Frits, wat een mooi verslag! En wat een enthousiasme! Echt verrassend! Ja, ik had de Arnhemse strijkstokkenmaker oefengelegenheid gegeven. Hij is ook geïnteresseerd in onze bevindingen. Misschien leest hij wel mee... Je schuur'installatie' vind ik ook prachtig, maar met mijn simpele manier heb ik ook bereikt wat ik wilde bereiken: opname van hars op zarelon! En het bevestigt ook de rol van hars. Ik ben nog niet toegekomen aan nieuwe hars regelen. Ik denk nu dat ik het met Bernardel cellohars ga proberen, want dat was bij Marloes ook een goeie! En Frits, ik zie een leuke handel voor je opdoemen in vislijnen voor strijkers. Of zou het een idee zijn voor de Arnhemse stokkenmaker?(of gezellig samen, de één koopt in, de ander monteert en samen delen jullie de opbrengsten).
Ik denk dat #59 en #60 simultaan zijn geschreven? Moet haast wel! Even gezocht bij de hengelsportspecialist: 1250 meter voor €6,99 Zelfde dikte: 0.28 mm Daar kunnen 100 stokken mee behaard worden. Ik denk niet dat het ook maar iets toevoegt wanneer je allerlei andere instrumenten (binnen de violen) gaat bespelen. Wat ik heb gedaan is spelen met de paardenhaarstok en daarna met de Zarelonstok. Daarmee krijg je een zuiver beeld van wat de eventuele verschillen zijn. Je kunt op een en hetzelfde instrument verschillende stijlen uitproberen.
Ja, het was simultaan. 100 stokken voor een kleine 7 euro! Wat een marge zit daar dus! Ik merkte gisteren wél verschil tussen mijn cello en die donkere. Vandaar dat ik het over verschillende celli had. Jouw viool, is die donkerbruin? Je weet maar nooit.... Het zal vooral aan het hars liggen. Nog een vraag aan jou, Frits: ga je de zarelon nu op je goede strijkstok zetten? Het lijkt mij niet ideaal voor jou om met een half stokje te spelen, dat is eerder weggelegd voor kinderen van 8 jaar, toch?
En nu komt bij mij de vraag boven drijven. Marcelita jij had het over een coating die op de Zarelon zou zitten en die je hebt weg geschuurd met de Zarelon, heb je dit van Peter? Als dit zo is ben ik heel erg benieuwd naar de stuctuur van de Zarelon onder de coting. Ik zal Peter en mailtje sturen met deze vraag en dan laat ik het jullie weten. Frits, wat een goed nadenkwerk, verticaal schuren, dat ga ik ook proberen, klinkt logisch. En wat fijn dat het geluid mooi en fijn is. Merk je nog verschil in waar je strijkt? Dichter bij of verder af van de kam?
Dat kan je natuurlijk ook proberen, en wij zijn dan ook heel erg benieuwd naar jouw ervaringen van beharen en spelen. Al lijkt mij het op maat afmeten van je nylon vislijn wel een behoorlijk werkje, maar wie weet klinkt het geweldig en bestormen we daarna massaal alle sportvis winkels in Nederland en omstreken . En wie niet waagt wie niet wint
Als ik zo naar dat gladde kijk van de beharing aan de kant van het hout van de stok, krijg ik associaties met coating. Maar of hier sprake is van coating....ik twijfel daar intussen wel heel hard aan. En inderdaad, als er sprake van coating zou zijn, dan is de vraag gerechtigd naar wat daar dan onder zit aan structuur. Op die vraag blijf ik het antwoord schuldig. Ik zie de zarelon nog steeds glimmen en het strijkoppervlak voelt als die van paardenhaar. De verandering is met het blote oog en het vergrootglas niet goed waar te nemen. Maar toch is er dan 'iets' in de zarelon dat maakt dat je een beetje moet opruwen. Verleg je daarmee een beetje de richting van de vezels van het materiaal? Hoe dan ook, ik constateer dat ik na mijn eenmalige actie met schuurpapier waarmee je ook geen binnenbanden lek schuurt, gewoon kan harsen en geen problemen meer heb.
