Daar ben ik het helemaal mee eens, maar met de technieken die je wel beheerst of aan het leren bent kun je vast ook wel mooie stukken vinden.
Hoi Marjolein, ik denk niet dat je helemaal begrijpt wat ik bedoel: het gaat niet om eenvoudig of moeilijk, het gaat om de soort muziek. Ik ga inderdaad zelf stukken zoeken, daar ben ik ook al mee bezig. Jammergenoeg heb ik nu niet veel tijd meer om te reageren, straks zit ik in de trein en dan lukt het misschien wel. Een fijne dag gewenst! Groetjes Marianne
Als het om de soort muziek gaat, dan denk ik dat de leraar toch geen bezwaar kan hebben tegen stukken die je zelf mooi vindt. Wel denk ik dat je dan voor jezelf moet uitzoeken wat bij jou past. Uit welke periode vind je de muziek mooi? Geef de leraar wat voorbeelden van stukken waar je graag naar luistert en mogelijk kan hij dan iets geschikts bedenken in diezelfde stijl.
Hoi Marjolein, ik zit nu in de trein (en dat rijmt). Ik had een voorstel gedaan om een moeilijk stuk eenvoudiger te maken maar het was een slecht voorbeel want de leraar zei alleen dat het een van de moeilijkste stukken is die je kunt bedenken. Maar het was meer bij wijze van spreken, zo van: dit vind ik mooi en daar zijn dan vast wel meer voorbeelden van die zich wel lenen voor bewerking. Het stukje dat ik nu oefen is door de leraar uitgezocht op veel dingen die ik moet verbeteren: de snaren steviger aanstrijken (er staan veel dubbele snaren in het stuk), vingerzetting ( vingers niet te laat neerzetten, maar dat kun je in ieder stuk oefenen), barré, snelheid linkerhand, positiewisselingen, lage noten. Ik ga er maar gewoon mee verder en zie dan wel wat er gebeurt. Als ik tegen de zomer nog dit gevoel heb moet ik misschien andere keuzes maken. Ik ben vanmorgen weer begonnen in een beginnersboek en dan met alle suggesties die ik van de leraar en hier van Huub heb gekregen. Ik ga dus beginnersboeken doorspelen en daarnaast zelf stukjes zoeken. En wie weet is de leraar op een gegeven moment wel bevattelijk voor het bewerken van een stuk of voor iets dat ik uitzoek. Nu overstappen in Arnhem!
Wat misschien ook nog een tip is: abonneren op de nieuwsbrief van Scarlet Arts, daar staat ook nog weleens bladmuziek van leuke stukjes in.
Hoi Marjolein, leuke tip! Ik vind het een erg leuke nieuwsbrief. Ik heb hem bekeken op mijn telefoon(Android), omdat mijn Ipad batterij bijna leeg is. (ik zit weer in de trein terug). Ik las dat Safari de nieuwsbrief niet ondersteunt. Hoe doe jij dat met je Iphone?
Nu ben ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig welk stuk je hebt voorgelegd. Heb je dat niet erbij gezegd? Dat zou toch geen probleem moeten zijn, lijkt me. Het bewerken van stukken vind ik misschien wel wat teveel gevraagd. Dat kost natuurlijk best veel tijd, als je dan het lesgeld gaat omrekenen, blijft er maar een karig uurloon over.
Maar ik ken wel docenten die het doen, Marjolein.. Het was Vocalise waarvan ik ooit het eerste stukje heb gespeeld maar ik heb het stuk verder nooit goed bekeken, alleen gehoord. Volgende week dinsdag ga ik overigens naar Contrada maar dat hoort bij een ander topic.
Er is dus ook een wat eenvoudigere versie van Vocalise: (zie bij het topic over gratis bladmuziek, maar ik heb hem nu nog in mijn Ctrl+V zitten, dus daar gaat-ie dan: http://www.stringbassonline.com/images/sheet/vocalise_bass_melody.pdf Het kan best zijn dat er docenten bestaan die zelf gaan bewerken, maar het is heel tijdrovend, wat @MarjoleinG al aangeeft, en bovendien bestaan er al heel wat vereenvoudigingen op allerlei sites en ook in (les)boeken. Als je als docent een uitgebreide lespraktijk hebt, mogelijk ook nog op meer leslocaties en daarnaast nog in ensembles speelt en remplacant orkestlid, dan ga je niet je tijd steken in het opnieuw uitvinden van het wiel. Of je moet een bewerking wel zo storend lelijk vinden en het toch van belang vinden dat je licht gevorderde leerling dat stuk voor supergevorderden toch speelt....En sommige docenten hebben wellicht plezier in bewerken en steken er een deel van hun tijd in. Ik heb dus in mijn begintijd vooral veel zitten rondneuzen en uitproberen in rowynet, mutopia, celloonline en 8notes (bij de makkelijkste stukjes daarvan). Zie voor de adressen van die sites het topic 'Gratis Bladmuziek'. Maar als ik mij dan zo hoorde modderen met die stukjes....het motiveerde mij wel om steeds minder daarin te duiken en steeds meer de etudes te doen.
