Beste strijkers, Wie weet waar ik de symbolen voor de muziekinstrumenten van strijkers en houtblazers kan vinden? Groetjes, Solange.
Symbool dat een altviool, cello, contrabas, saxofoon, klarinet, hobo, althobo, fagot, voorstelt. Voor viool is dat een cirkeltje met een streepje bovenaan, 2 boogjes in dat cirkeltje dat de f-gaten voorstelt. Voor cello is dat hetzelfde maar stelt een streepje onderaan dat cirkeltje de eindpin voor. Online vind ik er niets over ...
Ik ben dergelijke symbolen nog nooit tegen gekomen. Kan er ook niets over vinden op internet. In partituren staat er heel simpel Viool 1, Cello, Klarinet en dergelijke bij (of in de gewenste taal). Dat geeft geen enkele verwarring.
Voor percussie het volgende gevonden met behulp van het op symbolen zoekken. Het kan dus duidelijk wel op internet staan.
Ik post morgen de pagina uit de cursus. Remi, zo een symbooltjes zijn het dus! Iets van die aard had ik ook al gevonden op het internet maar het zijn de houtblazers- en strijkerssymbolen die ik zoek. Ik laat je morgen zien wat ik bedoel, heb de cursus hier nu niet.
Volgens mij bedoel je deze: en dan heb je ook nog deze: (echt symbolisch is het allemaal ook niet weergegeven. Meer natuurgetrouw. en als toepassing om aan te geven hoe een orkest geordend is: Maar nu ben ik wel benieuwd waar jij, Solange, die symbolen voor nodig hebt.
Mercikes Marcelita voor je zoekwerk maar het is eerder in de richting van de symbolen voor percussie die Remi eerder postte. Waarvoor ik die nodig heb? Wel het zit zo, mijn oudste dochter studeert aan de KSO (Kunst Secundair Onderwijs) muziek (viool - piano). Ze zit in het eerste jaar van de 2de graad (14 jaar dus) en had haar bril niet bij op de les muziekanalyse. De symbolen werden aan bord gebracht en de lln. moesten overpennen. Nu heeft ze wel examen van muziekanalyse en om geen fouten in te studeren, dacht ik ... laat ik dit toch maar even navragen, meid!
Solange, geef eens wat info over de cursus, scan of foto van een les-pagina kan een groot verschil zijn. Wat is de onderwijs methode?
Dat is dus per houtblaasinstrument de toonvorming analyseren en de symbolen kennen, begrijp ik. Maar komen die symbolen op een andere plaats weer terug, dat dat dus de reden is dat je ze moet kennen? Dat je ze in de beroepspraktijk weer herkent? @gevoeligesnaar herken jij dit van jouw muziekstudie? Moesten jullie ze ook leren? Zo ja, wat deden jullie daar dan verder mee? (= waarom zou je dit moeten weten?)
Ik vroeg dit zelfs net aan mijn leerkracht AMT (akkoordenleer) en zelfs hij kende te tekentjes niet. Mogelijke vraag op het examen is 'geef de symbolen van volgende muziekinstrumenten' of omgekeerd. Nu ben ik dus in de ban van de symbolen want het is voor mij ook nieuw maar wel boeiend. Misschien is het wel zeer oud, wie weet ...
Dan denk ik toch eerder dat de vraag is welke instrumenten bedoeld worden met...en dan de symbolen. Of ze moeten er gelijk een test in tekenen van maken, zou dat werkelijk gebeuren? En dat met tekens die kennelijk toch niet zo'n grote rol in het muziekgebeuren spelen als zelfs de leraar ze niet kent...
Mede leerling vragen? En dan willen wij het natuurlijk ook weten om onze nieuwsgierigheid te bevredigen