Er zijn vioolbouwers die vrijwel tegen die wieltjes zijn. Hun advies: hooguit alleen de vlakke vloer op een vliegveld (en zoiets schrijf je ook over stations). Al het andere gehobbel en getril vinden zij voor een cello heel onwenselijk.
Daar kan ik wel iets voor voelen. En het ontstemt je cello ook! Tegeltjesstoepen zijn inderdaad een ramp en niet alle asfalt is geweldig. Maar ben je op pad met een cello in een zware koffer, dan is het jammer als je hem niet kan laten rollen op de mooie gladde vloer waar je wellicht overheen moet.
Ja, dan kan het gewicht even van je rug af. Bij de vioolbouwer lijkt het evengoed 'liever zou ik ze helemaal niet verkopen met wieltjes ....'. Ook begrijpelijk; met de liefde voor zijn instrumenten is de gedachte aan aan dat gehobbel niet fijn. Nou ja, voor- en nadelen dus. Ik blijf zonder wieltjes gaan (maar ik maak ook geen lange reizen met de cello).
't Wordt tijd voor mooie veringen met wieltjes, zodat de cello over de oneffenheden zweeft. Want niet iedereen heeft een sterke rug, jij kennelijk dus wel. Zou zo'n mooi zweefsysteem echt niet mogelijk zijn, of al bestaan?
Haha nee een zweefsysteem vast niet, maar miss een koffer met luchtbanden? Ik dreig nu overigens toch te vallen voor een zwaardere goedkope 2e hands koffer. Licht en mooi komt later wel als ik een eigen cello heb
Kan ik mij wel voorstellen. De lichte zijn echt heel duur. Gewoon zelf even een goede heupgordel erbij monteren, als je een heupgordel wilt. En zonder is het voor wat stukjes ook nog wel te doen. Misschien vragen de schoudergordels nog wel om een extra polstering die zelf te maken is (en anders is @marloes s een hele goede adviseuse met goede ervaring in het maken van een draagsysteem!
Het wachten is op een fabrikant die een lichtgewicht ultra-sterke cellokoffer uitbrengt die is voorzien van luchtbandjes en schokbrekers!
Een lichtgewicht (of ultra lichtgewichte) koffer kun je wel op je rug hebben, dat is al een stuk beter dan ruim 12 kilo wat je nu zou moeten torsen. Die heel lichtgewicht koffers van bijvoorbeeld Musilla zijn 2,3 kilo. Je zou dan een productiewijze willen hebben die die koffers zowel sterk als betaalbaar maakt voor meer cellisten. En anders wel luchtband met schokbrekersysteem voor die zware koffers. Zou er niet iemand in Delft bij Industriële vormgeving bijvoorbeeld niet zoiets willen ontwikkelen met ook nog oog voor het prijskaartje?
Ik vrees dat hier de wet van de grote getallen gaat spelen en het pas rendabel wordt om te produceren wanneer het zou gaan om duizenden koffers. Vraag me trouwens af of het concept interessant genoeg is om via een TU te laten ontwikkelen. Er zit niets nieuws aan qua technologie. Ik denk eerder dat een Marcelita® cellokoffer meer kans maakt.
Al die leerorkesten gaan natuurlijk voor ontzettend veel nieuwe cellisten zorgen! En verder, man man man, kun je Europees denken, wat zeg ik , mondiaal zelfs? Natuurlijk richt je je niet alleen op de NL markt, dat is inderdaad een te kleine basis. Hahaha, zou het? Om dat te bereiken heb ik nog wel wat te leren en dat gaat ten koste van de tijd voor oefenen op cello.
Ik denk dat het idee eerder beschermd zou moeten worden dan te gaan voor een grote productie. Doe je dat niet dan gaan China, Korea en dergelijke landen er mee aan de haal.
In mijn afwegingen kwam ik tot andere conclusie: ik koop de beste hoes die de vioolbouwer in huis heeft! Veel lichter dan veel koffers, betere temperatuur stabiliteit. Maar ja, ik deed veel op de fiets en met de auto. In trein of vliegtuig is het alweer anders. Wel blijft mijn indruk: veel cellospelers gaan er vanuit dat er toch een keer een koffer moet komen. Onterecht wellicht? Ik hoor mijn cellocollega over een koffer (zonder duidelijke argumenten) en zij kijkt op als ik zeg dat ik geen koffer hoef te hebben. Tijdens mijn periode van afwegen zag ik een musicus met haar instrument in hoes binnen komen in concertgebouw in Amsterdam. En Pieter Wispelwey (in docufilm 392) loopt met 2 celli, 1 hoes en 1 koffer. Er zijn by-the-way zeer goede hoezen van topmerken. (Met wieltjes bestaan ze ook).
PS1 toen ik verschillende situaties aan de vioolbouwer voorlegde concludeerde hij: eigenlijk moet je ze allebei, hoes en koffer, hebben PS2 de trein in met hoes doe ik zonder probleem. Reisde ik veel in de spits met cello, dan nam ik een koffer. PS3 ging ik met vliegtuig en de cello naast me, dan nam ik de (top)hoes. Moet de cello in het ruim dan neem ik een sterke, zware vliegkist.
Acoustische cello in nog zo'n zware sterke vliegkist krijgt toch een gigantisch probleem met de -50 graden temperatuur (dieper dan diepvries)? Ik ben nog steeds heel blij met de Dimbath Soundwear cellohoes; was een goede tip! Meestal ben ik met de auto, maar maandagmiddag waag ik mij ermee in de bus (vakantietijd hier, minder druk dus).
Hij is binnen. Btje raar om op mezelf te reageren maar koffer is erg netjes! En de cello past. Nu nog een draagsysteem fixen. Ik heb iig een heel goede deal
Heb je niet nog ergens een grote oude rugzak? Daar haal je de draagbanden van af, met spanbanden maak je een soort mandconstructie, daar naai je de rugbanden op en klaar. Ik zal zo even een paar foto,s plastsen van mijn constructie misschien heb je daar wat aan. Al met al was ik ongeveer E 10 kwijt aan extra ba den en sluitingen
Het blijkt wel heel handig om verschillende kleuren band te gebruiken. Als je dit systeem van je cellokoffer afhaalt dan krijg je 1 grote kluwe met banden waardoor het later lastig was om te bepalen hoe bet systeem er weer op moet. De blauwe en paarse banden helpen te bepalen hoede koffer er in past, een soor orientatie kenmerk. Overigens is het niet nodig om het hele systeem te verwijderen om je cello te pakken. Door de sluitingen aan de voorkant, klik je het systeem open , open je je cellokoffer en kan je je cello pakken. Het systeem gaat er alleen af als mij bij de vioolbouwer is, voor hem is het niet handig en niet nodig. Dus bij de vioolbouwer haal ik het sysyeem eraf en neem die ineen tasje mee naar huis als mijn koffer en cello daarblijven voor onderhoud
Thx Marloes. Ik dacht dat ik 3 oogjes had op de koffer maar kom er net achter dat het er maar 2 zijn ....gelukkig iig wel eentje bij de hals, dus alleen voor de heupband moet ik even wat vogelen.