Bij Ravelijn heb je van die baspartijen waarbij ik graag uitwijk naar de melodiepartij. Maar ja, ik ga dus geen viool leren spelen. En verder zijn die baspartijen wel degelijk van belang voor het geheel, maar ik merk dat ik bij teveel van die oenk-tjoenketjoenk partijen hard toe ben aan het spelen van die mooie dramatische melodielijnen die op de lessenaar van de violen staan. Jij moet een mooi plekje gaan vinden tussen de violen en de celli, dan kun je switchen wat je wil!
En goedkoop zullen ze niet zijn! Viool op je rug en de cello trek je achter je aan. Kleuren van de koffers afstemmen, 't moet er natuurlijk wel een beetje uitzien, niet!?
Na een heel lange tijd brak dan gelukkig toch weer het moment aan dat ik kon gaan samenspelen. Wat is dat een fijn moment!!! Een mooie cellopartij 'planten' in het ensemble met verder sopraaninstrumenten, wat is dat bijna een soort goddelijk moment. Je tilt samen de muziek op, het is weer samen genieten en in de dynamiek zit de dialoog besloten. Kortom: ik leefde weer helemaal op!
Al ver genoeg hersteld om weer e.e.a. op te kunnen pakken. Toch ben ik nog voorzichtig en is mijn conditie nog niet helemaal de oude. Ik zorg dus nog dat ik verder kan herstellen, maar het gaat goed!
Gisteren heb ik ook weer meegespeeld met wereldmuziekgroep Ravelijn. Fijne stukken en zelfs wat solomomenten voor mij, wie had dat gedacht! Het was buiten koud en binnen een heel hartelijk (warm!) welkom! Aan het eind van de dag was ik wel óp. Dan is de mindere conditie wel te merken! Ik moet er dan wel bij zeggen, dat we dus met z'n vieren reisden en er een hele logistiek in zat voordat we met z'n vieren in die auto richting Utrecht konden (iemand nog ophalen om met een omweg naar het verzamelpunt te komen en dat bij terugkomst weer in omgekeerde volgorde). Ik was daarna wel heel moe, maar had geen last van mijn schouder gekregen en alleen mijn voet voelde ik.
Intussen heb ik ook weer meegespeeld met Spiccato, het cello-ensemble. We spelen nu onder leiding van Elske Tinbergen. Het was voor mij weer een heel fijne start, maar ook een pittige! Ik heb flink mijn best gedaan, lekker gespeeld en blij dat ik weer aangeschoven ben! Als ensemble hopen we dat we weer wat nieuwe leden mogen verwelkomen. We zijn nu met z'n achten, dat is natuurlijk wel een mooi aantal (het Cello8tet is ook met achten, maar die zijn wel heel professioneel!), maar voor ons zou het fijn zijn om nog wat versterking te krijgen. Minimum niveau-eisen: vlot in 5 posities kunnen spelen, in tenorsleutel kunnen lezen. We repeteren elke dinsdagavond van 20-22 uur (19;45 binnen komen om te stemmen en de stoelen klaar te zetten) Locatie: in een zaaltje in een zorgcentrum in Amersfoort-zuid (niet ver van de oprit A28 en knp. Hoevelaken) We repeteren om de week. Op de lessenaar staan nu werken van Kodály, Charpentier, Hummel, Schubert en een anoniem werk Obra de Falsas. We werken toe naar een optreden ergens ná de zomervakantie. Alle tijd nu om samen wat moois op te bouwen! Er is verder niet iets als auditie spelen. Destijds werd mij aangeboden twee keer te komen proeven om te kijken of het mij wat leek en daarna was ik niet meer weg te branden. Als contactpersoon via dit forum kun je bij mij nog verder vragen of aanmelden en ik zal dit verder toe regelen binnen Spiccato. Onze vorige "officiële" contactpersoon is verhuisd ver buiten de regio en de nieuwe is net in functie.
Ach, op een gegeven moment voldoe je wel aan de eisen en maak je wellicht weer andere keuzen voor de dinsdag.
Ja, dan houdt het met die dinsdag op. Hoop voor je dat er nog in de buurt van je een ander cello-ensemble start die op een ander tijdstip speelt!
Gisteravond hadden we bij Spiccato weer een goede repetitieavond! Heel mooi hoe hier op het samen mooi laten klinken en timing wordt geoefend. Na een avond grondig met elkaar oefenen ga ik weer heel blij en voldaan terug naar huis en ik heb de indruk dat ook de anderen dit zo voelen. We hadden zowel muziek uit de 17e eeuw op de lessenaar als uit de eind 19e eeuw (van A. Pester en E. Schmidt).
En vandaag was het weer tijd voor klezmer en wat invloeden van andere stijlen op klezmermuziek. Yiddish Blues bijvoorbeeld, dan krijg je een combinatie van klezmer met bluesritmes. Met uitstekende accordeonisten, een vette blazersgroep en een energieke strijkersgroep, ik ken een orkest die dat heeft, maar wat dacht je van onze wereldmuziekgroep Ravelijn! Dus vandaag spatten de ritmes en de byzondere klankcombinaties weer zo ongeveer de repetitieruimte uit! Kijk maar eens naar de toonladders, de shteygers, en speel bijvoorbeeld eens die C mineur van de Misheberakh, dan heb je de tonen waarin één van de stukken geschreven is. Per stuk wordt besproken/voorgesteld wie wanneer wat speelt, dus van welke balk. Er zijn zoveel arrangementen mogelijk, je gaat dus automatisch ook wel meedenken wat goed zou kunnen klinken. Dit soort 'creatieve' bagage die ik daar opdoe, komt mij ook weer van pas bij het bedenken van wat ik met de cello kan doen bij stukjes die we in omgeving Wageningen met het volksmuziekbandje op de lessenaar hebben. Plus nog het leuke dat er nog een ander uit dat groepje ook bij Ravelijn meedoet en we ook kijken wat we uit dat repertoire zouden kunnen meenemen. Tenslotte moet je ook regelmatig wat nieuws opnemen in je repertoire. Ik ben dus erg blij met deze maandelijkse muzikale input! Komt er nog bij dat de sfeer in de groep uitstekend is!