Hoi Marcelita, dank je wel.. Top! Precies zoiets zocht ik, dank je wel...die ga ik echt spelen. Maar ik ben het met je eens.. het heeft geen zin om leuke muziekjes te spelen als het andere, technische gedeelte achterblijft. Dus wat mij betreft èn èn. Etudes heb ik overigens nooit gehad en gek genoeg heb ik daar nou juist ook wel weer 'zin' in. Toonladders ook niet veel. Dus ik ben daar nu zelf mee bezig om daar materiaal over op te snorren. Sinds ik cello's ben gaan luisteren stoor ik me wel meer aan mijn eigen cello. Tijdens het oefenen.., gisteren in het ensemble.. Het zal ongetwijfeld ook aan mij liggen dat het vaak niet klinkt maar wie weet wordt het toch een klein beetje beter. Nu ga ik koken en daarna cello spelen. Een fijne avond! Groetjes Marianne
Er zijn zoveel prettig klinkende etudes; het is prima te doen en traint op een bepaalde techniek. Bijvoorbeeld strijktechniek: een stuk die je met de bovenste helft van de stok moet spelen, of juist de onderste. Of heel veel nootjes op een stok, waar ik in het begin zo'n moeite mee had, maar dat probleem bleek goed te verhelpen te zijn met de oefening dat je telkens een noot meer op je stok neemt en je begint op de C- snaar te spelen. c (afstreek) c-d (opstreek) c-d-e (afstreek) c-d-e-f (opstreek) C-d-e-f-G(open snaar)(afstreek) enzovoorts, dus hierna komt c-d-e-f-G-a zodat ik op gegeven moment van alle snaren alle vier de tonen op één stok had en daarna weer de 'terugweg', maar die klonk allemaal aaneen op een stok en bij de C nog netjes afwerken met C-d-C Hier heb je geen bladmuziek bij nodig, dus kun je je er ook lekker helemaal op concentreren hoe je strijkt. Jij/jullie ook een fijne avond! Ik 'vlieg' zo weer naar Amersfoort/Spiccato.
Ja, ik ga dat opzoeken. Ik denk dat ik behoefte heb aan een gestuctureerde aanpak.. En veel op schrift.. Zo heb ik de positiewisselingen ook niet op schrift, dwz visueel op papier, daar heb ik dus wel behoefte aan. Maar goed, dat kan ik allemaal zelf opsnorren. Dank voor het meedenken maar weer. En Marjolein, ik begreep nooit zo goed wat je bedoelde toen je zei dat de ene cello fijner speelde als de andere ( het strijken dus)maar nu wel... Ik weet niet of ik lang kan wachten op een andere.
Vandaag kreeg ik van Marloes de tip om eens op http://stringskills.com/ te kijken. Daar is allerlei muziek te vinden en ook informatie over de techniek van cello spelen (wat ook wel logisch is met zo'n naam voor de website). Ik vind het een erg leuk tip, misschien is die website ook wel wat voor jou. En over het zoeken naar een cello: gewoon een afspraak maken, kun je er lekker veel proberen met goed advies! Het kan vast op korte termijn. Misschien kom ik je er wel tegen, ik ben er morgen, vrijdag en zaterdag denk ik. Overigens kun je ook bij hem huren en als je koopt, wordt het eerste jaar huur van de prijs afgetrokken.
Hoi Nikin, Dank je voor de link, ik ga hem zo even goed bekijken. Leuk hoor, veel inspiratie! Volgende week dinsdag ga ik naar Contrada en daarna maak ik een afspraak in Nijmegen. Ik wil niet te snel gaan in het beslissen want ik wil eerst verschillende cello's beluisterd en bespeeld hebben. Het is nu een eerste ronde ' leren luisteren' en dan onthoud ik mijn favorieten. En in de tweede ronde hoef ik misschien nog maar naar twee cello's te luisteren- ervan uitgaand dat ik ervoor kan zorgen dat mijn favorieten nog beschikbaar zijn. Maar misschien loop ik al snel tegen die ene aan en dan, ja dan.... Welterusten allemaal, ik ga zo slapen. Ps: ik heb een hele muzikale kat. Zo gauw ik een muziekje laat horen komt ze bij me en begint te snorren en te spinnen en te trappelen met haar pootjes. Ik kijk regelmatig you-tube filmpjes met muziek en je kunt er de donder op zeggen dat ze opstaat en naar me toeloopt. Erg leuk!
