cis klein - Do dièze mineur, enzovoorts.

    Ronald
     
  16. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hallo Guido.

    Zo te horen ga je als een speer.
    maar je kunt soms ook tegen een muur aan knallen, dat een bepaalde techniek niet zo gemakkelijk gaat. Ik heb voor mijn gevoel een eeuwigheid gedaan om de 4e vinger zuiver te spelen. ( 2 kromme pinken die in het verleden ooit gebroken zijn geweest) en soms is het nog vals.

    Ook heb ik een haat liefde verhouding met vibrato. de ene keer klinkt deze "best" mooi, en de andere keer klinkt het naar niets. Dan willen mijn vingers niet soepel bewegen ( vooral de pink is een handicap met vibrato)

    Gewoon door blijven oefenen als het even niet lukt. Je docent is de enigste die jou kan vertellen waar je nu staat met je vooruitgang.

    Suc 6
     
    Guido P vindt dit leuk.
  17. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    De laatste muur was trage vooruitgang omdat het strijken maar scheef bleef gaan maar die muur is nu gesloopt en de toonladder van re groot die ook niet echt wou lukken :)
     
  18. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Aangezien ik niemand ken die viool speelt deel ik het hier maar :)

    Vrijdag heeft mijn lerares me overladen met complimenten: mijn pink, duim en vingers op de strijkstok staan perfect en zij ook dat ik dus echt recht strijk! En dat dat ook allemaal niet evident zijn omdat blijkbaar mensen die al jaren academie volgen dit niet altijd onder de knie hebben.

    Het geeft mij een enorme boost gegeven want ik was wat aan het sukkelen met de lage tweede vinger(noten met tweede vinger zonder kruisen). Ik heb er nu ook zestiende noten bijgekregen en opeens gaat het precies allemaal vanzelf. Het zelfvertrouwen is weer helemaal terug, het is zowaar terug plezierig en plezant en ben nu begonnen aan mijn tiende maand lessen :)
     
    Marcelita, Willeke_D en JanHut vinden dit leuk.
  19. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Tja de aanloop bij viool is nu eenmaal een stuk langer dan bv piano. Daar druk je een toets in en je hebt een toon...bij viool is dat wel even anders. Viool is voor volhouders.
     
    Guido P en Muzirene vinden dit leuk.
  20. mickeyn8

    mickeyn8

    Lid geworden:
    9 jun 2015
    Berichten:
    1
    Guido, mooi om je verhaal te lezen,
    Ik ben 55 en sinds eind augustus begonnen, inmiddels halverwege lesboekje 1 gekomen,
    Heb geen ervaring met muziek en noten maar wil lessen als ik zelf 1 boek heb doorgewerkt.
    Inspiratie zoeken en vinden is het moeilijkste gedeelte, gitaarspelers genoeg in zuid nederland.
    Ierse folk of vrolijke klezmer muziek lijkt me inderdaad leuk om te kunnen spelen.
    Tijd om wat vrolijke concerten te bezoeken
     
    Guido P vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina