hallo allemaal, Ik ben een paar jaar geleden begonnen met cello spelen en bespeel een 3/4 e huurcello. Dit omdat ik klein ben en korte armen heb. Deze huurcello is licht van gewicht en voldoet nog wel een tijdje maar ik wil graag een cello met meer warmte en volume. Ik weet dat dat laatste bij een 3/4e cello een beperking is, maar er is wel verschil tussen 3/4e cello's onderling. Dat ondervond ik bijvoorbeeld toen ik op een 3/4e cello van iemand anders speelde. Langzamerhand wil ik me gaan orienteren op het kopen van een 3/4e cello . Ik ben geen snelle leerling en heb ook wel wat lessen gemist dus ik neem de tijd voor dit proces. Ik denk dat ik eerst een periode alleen maar moet gaan spelen op- en luisteren naar 3/4 e celli om mijn gevoel voor de klank te ontwikkelen, om erachter te komen waar ik op moet letten en wat ik fijn vind bij het spelen. Morgen (vrijdag 4 maart) ga ik in de middag naar van der Knaap in Baarn. Hij heeft alleen t nieuwere cello's staan tot 3000 euro. Mijn budget is max. 4500 euro. Ik ben enigszins bevooroordeeld en denk dat oudere cello's mooier van klank zijn. Maar ondertussen heb ik al van verschillende kanten gehoord dat dat idd een vooroordeel is. Dat het mogelijk is dat een oudere cello helemaal niet mooi van klank is en die ene nieuwe juist weer wel. Vandaar dat ik probeer met een 'open oor' te gaan luisteren. Mijn vraag is een ad hoc vraag: Ik ga dus morgenmiddag (4 maart) naar Baarn maar zou smorgens nog wel bij een andere vioolbouwer in de buurt van Utrecht langs willen. Contrada is op vrijdag niet mogelijk. Ik heb een adressenlijst maar ik heb natuurlijk een specifieke vraag: 3/4e celli heeft niet iedereen in ruime mate in de collectie. En om nu iedereen te gaan bellen.. Op een later tijdstip ga ik sowieso nog naar Paardekooper in den Bosch en naar Contrada. Maar aangezien ik morgen in de buurt van Utrecht ben hoop ik dat iemand mij nog een tip kan geven voor een adresje daar ergens in de buurt. Bij voorbaat dank! Vriendelijke groeten van Marianne
Hallo Marianne, welkom op het forum. Binnen 3/4 cello's is heel veel kwaliteitsverschil. De meeste zijn echt "leerlinginstrumenten" - bedoeld voor beginners. Maar er zijn wel degelijk ook hele mooie gebouwd die binnen je budget liggen. Natuurlijk rustig rondkijken, en als je kan een andere cellist meenemen. Dan kun je het geluid op afstand horen en de projectie van het geluid beoordelen. Voordeel van bij een bouwer kopen is natuurlijk dat je een instrument vaak ook thuis kunt uitproberen en eventueel eerst een tijd kunt huren. Oude cello's hebben het voordeel dat ze ingespeeld zijn, en je redelijk kunt horen waar je aan toe bent. Nieuwe cello's gaan vaak beter klinken als ze een jaar of zo bespeeld worden... maar niet noodzakelijk. Volume kan een beperking zijn van 3/4 cello's, warmte hoeft geen probleem te zijn. Ee echt mooie diepe bas is dat vaak wel, maar dat zie ik niet op je verlanglijstje staan. Wel kan het een tip zijn om ook eens naar 7/8 cello's te kijken. Uiteraard in overleg met je docente. Verder is snaren vinden/gebruiken die bij het instrument passen heel belangrijk. Een tijdje geleden heb ik een best mooie oude 3/4 cello gekocht omdat ik ook enkele cello's voor beginnende leerlingen "op voorraad" wil hebben. Goed gebouwd, speelt heel gemakkelijk, klonk aardig, flink volume voor een 3/4 maar verder niet zo bijzonder, een beetje te schel. Tot ik er Dominant snaren op legde (perlon kern, geen staal), ineens ging het instrument helemaal open, is geweldig voor bijvoorbeeld Vivaldi sonates...
