Er zijn best veel instrumenten in omloop waar helemaal geen label in zit. Het lijkt er op dat voor die instrumenten het niet van belang was de maker bekend te maken. Zou je dan mogen stellen, dat doordat er vele handen aan gewerkt hebben er geen eenduidige maker genoemd kan worden? Er zijn ook meesterviolen bekend die toch geen label dragen. In China bevinden zich ateliers die hun instrumenten op verzoek ongelabeld aanbieden. Dat wordt dan gedaan omdat de ontvanger na wat fijne afwerkingen er zijn eigen label in kan plaatsen. Vast staat dat een label niet de enig juiste identificatie oplevert. Ook is het bekend dat er labels geplaatst worden van makers die niet bestaan! Je kunt daarom maar beter te doen hebben met een label van een maker die nog leeft. Kun je daar eens mee contact opnemen over een instrument.
Wat kan je nu beter hebben. Een viool zonder label, of een label zonder viool. Als je misschien een origineel label van Stradivari zou hebben, zouden daar misschien best wel stoute dingen mee te doen zijn.
Mijn mooie cello heeft ook geen label. Informatie over de herkomst heb ik van de vioolbouwer die hem aan mij verhuurde en toen verkocht.
Dat zou dan betekenen dat ik ook @Oosterhof Vioolbouw niet zou moeten geloven.... Ik gebruik mijn intuïtie. Daar moet ik het vooral ook mee doen. En stel, al komt de mijne uiteindelijk (misschien wel zonder medeweten van mijn vioolbouwer) uit China, het doet voor de cello verder niet af! Hij speelt fijn en steeds mooier!