Dagelijks kan ik niet om de palmbomen heen. En als ik mijn auto parkeer, mag ik hopen dat er geen kokosnoot op valt. Op de pier bij Key West wordt elke dag de zonsondergang gevierd. Een bandje met een contrabassist een violist, een gitarist en wat slagwerk en zang omlijsten het gebeuren hier muzikaal. Of een ander bandje. Allemaal lekker caribisch en relaxed. Heerlijke tropische mixdrankjes worden hier geserveerd, ja, na dat uiterst zoute water van de caribean wil je wel Zou dat mogelijk zijn: een strijkinstrument vervaardigen uit het hout van een palmboom? Hoe zou dat klinken? Heeft iemand dit ooit geprobeerd?
Palmhout is verwant aan buxus: veel zogenaamde onderdelen van buxus (denk aan stemsleutels en kinhouders) zijn feitelijk van palmhout. Technisch is het mogelijk een instrument uit palmhout te bouwen. Ik ken geen voorbeelden of litteratuur maar ik voel aankomen dat het "heel apart" zal klinken
Buxus wordt ook wel Palm genoemd maar heeft niks te maken met 'Palmbomen'. Dat is wat ik lees op de site van de Arnhemse Fijnhouthandel. Ja, je kunt van iedere houtsoort die niet hol is zoals bamboe, wel een instrument bouwen, maar of het gaat klinken is maar de vraag. De keuze van de houtsoorten voor boven- en achterblad is natuurlijk niet zo maar uit de lucht gegrepen! Voor bouwers die het eens willen proberen of de uitspraak dat een lichtgewicht instrument beter klinkt dan een zwaardere klopt, zou ik adviseren eens een bovenblad van Balsamultiplex te proberen. Zeer sterk en ongekend licht.
Plam hout, heeft een van nature extreme lange vezelstructuur waardoor de boom niet in de breedte maar bijna alleen in de lengte groeit. Haast een soort bamboe, het is net als bamboe ook heel vezelig en taai. Volgens mij worden er wel slag instrumenten van gemaakt zoals de conga en wat ik er van heb begrepen wordt het hout dan veel all gestoomd of met vuur gekromd, gebogen. Remi
Hier een website met wat producten van palm-boom hout. http://www.naturalbuildingblog.com/coconut-wood/ Zie bij de eerste foto maar eens hoe de vezel loopt
ik zou wel eens willen weten welke vioolbouwer een bovenblad van een ander materiaal heeft gemaakt dan van het gebruikelijke sparrenhout. En hoe dat klinkt
Bovenblad niet: ik heb heel vroeger eens inlands notenhout i.p.v. esdoornhout gebruikt voor achterblad, zijden en hals, maar dat was geen succes.
Of 'we' benieuwd zijn weet je niet, maar ik begrijp dat jij dat wel bent. Ik geef het idee een goede kans, maar dat betekent uiteraard nog niet dat ik degene ben die die kans moet grijpen.
Ik ben weliswaar benieuwd of het wat wordt, maar vrees het ergste voor hoe het klinkt en hoe het er uit gaat zien: een uit een multiplex gestoken welving? Vast niet om te lachen!
Even praktisch denken, hè? Balsahout (ik heb heel wat vliegtuigen gebouwd met dit materiaal) is veel te zacht, daar kun je onmogelijk een bovenblad van maken, de pootjes van de kam zouden er in wegzakken! En dan hebben we het nog niet eens over een inleg en over f-gaten. Balsa is ook erg bros. Jongens, het wordt niks!
Als je dan al iets doet. waarom geen cederhout voor het bovenblad. En kersen voor krans en achterblad
Ja die combinatie word ook veel bij gitaren gebruikt, en die klinken geweldig. Zou dat kunnen werken?
Violen worden gemaakt van hout wat proefondervindelijk het beste is gebleken. Dus ik weet niet waar dit topic op slaat. Eigenlijk een beetje gezwam in de ruimte lijkt mij, ha ha ha !
Tobias, Violen, strijkinstrumenten worden idd al eeuwen gemaakt uit de traditionele houtsoorten waarvan esdoorn, vuren, buxus, ebben en zo. Onze grote vriend, het grote voorbeeld de bouwer der bouwers heeft ook geëxperimenteerd, met als resultaat een viool met een achterblad van kastanjehout Er is geëxperimenteerd met veel houtsoorten in de loop van de jaren. Mijn eerste poging voor het maken van een bovenblad was toen ik c.a. 11 jaar was. De hout soort, lach niet, grenen, goedkoop grenenhout. Het oefenen van het snijden van de krul, je wilt het zo mooi doen als mogelijk ben ik begonnen met linde hout, snijdt heel goed, overstap naar beuken en inmiddels een paar mooie blokken esdoorn. Remi
Ja, bijna alles kan en dat kan je in de praktijk soms ook nog bewijzen, maar wat een moeite en wat een vreselijke resultaten.
Bert, Ik weet niet precies waar je op doelt, namelijk het uiterlijk of de klank. Maar die dingen van balsahout zien er inderdaad niet uit. De viool van kersenhout komt in de ogen van een leek, ik heb het dus over mijzelf, veel 'gebruikelijker' over. Maar misschien is dat een conservatief standpunt De beoordeling van de klank van een viool vind ik op deze wijze (YouTube) erg lastig. Ten eerste omdat ik niet weet met welke apparatuur de opname is gemaakt. Er zullen wel geen Neumann microfoons zijn gebruikt. Ten tweede is de kwaliteit van de meeste geluidskaarten abominabel. En computerluidsprekers ..................... ach. Maar wat natuurlijk ook een rol speelt is het antwoord op de vraag hoe goed de violist zijn/haar vak beheerst. In het geval van die kersenhouten viool valt dat mee, getuige het feit dat gekozen is voor een fragment uit een lastig vioolconcert. Van Conus, om precies te zijn. De vioolvaardigheid van de balsaman laat veel meer te wensen over. Ik wil niet uitsluiten dat hier sprake is van iemand die met behulp van een schriftelijke cursus (of nog erger) heeft geprobeerd viool te leren spelen. Want ik kan mij niet voorstellen dat een echte viooldocent niet onmiddellijk die verkeerde houding van de linkerhand corrigeert. Typische beginnersfout. Ronald