Hallo Huub, dank voor je reactie. Ik neem als het even kan mijn vriend mee, hij is musicus (klassiek pianist) dus heeft zeker ook oor voor kwaliteit. En als ik ergens ben waar ik iets echt naar mijn gading vind dan vraag ik idd. een andere celliste mee. Een goede tip om op de bas te letten.. want natuurlijk is het fijn als die een mooie toon heeft. En ook van de snaren.. Maar dat weet je pas als je er andere snaren opzet.. dus bij het beluisteren is dat moeilijk te zeggen. Ik ben nog niet zover dat ik Vivaldi Sonates kan spelen, tenminste, dat denk ik, maar wat niet is kan nog komen. Een 7/8e cello is geen goede keuze voor mij, daar heb ik het al eens met mijn docent over gehad. Ik ben nog geen 1.60 cm en heb korte armen. Ik wil me niet vergalopperen aan iets dat uiteindelijk problemen gaat opleveren bij het spelen. Natuurlijk kom ik wel eens in de verleiding om er één uit te proberen. Maar laat ik het maar bij een 3/4e houden, hoe jammer ook. Alle info die ik hoor helpt bij dit zoekproces. Dus: dank je wel! Vriendelijke groeten van Marianne
mooi, goed geregeld. Een andere cellist heeft als voordeel dat je zelf kunt horen hoe de cello "op afstand" klinkt, en je hebt meteen een second opinion over de bespeelbaarheid. De diepte van de bas is vooral ook belangrijk als je wilt samenspelen, en vooral in een begeleidende rol; maar ook een viola da gamba kan dat heel goed in barokmuziek, en die heeft helemaal geen donkere bas en een beperkt volume... en in een bandje kun je nog altijd versterking gebruiken...
Hallo allemaal, Vrijdag heb ik mijn eerste verkenning gehad op het gebied van het kopen van een 3/4e cello. Het was heel leuk en zinvol om te doen. Ik wist niet zeker of ik de verschillen in klank kon beoordelen maar dat lukte me aardig. In het totaal heb ik vijf cello's gehoord. De eerste drie heb ik zelf bespeeld en vind ik niet heel bijzonder. Bij de allereerste lukte het strijken van geen kant en bij deze drie was de toon niet heel bijzonder. Daarna heeft iemand van die zaak op deze en nog twee andere cello's bespeeld en kon ik luisteren en vergelijken. ook mijn eigen cello hoorde daarbij. Hij speelde steeds eerst op mijn cello(een toonladder) en daarna meteen, zonder dat we praatten tussendoor, op een andere cello. Daardoor kon ik horen dat er een soort 'breuk' zit in de hoge en lage tonen van mijn cello en ook dat de andere cello's soms zelfs minder karakter of volume hadden dan de mijne. Maar twee cello's sprongen eruit, die hadden een mooie diepe bas, meer volume, een evenwichtige, mooie klank over het gehele bereik. 1 van de twee was nog watt schel in de hoge tonen en toen deze laatste twee werden vergeleken viel die ook af. Dus ik ben al een cello tegengekomen die ik mooi vind. Maar ik ga in deze'ronde' in principe alleen luisteren en spelen. Tenzij ik natuurlijk dat juweeltje tegenkom dat meteen mijn hart steelt. Maar daarvoor moet ik eerst meerdere cello's beluisterd hebben. Ik vind het echt heel leerzaam om klank te leren onderscheiden. Waar moet ik op letten, wat vind ik mooi, heb ik al voldoende 'oor' voor de verschillende klanken? Dat blijkt dus in ieder geval redelijk te zijn. Wel is het zo dat ik door mijn beperkte vaardigheden nog niet alles uit een cello kan halen. Maar goed, ik vind het dus heel leuk en zinvol. Binnenkort ga ik een keer naar Contrada Musica en hoop het enigszins op dezelfde manier te kunnen doen. Overigens was mijn vriend, die musicus is en klassiek pianist(ook pianodocent) mee en dat was heel fijn. Hij gaf wel zijn oordeel maar het was ook aanvullend en daarmee kreeg ik extra informatie. We zaten ook erg op 1 lijn en dat was een bevestiging van mijn eigen oordeel. Ben benieuwd of dat zo blijftIk ga misschien ook nog eens een andere cellist(e) meevragen. Maar misschien doe ik dat in de tweede 'ronde' als ik echt tot koop wil overgaan.
