Ja klopt. Ik heb afgelopen week vanaf een andere standaard opgenomen dan van waar ik lees, dan zie je het beter.
goede opmerking Hopf... dat vraagt om een antwoord! Voorstel: De muzikale veelzijdigheid van de cello: Je kunt er op bassen, tenorstemmen spelen, altstemmen én 'm als melodie-instrument gebruiken... akkoorden zijn prima mogelijk en je kunt er op drummen als op een cahon (op een viool kun je hoogstens "trommelen". Als je handig bent met flageoletten en flautando spelen kun je er trouwens ook heel ijle tonen op maken, Marcelita... Je kunt er met twéé strijkstokken tegelijk op spelen, en zo vierstemmige stukken op uitvoeren... Verder zijn natuurlijk nog de muziek overstijgende mogelijkheden: - Dank zij de stalen pin kan de cello als geducht wapen gebruikt worden. - Een cello kan een ongeoefende zwemmer geruime tijd helpen om te blijven drijven en hem/haar zo redden van de verdrinkingsdood. - Als je van het hout nuttige voorwerpen wilt maken is er veel meer mogelijk dan met het hout van een viool... er kan een klein eetservies van gemaakt worden! Of een leuke kast! - En tenslotte, wat afgezaagd.... hij brandt véél langer.... Wie heeft er aanvullingen???
Veel beter, Jiska! Daar zit voouitgang in. Houding linkerhand ziet er goed uit. Rechterhand zit nog wat in de richting van de vioolhouding maar niet noodzakelijk verkeerd. Dat je intonatie beter kan ... dat hoor je zelf al natuurlijk. Het zou pas een probleem zijn als je het zelf niet zou horen. M'n meest muzikale leerlingen hebben het probleem dat ze fysiek verkrampen omdat ze horen dat het niet zuiver is :0 zolang ze het zelf horen komt dat wel in orde. Opname: wordt beter als je geen tegenlicht hebt van een lamp, maar de handen en gezicht goed verlicht worden. Uiteraard camera wat dichterbij zetten, wordt alles wat groter. Voor mij helpt het met denken wat er nodig is voor je met een schermbeeld kunt werken, omdat ik misschien ook met skype les wil gaan geven. Maar filmpjes hebben het voordeel dat je niet onmiddellijk hoeft te reageren en dingen vaker kunt zien voor je tips geeft. En tenslotte vooral: Dapper van je dat je opnamen van je 'prille' cellospel durft te delen! Het zou leuk zijn als we dat meer doen... op youtube is er niets tussen de hemel in prijzen (ook van matige en slechte muziek gemaakt door mensen die er leuk uitzien) en afkraken (zelfs Bijlsma die Bach speelt..) lijkt het wel. Opbouwende kritiek en tips waar je wat aan hebt zou beter zijn...
Ik ben helemaal geen cellist maar wat mij hier opvalt aan het spel is dat de streektechniek zeer ver achterblijft bij de vingertechniek van de linkerhand. Er komt absoluut geen toon uit die cello en dat is niet toe te schrijven aan de demper (sourdine). Ik zou daar eerst meer op concentreren: zet alles in het werk om een betere toonvorming te krijgen. Maar eh....wel moedig dat je dat hier in het openbaar brengt.
Uiteraard moet ik aan de slag met goede toonvorming. Wel is het ook zo dat het filmpje enorm is verkleind dus het geluid wordt behoorlijk vervormd. Anders krijg ik het niet op youtube...
Ik heb wel ff getwijfeld maar het is toch wel leuk om dit soort dingen te delen. Dat is toch ook een van de redenen waarom we sowieso muziek maken, delen?
Je hebt gelijk Frits, maar daar zal een docent ter plekke naar moeten kijken... het gewicht van de arm wordt nog niet op de snaren overgebracht, de elleboog zit te daarvoor te hoog, en de beweging komt helemaal uit de elleboog, terwijl het veel meer uit de schouder moet. De pols lijkt redelijk soepel... Het zijn de dingen die ik in de eerste lessen stop, maar Jiska heft pas twee lessen gehad... en het is erg lastig in woorden uit te leggen. Kijken is ook beperkt... dat blijft toch de beperking van op afstand les geven. Meestal laat ik leerlingen eerst het gewicht van hun arm in mijn hand leggen, zodat ze het gevoel krijgen van hoeveel massa de arm heeft en hoe je die op wat anders overbreng... en dan de beweging die de strijkarm vanuit de schouder maakt zien of voelen, door met mijn arm mee te bewegen. Blijft ook de vraag hoe je hier tegelijk bemoedigt en verbetert... maar iemand die zo dapper is filmpjes te posten kan denk ik ook wel tegen wat opbouwende kritiek...