Even rechtzetten: rekenfoutje. Op een stok gaan zo'n 120 haren. Bij een lengte van 100 cm zit er op één vioolstok dus 120 meter. Dan kunnen er uit een klosje met totaal 1250 m 'slechts' 10 strijkstokken worden behaard en geen 100.
Het lijkt mij niet dat er op de Zarelon™ een coating zou zijn aangebracht. Het spul verlaat de productielijn met een glimmende oppervlakte die behoort bij het product. Zo zou naar mijn mening Perlon en PEEK ook goed voldoen. Dat is hetzelfde materiaal als waarvan men tegenwoordig snaren fabriceert. Wanneer ik in de dwarsrichting opruw, zie ik een duidelijk verschil: ik kan precies zien waar ik geweest ben en wat nog moet. Ik verbaas me er over dat je er dan toch voldoende hars aan krijgt, want zoals ik eerder beschreef (#59) moet je de structuur zien te benaderen van die van de paardenhaar om een betere harsopname te krijgen: Paardenhaar 200x vergrootDat houdt dan in dat je in de dwarsrichting aan de slag moet gaan. Je ziet op de foto met de microscoop duidelijk dat de structuur haaks op de lengterichting staat van de paardenhaar. Met dwars schuren met korrel 1200 krijg je hetzelfde effect!!
Ik merk zeker verschil in waar ik strijk, maar dat doet een stok met paardenhaar ook. Met Zarelon™ gaat het eigenlijk precies hetzelfde!
Het haalt het in ieder geval wel tot (en voorbij?) StrijkersForum! Ik heb het in vorige reacties maar overgenomen: gaat een heel stuk sneller en een ieder weet zo onderhand wel wat er mee wordt bedoeld. Ik vind echter wel dat er een hoofdletter 'Z' aan vooraf behoort te gaan.
Nu nog opzoek naar schuurpapier 1200. Helaas bij de Praxis niet geslaagd daar verwacht je het toch Dat opruwen hoe Frits het doet klinkt mij goed, en de reacties van Marcelita en Frits klinken mij als muziek in de oren. Morgen kijken waar ik hier in de buurt dat schuurpapier kan vinden. Frits, hoevaak haal jij de Zarelon over het schuurpapier? En dan bedoel ik per stukje wat je schuurt.
Even een belletje gedaan met de ijzerhandel en die hebben het en ze gaan per velletje voor minder dan 1 Euro dus die ga ik morgen halen.
Nee, dergelijke winkels hebben enkel schuurpapier om verf te schuren. En dat gaat maar tot hooguit 400 of zo. Ik heb er niet echt opgelet en geteld, maar als ik het in gedachten nog eens doe denk ik 4 x heen en weer. Dat heeft denk ik even nadere uitleg nodig: heen en terug noem ik 1x. Dat dan 4 keer doen. Daarna kijken wat er op het schuurpapier komt en kijken of de Zarelon™ dof wordt. Het aantal keren hangt uiteraard ook mede af van de kracht waarmee je het haarlint op het schuurpapier drukt. Je moet het een beetje bekijken. Wel de haren opspannen, dat geeft een beter houvast. Als je denkt: nou, 'daar komt niet veel vanaf' ga je nog een paar keer door. Misschien in dat geval ook wat meer druk uitoefenen. Bij mij ging het perfect. Je kunt heel goed het effect zien van het schuren. Zo kun je ook heel goed zien waar je nog niet bent geweest. Moet lukken!