Wow dat klink allemaal heel leuk en veel belovend. Het zoeken naar een eigen cello, ééntje waat je hart sneller van gaat kloppen en waar je elke dag met plezier op speeld. Leuk om rond te kijken wat er allemaal te halen valt en klanken ondekken en ondekken wat je mooi vind of juist niet. Veel plezier, neem de tijd en hou ons op de hoogte van je zoektocht.
Dank je Marloes.. ik vergat nog te vermelden dat de cello die ik mooi vond en die overbleef ook heel fijn was bij het strijken. Ik vond hem wat dat betreft veel fijner dan mijn eigen cello en dat was ook een eye-opener. Ik weet dat ik bij mijn eigen(huur) cello vaak irritatie voel bij de klank of dat het me maar niet lukt om een mooie toon te maken. En bij deze andere cello had ik dat gevoel eigenlijk niet zo. Dus dat is een heel belangrijk pluspunt. Mijn vriend zei: in jouw (mijn eigen dus) cello zit een 'rafeltje'. Dat is precies zoals ik het ervaar.
Hallo Huub, jazeker, de meeste waren goedkoper of ongeveer evenveel waard als mijn cello(2000 euro). Maar die vielen dus allemaal af. De twee die ik mooier vond klinken kostten om en nabij de 3000 euro. Mijn budget gaat tot ongeveer 4500 euro dus ik ben benieuwd wat die ruimte mij nog gaat bieden.
Ja dat denk ik wel maar het kiezen van een strijkstok is m.i. nog moeilijker omdat je niet weet waar je op moet letten. Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee. Dus dat lijkt me best lastig.
Herkenbaar. Ik ben nu aan het zoeken naar een andere cello strijkstok en ik vind het minstens net zo lastig als toen ik naar mijn cello zocht. En de verschillen in strijkstok zijn enorm. Dat is lastig maar bied ook weer mogenlijkheden om verder te komen. Ik kom er nu achter dat sommige dingen op mij cello gewoon lastig gaan door de strijkstok waar ik nu mee speel. Ik heb bv weinig grip op de C snaar en kwam er tijdens het uitproberen van andere stokken achter dat het niet aan mijn techniek ligt, maar aan mijn strijkstok, die doet het gewoon niet goed op de C snaar. Er is gelukkig nog hoop Dus neem de tijd (en dat doe je zo te lezen al) en geniet ervan, en mocht je van je aankoop budget nog wat overhouden dan kan je dat altijd nog opzij leggen voor een strijkstok of cello koffer/hoes
Ja, ik hoop dat het zo gaat Marloes. Zoiets van: al doende leert men.. Over cellohoes gesproken: dat is nog weer een geval apart. Ik moet echt een andere hebben want ik heb nu een vormeloos geval dat geen enkele bescherming biedt tegen stoten en regen. Ik moet twee keer per week- als het redelijk weer is, een half uur heen en een half terug fietsen met de cello op de rug. 1 keer naar ensemble en 1 keer naar les. Als het slecht weer is ga ik met de bus. De cellohoes is alleen fijn omdat de draagbanden laag op de hoes bevestigd zijn waardoor de cello hoog op de rug zit. Daardoor stoot ik niet met de onderkant van de cello tegen het zadel. Ik heb een nieuwe elektrische vouwfiets en kan daardoor ook wat beter op- en afstappen doordat het zadel niet zo hoog staat. Ik ben heel klein (net geen 1.60 cm) en kan nooit met mijn voeten aan de grond als ik moet stoppen. Dat betekent iedere keer op- en afstappen en iedere keer met de cello tegen het zadel stoten - of erger- erachter blijven haken als die cello te laag zit. Maar misschien moet ik hier nog eens een apart topic van maken. Ik heb al eindeloos hoezen bekeken(Soundwear was mijn favoriet), ik zoek dus een hoes en geen koffer, lichtgewicht, waterafstotend en met banden die ervoor zorgen dat de cello hoog op de rug zit. Maar dat laatste is dus niet zo eenvoudig.. Ze zouden hoezen met verstelbare bevestigingen moeten maken, ik bedoel, dat je de banden op verschillende hoogtes op de hoes kunt bevestigen. Maar daar kom ik later een keer op terug. Ik zit nu in de trein en ben bijna op de plaats van bestemming. Wie weet schrijf ik later op de dag nog even. Vanavond niet want als ik thuiskom wil ii beslist cellospelen. Vanmorgen was het te kort. Een fijne dag Marloes en verder iedereen die meeleest en reageert!