En een demper om de buren niet gek te maken? Nu ben ik wel heel erg benieuwd geworden naar het geluid van jou cello zonder de demper. Ik vind dat wij het geluid niet mogen bekritiseren als er een demper op zit, dat klinkt zo anders! Zet hem op Jis77! Maar zorg er vooral voor dat je geen foute dingen aanleerd in je enthousiasme!! En hup naar je celloleraar voor een echt goed en gedegen advies.
Dat het anders klinkt met een sourdine is zonder meer waar. Maar het gaat hier om toonvorming, dat staat daar los van.
Wat klinkt dit heerlijk vertrouwd! Ja, die heb ik ook gespeeld. Ach ja, dat beetje valsig gaat er gewoon uit komende tijd. Wie beginnend cellist is, zal zijn vingers bij dit spel aflikken! Voor mij was het begin ook heel anders dan dit! Al ben je als violist een andere manier van strijken gewend, het scheelt toch al dat je ervaring met strijken hebt. Ik ben benieuwd hoe het je bevalt telkens van strijken te wisselen tussen viool en cello. Dat lijkt mij nou niet echt makkelijk! Ik weet ook niet hoe toon vormen wordt beïnvloed door het vaak moeten oefenen met een demper. Al is toon vormen en dempen iets verschillends, als ik denk aan mijn gitaar studerende buur die ook af en toe het geluid vol moest horen omdat dat toch anders is. Zelf heb ik hier de luxe dat ik thuis altijd voluit kan oefenen, dus heb weinig ervaring met dempen en of dat al dan niet nadelig doorwerkt.
Haha ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik moet niet ineens op viool met mn schouder gaan strijken , maarja dat werkt ook niet natuurlijk Heb net even zonder demper gespeeld, dan is ie een stuk scheller Vind de combi niet forceren maar wel genoeg diepte in de klank krijgen lastig... Viool is toch een stuk subtieler... Donderdag weer een les
misschien een mooie sourdine erop zetten. Een houten of draadmodel (Roth-nogwat, staat op het forum, echt een fijne!). Is ook lastig, maar dat is nou net datgene dat zich gaat ontwikkelen. Gewicht van de hele arm op de snaar en alle vingers laten staan als je bijvoorbeeld de g speelt op de d-snaar. Op je viool heb je ongetwijfeld ook een schel begin gehad dat je door je techniek overmeesterde.
Das juist de bedoeling, dan ga je opzoek naar een mooie klank, en dat brengt dan weer met zich mee dat je je strijken moet gaan aanpassen. Ik ben van mening dat zo min mogelijk zou moeten studeren met een sourdine! Echt alleen in noodgevallen als je op vakantie bent of zo, of 's avonds laat als al je buren slapen of als je buren nachtdienst hebben. Maar verder niet. Het draait toch allemaal om de klank? Ik denk: een schelle klank, techniek verbeteren en verder studeren aldoor zoeken naar een mooie klank. Geen mooie klank? Uitzoeken met je docent hoe je de klank kunt verbeteren. Ik herken wel van het begin van mijn cello spelen dat ik echt lef moest zoeken om de harde klanken van mijn cello door het huis te laten gaan, wetende dat iedere buur het in de verre omgeving kon horen. En en mooie klank was in het begin echt ver te zoek. Maar wat maakt het uit dat jou spel misschien nog niet zo mooi klinkt! Je mag iedereen laten weten dat je cello speelt en dat je dat nog moet leren! Gooi die klanken er maar uit, ook als ze in het begin nog onzeker en schel zijn. Maar maak je buren en jezelf niet gek, hou het wel redelijk! En je weet , wat voor elk instrument geld, uiteindelijk draait het allemaal om klank, dus hup weg die sourdine! En werk eens een poosje niet aan techniek maar alleen aan klank vorming.
Ja, dat is ook zo! En die sourdine gebruik ik alleen bij stukken waar die van pas komen. Verder ga ik de confrontatie met de verkeerde klank ook niet uit de weg. Maar soms wil je wel even een soort zacht doekje voor het bloeden, vandaar even dat idee van de sourdine.
Derde docent? ben je misschien een "mystery shopper" die de proeflessen van alle docenten in de buurt probeert?