Het andere bundeltje zarelon gaat ook nog eens op een stok. Een stok die dan naar de bergen vertrekt. Die zarelon ga ik dan ook behandelen als Frits en Marloes dus nu ook. Frits, je verbaast je over het feit dat hars ook bij mij goed gaat. Ik heb eigenlijk wel het vermoeden dat we het dan hebben over de verschillen tussen 'goed genoeg' en 'optimaal'. Ik schat in dat de contrabassist ook heel lichtjes heeft 'geruwd' in de lengterichting, dus alsof je harst. En ook bij hem gaat het spelen helemaal naar wens. Jouw methode zal de pretentie van Zaret dat hars lang blijft zitten (dus minder harsen) eerder waarmaken dan die van mij. Heb nu Bernardel hars gehaald, ben net weer terug en ga morgen met deze hars aan de gang. Horen wat dat met de klank bij mij doet.
Ja, misschien is het dat wel. Maar Peter Zaret zegt nergens dat je moet opruwen en al helemaal niet dat je dat in de dwarsrichting moet doen. Ah, is goed spul! I love it.
Van Peter Zaret snap ik eigenlijk niets. Hij probeert zarelon aan de man te brengen en leest kennelijk ook de Amerikaanse fora niet (misschien wordt-ie daar wel depressief van). Je kunt echter wel, ook uit ironische of sarcastische posts over je produkt, wel een beeld krijgen van hoe de markt het ontvangt en dan zou je zomaar eens kunnen gaan nadenken hoe je problemen bij gebruik zou kunnen 'tacklen'. Ik heb, toen de hars bij mij niet wilde landen, hem een mail gestuurd met een vraag wat ik nu toch kon doen. Toen kwam hij met het licht schuren met heel licht schuurpapier. Bij mij noemde hij geen specificaties over het soort schuurpapier. Dat schijnt hij weer wel naar Marloes te hebben gestuurd, want Marloes berichtte over die 150 ruwheidsfactor/korrel. En hij kwam met het advies over het gebruik van donkere harssoorten, waarbij hij speciaal Andrea noemde omdat daar zeker goede ervaringen mee waren. Maar goed, nu is duidelijk hoe zarelon bruikbaar gemaakt kan worden. Zelf ben ik nu dus verder aan het experimenteren voor wat betreft toonvorming. Het kan best zijn dat Bernardel mij een beetje gaat helpen de tonen de maken waarbij ik mij ook wat meer romantische werken kan voorstellen. Frits, lukt het jou de 'warme' klanken met zarelon te maken voor als je iets speelt van een componist uit de romantiek? (ik weet niet of en welk werk je dan speelt). Ik heb laatste dagen veel geoefend met de zarelonstok en ik merk dat het dan gaandeweg wel beter lukt met strijken en vermijden van de scherpe uithaaltjes. Dat zijn eigenlijk de pijnprikkels bij als ik iets toch niet helemaal goed doe. Verder merk ik dat die zarelonstok mij goede diensten bewijst bij het spelen van stukjes die vooral wel een heel heldere klank vragen, dat is dan meer richting Iers, Bluegrass-achtig. Rags klinken er ook leuk op. Nu dus de uitdaging om door te schuiven naar warmere klanken.
Vandaag ga ik schuurpapier halen, daarna de Zarelon eerst goed schoonmaken voor ik ga schuren. Daarna de cello snaren goed poetsen met een doek. Inharsen en spelen maar
Dan kun jij ons vertellen of je ook nog verschil hoort tussen de 2 Zarelon strijkstokken en de 2 verschillende methoden van schuren. En of er verschil is in het vasthouden van de hars.
Ja, dat kan ik tegen die tijd wel doen. Maar het duurt nog wel een tijd voor het zover is. Als daar uiteindelijk een carbonstok heen gaat, moet nog worden uitgevist welke dat dan gaat worden. Straks komt er iemand hier gezellig met mij met zijn e-cello wat uitproberen. Twee e-celli dus en versterking. Maar diegene heeft een prachtige carbonstok..En die wil natuurlijk ook mijn zarelon proberen, dat gaat goed samen.
Eigenlijk wel bijzonder dat hij naar aanleiding van dit soort reacties nooit op het idee is gekomen om Zarelon standaard al in een opgeruwde versie te produceren...