Mischien is een cocon wel wat voor jou, Licht maar toch een behoorlijke bescherming. Je bent in ieder geval lekker bezig
Hallo allemaal, De week ben ik bij Contrada geweest om cello's te beluisteren en te bespelen. Eerlijk gezegd was het een teleurstellende ervaring. Ik had om andere redenen mijn dag ook niet zo, masr het was echt een verschil bij mijn eerste luister/speelervaring. Het waren alleen goedkopere Chinese cello's die mij niet konden bekoren. Er was 1 Duitse cello die wat beter klonk maar lang niet zo mooi als de cello die ik eerder had bespeeld in Baarn. De eigenaar van Contrada vond mijn eigen cello best goed in zijn categorie en dat is hij ook wel. Behalve in de hoge tonen en hij strijkt ook niet heel licht. Daarnaast is het volume wat 'afgeplat'. Tot nu toe vond ik oudere cello's mooier klinken, maar dat hangt vast ook af van de prijscategorie. Een Chinese van 1600 euro of een oudere cello van 3200 euro.. Daar moet verschil in zitten.. Daarom ga ik sowieso maandag even bellen naar Baarn dat ik die bewuste cello wel op mijn lijstje heb staan. Binnenkort hoop ik in Nijmegen bij de viooldocent/ voioolbouwer langs te gaan waar Nikin les heeft. Ik wacht nog even op een reactie van hem, heb hem gemaild, kreeg hem telefonisch niet te pakken. Daar verheug ik me ook op want ergens ben ik ook benieuwd naar zijn manier van lesgeven. Ik heb dat onderwerp wel geparkeerd maar het spookt nog in mijn achterhoofd. En dan gaat het niet zozeer alleen over leuk stukjes spelen maar in het algemeen over lesmethode. Dan is er nog een een vioolbouwer uit Bilthoven die een 3/4e cello voor mij uit Duitsland heeft laten komen. Geheel vrijblijvend. Een wat duurdere cello, wat boven mijn budget. Ik ga er wel heen natuurlijk, maar hoop eerst in Nijmegen mijn licht op te kunnen steken. Zo komen we iedere keer weer iets verder. Wordt vervolgd! Groetjes Marianne
Hallo Marianne, Hij heeft op het moment veel optredens vanwege de tijd van het jaar (Pasen), maar ik neem aan dat hij vast binnenkort wel reageert op de mail. Ik ben me inmiddels ook aan het oriënteren op een eigen cello, leuk, maar ook best lastig om te bedenken wat je echt vindt als het niet meer vrijblijvend is. Ik heb eerder cello's op een veiling in Keulen geprobeerd en bij hem thuis, maar dat was uit interesse, niet om er zelf een te kopen en dan is het toch wel anders. Succes weer met je zoektocht en wie weet zien we elkaar wel in het echt... Groetjes, Nikin
Wel hel goed dat je blijkbaar heel goed weet wat je wel en niet mooi vind! En dat je de tijd neemt om rond te kijken. Hel goed dat je die ook gaat uitproberen. Mijn ervaring met vioolbouwers is dat er vaak met de betaling wel wat te regelen valt als je de cello echt mooi vind en hem wilt aanschaffen. Dus succes en ik ben heel benieuwd naar je verdere ervaringen.
