Al volg ik dit onderwerp met interesse, toch ontgaat mij hier iets. Een "omgebouwd" instrument doe je niet zomaar en lijkt mij wel een definitieve stap in je verdere vioolspel. Even switchen wanneer je spieren en gewrichten het weer wel naar behoren doen, lijkt mij geen optie.
Daarom bouw ik mijn viool ook niet om en blijf doorgaan met rechts spelen zoals ik nu doe. Dit gaat alleen omdat mijn schouder en armspieren vast zitten een stuk lastiger. Ik zal dus geduld moeten hebben en nog een tijd genoegen moeten nemen hiermee. Het feit dat mijn pols niet ver genoeg kan draaien en mijn wijsvinger tegen de toets aankomt maakt het vrij lastig echt zuiver te spelen. Ik had het instrument omgedraaid en speelde linkshandig een stuk makkelijker en zuiverder. In eerste instantie dacht ik dat het dan misschien aan het feit lag dat ik linkshandig was of dat ik vanwege een bepaalde niet duidelijk zichtbare vergroeiing niet in staat was mijn pols goed te draaien. Na bezoek aan een therapeut bleek dus dat mijn schouder en arm zo vast zitten dat ik daarom die beweging niet kan maken. Ik heb nu verschillende oefeningen mee gekregen om alles weer op te rekken en los te maken. Ik ben hier erg blij mee en hoop dat het gaat werken zodat ik over een paar maanden echt ook goed zuiver zonder moeite en verkrampingen normaal 'rechts' kan spelen Ik hoop dat het nu iets duidelijker is? Het allerliefst wil ik doorgaan op de normale manier. Als dit echt geen optie blijkt te zijn zal ik het instrument alsnog laten ombouwen. Hier is op dit moment gelukkig nog geen sprake van. Na het verhelderende bezoek aan de therapeut heb ik weer hoop dat ik op de gangbare manier door kan spelen.
Inmiddels is het weer een tijdje verder en ben ik tot de conclusie gekomen dat het een onmogelijke klus gaat worden om op de rechtshandige manier viool te spelen. Ik heb mijn viool laten ombouwen en speel nu ongeveer een week op de linkshandige manier. Het zuiver spelen gaat verrassend goed. Dit voelt voor mij natuurlijker aan en mijn houding is ook beter, minder verkrampt. Het was een moeilijke keuze maar ik ben er nu eigenlijk wel erg blij mee deze stap te hebben gezet. Ik dank jullie wel voor de getoonde belangstelling en het meedenken in dezen.
@ Bert, die linkshandige viool, is die voor evenveel te huur als een normale viool? Is het eigelijk zo erg om linkshandig in orkest te zitten? als je gewoon achteraan zit aan de linkerkant moet het toch kunnen lijkt me, en anders zijn kleinere ensembles ook wel een optie om te proberen!
Je kunt er in ieder geval wel uitvoerend musicus mee worden en zelfs les geven aan een conservatorium getuige Jurgen Kussmaul:
Omdat de link niet werkt ben ik even op zoek gegaan naar die meneer. Ik vond verrassende resultaten. Dus er is denk ik het een en ander mis gegaan bij het plaatsen van een plaatje van deze Jürgen. Naar mijn mening speelt deze man 'gewoon' alt, dus rechts strijkend.
Ik heb dit onderwerp nog weer eens doorgelezen en heb mijn gedachten er over laten gaan. Ik kom tot het volgende: een conventionele viool kan men beschouwen als zijnde 'links'. De dingen die je moet uitvoeren met de twee handen zijn zo wezenlijk verschillend van elkaar, dat het toch ook voor linkshandigen geen enkele verschil uitmaakt. Pianisten die links zijn, spelen toch ook niet op een 'linkse piano'? Nicola Benedetti die zelf linkshandig is speelt toch echt op de conventionele manier viool: 10. Nicola Benedetti at the Bristol Proms 7 The Scottish violinist claims she doesn't have any memories of before she played the violin, but she shared this early one in a 2010 interview: "I couldn't stop crying because, being a shy, small girl and left-handed, I kept holding the instrument the wrong way and felt terribly self-conscious."
