Ik vraag me wel eens af waarom een scheur in bijvoorbeeld een bovenblad wordt gerepareerd. Het is behoorlijk veel werk en het lijkt me niet bevorderlijk voor de klank. Ook het aanzien van de viool gaat er niet op vooruit. Is het niet goedkoper en beter gewoon een nieuw bovenblad te plaatsen. Ik voor mij zou duidelijk een nieuw blad prefereren boven zo'n opgelapt exemplaar.
Tobias, Een goede reparatie van een scheur in een bovenblad zie je nagenoeg niet. Vaak moet je weten dat de scheur er gezeten heef. Ik heb het dan over een nieuwe/verse scheur, niet eentje waar zich jaren vuil in heeft kunnen nestelen. Maar zelfs dan, zelfs dan is een goede vioolbouwer instaat de scheur weg te werken, te retoucheren. Reken maar dat menig oude viool dergelijke oplap bewerkingen/klusjes heeft ondergaan.
Het maken van een nieuwe bovenblad wordt vermeden omdat bij restauratie uit respect voor de historie en de opvatting van de bouwer, optimaal wordt gestreefd naar behoud van het origineel. Het maken van een nieuw bovenblad is bovendien een stuk tijdrovender dan het restaureren van een scheur (het komt inclusief lakwerk en afregelen in de buurt van de halve bouwtijd van een viool). Het plaatsen van een nieuw bovenblad is dus zeker niet goedkoper. Het vervangen van een bovenblad komt alleen dan in aanmerking wanneer het bovenblad dermate beschadigd is dat het -eenmaal gerestaureerd- akoestisch niet meer goed presteert.
Misschien dat reparatie van een bovenblad bij een echt onvervangbaar kostbaar instrument is te verkiezen boven een nieuw. Gezien de naam van de bouwer en de foto's die van het instrument bekend zijn. Maar voor een mooi instrument dat toch niet bij jan en alleman bekend is lijkt mij toch een nieuw bovenblad te verkiezen boven een opgelapt bovenblad. En nu ga ik iets zeggen waarmee ik me waarschijnlijk op glad ijs begeef. Maar is het niet zo dat voor een redelijk lage prijs een mooi nieuw bovenblad door de vioolbouwer betrokken kan worden uit China. Dat behoeft alleen maar bijgewerkt afgelakt en geplaatst te worden en dat kan de wereld toch niet k0sten.
Dat lijkt mij toch een te simpele voorstelling van zaken. Stel dat je een dergelijk voorgefreesd bovenblad hebt laten aanleveren, dan moet de juiste omtrek worden bepaald alsmede de inleg worden aangebracht. Maar dat moet dan ook een inleg zijn die past bij die van het achterblad. Als dat dan is gelukt, moet een dikteverdeling worden aangebracht. Daarna volgt de lakfase, waarbij het zaak is die van het achterblad te kopiëren. Ik ga dan toch voor het lijmen van de scheur!
Ach ik als leek denk er natuurlijk te gemakkelijk over. Want ook die inleg bijvoorbeeld heb ik helemaal over het hoofd gezien.
Tobias, Probeer eens de motorkap van een Opel Astra op een Volkswagen Golf te passen! Het zijn beide autos's en hebben beide een motorkap aan de voorzijde waaronder de motor zit!
@Bert, Ik had zo gehoopt op een serieus topic naar aanleiding van het startende bericht. Maar nee, het moet altijd eindigen met... nonsens, onzinnige reacties, lulverhalen en zo. Waar ik gewoon een beetje bang voor ben, t.o.v. onder andere, Maestronet waar toch een stuk serieuzer gereageerd wordt, wij worden door middel van vele onzin topics, in een verkeerd daglicht. Remi
Ja Remi daar heb je gelijk in, graag serieuze reacties. Nu was mijn reactie op jouw reactie niet serieus. Had ik niet moeten doen. Maar de reacties van Bert en Frits waren wel serieus vond ik.
Naar analogie van het 'plaatwerk' van Tobias, denk ik dat hij gelijk heeft wanneer een scheur in het bovenblad op onderstaande wijze wordt 'gerepareerd' (tussen aanhalingstekens!): Ik vrees dat het na verlijmen aan alle kanten rammelt.
@remi, op Maestronet (tenminste The Pegbox) zijn aanzienlijk meer actieve en betrokken deelnemers die in veel gevallen ook zelf bouwen. Hier is het slechts een enkeling die eens één viool heeft gebouwd, laat staan vele tientallen. Het zelfde geldt voor reparaties. Tobias bedoelt het vast goed, maar het is niet altijd onmiddellijk duidelijk hoe serieus het is.
Hoe ver ga je met het repareren van een viool. Stel dat onderstaande viool een Stradivarius is. De bezitter is er per ongeluk op gaan zitten. Kan je dit repareren en ga je dit repareren.
David Garrett is een keer gestruikeld met z'n Guadagnini uit 1772. Viool behoorlijk aan diggelen: Reparatiekosten zo'n €82.000,= !! Reparatietijd: 7 maanden. Maar tóch gerepareerd. What else?
Vind je zeven maanden voor een reparatie/restauratie van een viool niet wat lang? Of moest elke splinter weer op zijn plaats gelijmd? De restauratie van "mijn" twee-klaviers orgel uit 1791 duurde zes maanden. En daar zitten toch wel wat meer onderdelen in..
Volgens het artikel wat ik heb gevonden speelt David zo af en toe er nog eens op. Hij speelt nu op een Stradivarius die hem beter bevalt. Ja, zeven maanden vind ik ook wel erg lang. Maar wat doe je er aan? Het is blijkbaar zo geweest.
Een oude (kostbare mag ik wel zeggen) viool in mijn eigendom is 2 maanden weggeweest en dat was om slecht gerepareerde scheuren opnieuw te maken zodat deze onzichtbaar waren, het resultaat is erg goed, je ziet de scheuren niet of alleen als je weet waar ze zitten, het waren ook scheuren over de gehele lengte (tot het F gat). De lak moest ook bijgewerkt worden. Reparaties kosten veel geld en nemen veel tijd in beslag je betaald gewoon een uurtarief.