Hoi Nikin en anderen, Ik had de mail naar jouw celloleraar nog in mijn concepten staan, daar kwam ik straks pas achter. Dus ik heb de mail vanavond pas verstuurd. Het duurt dus nog even...Ik ben benieuwd! Leuk dat je ook een cello gaat kopen maar inderdaad wel lastig dat je al verwend bent met een mooi oud instrument. Wat is jouw budget? Ben jij trouwens de enige die tussen de lessen door bij hem oefent? Een riante situatie! Ik ga in de week van 12 april naar de vioolbouwer in Bilthoven die via een collega vioolbouwer een 3/4e cello voor mij uit Duitsland heeft laten komen.(zonder verplichtingen). En ergens in dit traject wil ik nog een keer terug naar Baarn, waar ik een cello heb gehoord die ik heel mooi vond klimken en die fijn speelde.. Ik heb deze vioolbouwer gemaild dat ik die cello wel in mijn achterhoofd houd sls kandidaat.. Zo komt Jan Splinter door de Winter... Wordt vervolgd! Ps : ik ben ondertussen ook naar hoezen aan het kijken. Om hem op de fiets mee te kunnen nemen wil ik geen koffer en ook geen cocoon. Ik heb bij Contrada een mooie hoes gezien van Soundwear, helaas was die er niet in een 3/4e maat zodat ik hem niet op mijn rug kon passen. Eerst een cello kopen, maar die hoes kan dan ook niet wachten want om een nieuwe cello wil ik geen flodderhoes zoals ik nu heb. Dus ook wat dat betreft blijf ik uitkijken. Ps: Marloes; goed dat je het zegt over dat er vaak wel iets te regelen valt met betalen als een cello boven je budget wilt kopen. Ik neem aan dat je het hebt over een betalingsregeling? In principe betaal ik de cello het liefst meteen in 1 keer maar ik kan me voorstellen dat er uitzonderingssituaties zijn..
Ik heb nog niet bedacht wat mijn budget is. Ik heb een te verwende smaak en vind de cello's van 3000 euro al niet zo mooi meer. Ze spelen prima en hebben best een aardig geluid, maar ik wil graag een cello die echt mooier klinkt als je erg je best doet. Van de cello die ik het liefst zou kopen, ga ik hier de prijs niet noemen. Als hij te koop zou zijn, zou ik hem wel kunnen betalen, maar mijn partner zal het daar niet zo mee eens zijn vrees ik. Op die cello is het niet vanzelf mooi wat je speelt, maar als het eenmaal lukt en je goed je best doet zit er een heel mooi vol en warm geluid in. Ik vrees dat ik inmiddels behoorlijk verliefd op die cello ben. Maar om terug te komen op mijn budget: ik ga eerst eens kijken welke cello ik graag zou willen hebben en dan welke prijs erbij hoort. Als dat teveel is, zal ik mijn wensen moeten aanpassen. Overigens ben je er niet met alleen een cello. De stokken die ik echt mooi vind zijn ook wel een paar duizend euro En dan inderdaad nog een hoes... Die heeft hij ook allemaal. Ach, ik heb geen haast. Ik kan ook altijd nog een mooie cello voor in de zomer bij hem huren, dan kan ik thuis toch op een mooie oefenen. Ik ben niet de enige die bij hem oefent, ik weet wel meer leerlingen die dat doen, maar ben wel de enige die zoveel bij hem oefent. Ik heb gewoon geluk dat ik flexibel werk heb waar ik mijn tijd goed zelf kan indelen en dat hij tussen mijn werk en de school van mijn kinderen woont. Daardoor kan ik meerdere keren per week gaan oefenen tussen werk en kinderen ophalen (dan moet ik wel weer 's avonds werken, zoals ik nu ook weer ga doen). Er zijn ook best wel wat leerlingen die geen cello meenemen naar les, maar daar op een cello van hem spelen. Dat is ook wel heel praktisch, want het scheelt een boel gesleep met cello's. Misschien bedoelt Marloes dat je op sommige plekken vast ook wel kunt onderhandelen over de prijs? Vooral als je cello, stok en hoes tegelijk koopt? Hoewel je de cello het liefst in één keer betaalt, kun je er ook voor kiezen om hem eerst te huren, dan wordt daarna maximaal één jaar huur van het aankoopbedrag afgetrokken.
Je moet natuurlijk wel bedenken dat een hogere prijs niet betekent dat het instrument ook een betere klank heeft of lekkerder speelt. Tussen de kwaliteit van een instrument en de prijs ervan is de relatie soms behoorlijk diffuus. De waarde van een strijkinstrument wordt door vele factoren bepaald, daar horen ook snobisme en gebakken lucht bij. Wees uiterst kritisch en ga niet naar één vioolbouwer om een instrument te kopen, of je moet de bouwer al langer kennen en iets weten over zijn wijze van handelen, in meerdere betekenissen des woords.