Hoi Marianne, Ik oefen heel vaak (drie-vier keer per week een paar uur) bij mijn celloleraar (die ook in cello's en andere stijkinstrumenten handelt en ze restaureert en er dus heel veel heeft staan) en mag dan op verschillende cello's en met verschillende stokken spelen. In het begin voelde ik nauwelijks verschil en kon ik nog niet voelen wat hij bedoelde als hij bijv. zei dat je op een bepaalde cello echt moest werken. Inmiddels voel ik dat veel beter en hebben we het regelmatig over verschillende snaren e.d. Als hij nieuwe cello's heeft, zet hij op dezelfde modellen (die natuurlijk niet precies hetzelfde zijn) verschillende snaren en vraagt hij welke verschillen ik merk. Hij vertelt er ook veel over en dat vind ik erg interessant. Ik heb nog geen eigen cello, maar dat wordt straks ook lastig uitzoeken omdat ik een te dure smaak krijg door de hele mooie oude cello waar ik daar het meest op speel. Hij zegt altijd dat het een soort snoepwinkel is waar ik verwend van raak en dat is ook wel zo. Maar het is wel heel leuk en leerzaam! Zo'n kat is inderdaad heel leuk, ik had er ook zo een. Ik ben geabonneerd op de All of Bach-nieuwsbrief. Je krijgt dan iedere week een filmpje van een muziekstuk van Bach, ze willen alle muziekstukken van Bach opnemen. Dat filmpje keek ik altijd samen met de poes. Helaas is hij een paar maanden geleden overleden en tonen de andere twee geen interesse. Een van de andere twee vindt wel het heen en weer bewegen van de strijkstok leuk. In het begin probeerde hij hem ook te vangen, maar dit heeft hij inmiddels gelukkig afgeleerd
Jee, dat is bijzonder! Zo leer je inderdaad goed luisteren én de verschillen voelen! Het proces van uitzoeken wat voor jou een goede cello is, wordt overigens waarschijnlijk toch niet makkelijker op, dat geef je zelf al aan. Maar ook je beginfase met cellospelen is best anders dan van de meeste anderen van ons. Jij hebt al die oefeningen op méér dan één cello gedaan. Telkens gevoeld waar een cello zich anders gedroeg dan de andere. Maakt dat in het begin nog onzeker over of iets aan het verschil tussen celli is of je nog ontluikende techniek? Je bent je veel bewuster geworden waar je op kunt letten bij het uitzoeken van een cello en nu je eigenlijk gewoon je hart verpand hebt aan een hele mooie oude cello die waarschijnlijk boven je budget is, wordt het lastig er één te vinden die je wel kunt betalen en waar je ook fijn op kunt spelen. Stringskills: leuk, die site kende ik ook nog niet! Op zich komen die oefeningen mij wel bekend voor uit mijn etudeboeken, zoals bijvoorbeeld het in een telkens andere toonaard spelen van een stukje. Verder staan er weer leuke oefenmelodieën op, maar goed, ik heb over mijn etudebundels niet te klagen en alles tegelijk is ook geen optie. Maar het is zeker handig voor wie geen bundels met dit soort oefeningen heeft.
Leuk, vandaag weer les gehad. Het was 5 weken geleden, omdat ik om de 14 dagen les heb en ik vorige keer heb moeten afzeggen wegens een griep. Bovendien zat er een week voorjaarsvakantie tussen. Ik had dus 5 weken gewerkt aan een duet van Lee en aan het Menuet uit de 1e cellosuite van Bach en ik gaf op zijn vraag aan dat ik Bach steeds fascinerender vind maar dat die Lee me echt de keel uithangt. Dus nog wat gepraat over wat ik mooi vind en wat niet en ik heb bijv. aangegeven dat ik dol ben (wat latere) romantiek; op de Russen maar ook bijv. Fauré mooi vind. En nu gaan we dus aan de slag met de Sicilienne van Fauré! Verder ga ik aan de gang met Dotzauer etudes om mijn streektechniek te verbeteren. Ook daar ben ik blij mee. Het voelt weer als een nieuwe fase!
Dat klinkt goed, gevoelige snaar.. goed gewerkt, meisje. Het zijn beslist mooie stukken die je nu gaat spelen en iets om je in vast te bijten. Moeilijk? Ja voor mij natuurlijk, maar voor jou? Etudes zijn vast ook heel handig voor de echt technische aspecten.
Pffff, dan voel je ook wel het verschil tussen Bach en Lee! Dan is zo'n lange tijd aan één duet van Lee wel vervelend! En als daarna nog veel meer Lee komt...Ik heb op zich wel met plezier uit Lee gespeeld, maar was ook wel weer 'klaar' met die bundel zo aan het eind! Bach blijft boeien en dat is bij de stukken van Lee toch echt minder! Na die vijf weken had je nog steeds geen genoeg van dat Menuet uit de eerste cellosuite, dat vind ik heel typerend voor het verschil tussen Lee en Bach. Nu met de Nieuwe Etudenverzameling van Joachim Stuchewsky heb ik een enorme variatie aan etudes die bepaalde vaardigheden helpen ontwikkelen. Dus geen dikke bundel Dotzauer, maar ik heb Dotzauer afgewisseld met Gross, Uhl, Davidow, Offenbach, Duport, Lee, de Swert, Cassado, Kummer en nog meer. En in de inhoud staat precies waar je specifiek op wordt getrained en verder wordt daar tijdens de les aandacht aan besteed. Verveling door een bepaalde eentonigheid die je kunt beleven aan een hele bundel Dotzauer wordt mij zo bespaard.