Intoneren en strijken zijn inderdaad verschillende taken voor verschillende handen. De strijktechniek is wel heel bepalend. O.K., goed intoneren is be langrijk, maar zonder goed strijken kom je er niet. Wat nou als dat strijken nu wel fijner blijft gaan met links dan met rechts? Dat zou je zomaar kunnen hebben. Ik weet niet of het in den treure oefenen met je rechterhand als linkshandige je dan alsnog een goede rechts-strijker maakt? Het zou zomaar kunnen zijn dat je dan toch eerder wat bent afgehaakt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een goede strijktechniek ook aan te leren is met je rechterhand als linkshandige. Dat je inderdaad flink moet doorzetten en niet blijven hangen in oh oh wat is het toch lastig voor een linkshandige. En het kan ook zijn dat er door wat neurologische problemen in de motoriek je nou net uitgerekend een probleem hebt met het goed rechtshandig aanleren. Dat wat je met je linkerhand en rechterhand op de piano doet, lijkt natuurlijk véél meer opelkaar dan wat er op een strijkinstrument gebeurt. Ik zou eigenlijk wel benieuwd zijn of het dan zo is dat linkshandige pianisten meer affiniteit hebben met het specifieke van wat een linkerhandpartij in het geheel van de pianomuziek doet? Dus nogal eens die begeleidende kant? Eens even naar mijzelf kijkend: was mijn iets sterkere oriëntatie op de rechterhand bij piano een gevolg van rechtshandigheid? Of van het feit dat daar toch wat vaker de melodie tot uitdrukking komt en mooie melodielijnen natuurlijk altijd aantrekkelijk zijn? Ik weet het niet.
Er is onderzoek naar gedaan hoe dat nou zit met de motoriek van linkshandigen en rechtshandigen. Ik zal het artikel als bijlage geven (je bent er nog wel even 'zoet' mee).
Ik ben linkshandig en speel gewoon rechts cello. Net als dat ik vroeger gewoon rechts gitaar heb gespeeld. Vond het eigenlijk wel handig, dat ik met mijn handigste hand die moeilijke grepen moest pakken. En nog steeds heb ik het idee dat het helemaal niet nadelig is. Integendeel; bijvoorbeeld een trillertje met de pink is geen enkel probleem terwijl ik vroeger op de saxofoon een triller met de rechter pink ronduit lastig vond. En wat moet een hoornist dan wel niet? De kleppen worden ook links bespeeld. Eigenlijk een linkshandig instrument voor alle rechtshandigen. Het is me ook een volslagen raadsel waarom die instrumenten nooit rechtshandig zijn gebouwd. Daar, waar de rechterhand vroeger echt volop gebruikt werd om te stoppen, gebeurt dat nu immers niet meer, nu ze de cilinders hebben. Persoonlijk zou ik het vreselijk lastig vinden om om te scholen.
Ik had het in #32 over een linkse piano. Heb ze nog niet gezien, maar moet je je eens voorstellen, dat de hoogste tonen links zitten en de laagste (dus) rechts: een 'linkse' piano. Niet voor te stellen.
Hoge tonen op de plek van de lage en omgekeerd, moet er niet aan denken (jij vast ook niet op je orgel!)! Maar misschien is het heel goed voor je grijze massa in je hoofd om eens een stukje te proberen te spelen op zo'n instrument. Je linkerhand moet gaan doen wat anders je rechterhand doet. Rechts ga je begeleiden en links de melodiepartij bijvoorbeeld. Moeilijker maak je het jezelf met stukken waar dan weer op een gewone piano of orgel de linkerhand de melodiepartij over neemt. Binnen de kortste keren ben je gillende gek!
En dan -bij een orgel- de tonen van het pedaal ook andersom! Misschien is het gewoon een kwestie van wennen?