hallo Een massief stuk zou inderdaad beter zijn geweest maar dat had ik niet, en ik kan niet zomaar naar Leiden toe vanwege gebrekkige financiën. Ik kreeg een plaat aluminium en je moet moet roeien met de spanen die je hebt ...... De koker kan ook wel wat lager, ik gebruik nu alleen maar de onderste 5 cm........
Ik heb het exemplaar met thermostaat , wat Liuwe in post #37 aanhaalde, gekocht. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om hem uitgebreid te testen, dus alleen een functionele test gedaan. De temperatuur regeling werkt heel simpel, met de drukknopjes stel je de temperatuur in die je wenst. Als de temperatuur (deze wordt met de rode cijfers weergegeven) bereikt is, wordt het verwarmingselement uitgeschakeld, de temperatuur loopt dan nog iets op door de warmte van het verwarmingselement. Als de temperatuur dan weer onder de instelwaarde komt wordt het element weer ingeschakeld. Op deze manier schommelt de temperatuur binnen 10 graden rond de ingestelde waarde. Dit lijkt mij voor deze toepassing voldoende. Verder is het apparaat degelijk gefabriceerd, en dat alles voor $49 + verzendkosten ~$30 dat is bij elkaar nog geen 65€.
Dat klopt, er zat een engelse stekker aan, maar het is wel gewoon een 220V model, dus even een ander stekkertje bij de doe-het-zelf-zaak halen.....
hallo wie weet waar ik een "bending strap" kan kopen Ik weet helaas niet de nederlandse naam. Ik bedoel een stuk flexibel staal met 2 handvaten waarmee de ribben worden gebogen. wie weet waar dit (in Nederland) te krijgen is? dank u Koen
Onderstaand is geen direct antwoord op je vraag, maar ik gebruik een stuk stevig geperst karton wat ook wordt gebruikt in hangmappen van een ordner. Is een gedeelte van te zien op de afbeelding van post #35. Daar gaat het al vele tientallen jaren goed mee! Wanneer je een stuk buigzaam staal kunt kopen bij een bouwmarkt kun je er zelf gaatjes in boren en er haken in maken waarin de vingers gestoken kunnen worden om stevig houvast te hebben. Wil je een kant & klare buigstrip dan heeft ProArte zoiets in de handel. Prijzen kunnen wat hoger zijn want mijn informatie is van 2009. Kostte toen € 13,61 incl. BTW Je moet de catalogus even downloaden. Nou, keuze te over lijkt me.
Ik vind ProArte een nogal vreemd bedrijf. Heb er onlangs tóch weer wat besteld en ik zal maar niet zeggen hoe dat allemaal in z'n werk gaat (stelletje prutsers!). Als bedrijf houd je het op die manier niet lang vol lijkt me. Maar goed dat terzijde. Ga maar eens bellen met die lui, ze spreken Vlaams en dat is goed te volgen. Ik denk dat er wel wat mogelijk is en dat ze je een rekening sturen die je binnen een bepaalde periode moet voldoen per buitenlandbetaling via internetbankieren. Lukt dat niet, dan zal de betere 'ijzerboer' (gereedschappenzaak) vermoedelijk wel een stuk strip hebben van buigzaam (dus dun: < 0,5 mm) liefst roestvrijstaal, want anders is het zo verroest en dan krijg je gebruinde ribben. Daar zou je dat dan van kunnen maken. Maar zoals eerder gezegd, een strip hard geperst karton werkt ook prima. Wat ook nog een mogelijkheid zou kunnen zijn, maar ik weet niet of die lui ook een creditkaart verlangen. Er komen dan wel verzendkosten bij. Frits
hallo heel erg bedankt voor die link die onder "mogelijkheid" stond ik heb het zojuist daar gekocht, de verzendkosten waren 9,95, wat ik schappelijk vind. In post 39 liet ik mijn "buigijzer" zien, dit was al versie 2, maar zoals u al vermoedde in post 40, was ook dit geen groot succes. op zich werd het wel heet onderaan,maar het ovaal was te groot,daardoor kwamen de ribben onder spanning te staan in de mal omdat ze niet ver genoeg gebogen waren. ik heb nu versie 3 gemaakt,maar ik heb ook maar eens die ijzerhandel gemaild die u aangaf ,voor een massief stuk.
Hoihoi Na lange tijd wil ik graag weer wat verder gaan over dit onderwerp. Ik ben ook op zoek naar een betaalbare manier om een buigijzer te hebben. Omdat ik niet veel over elektriciteit weet, denk ik niet dat het zo'n goed idee is dat ik zelf een elektrisch circuit in elkaar flans (zoals met een gloeilamp of zo, zoals je veel ziet op het internet). Het idee met de kookplaat leek me wel wat, maar het boren in een kookplaat lijkt me nogal eng! wat als ik dwars door de verwarmingselementen boor... Hebben jullie een beter idee of interessant advies? Bedankt!
En het idee om een soldeerbout in massief aluminium te steken lijkt me ook wel wat, maar kan die soldeerbout dat aan? En smelt het plastieken handvat dan niet of zo? en waarin monteer je dat allemaal? Een multiplexen bakje maken of zo? ik vind het heel boeiend allemaal Al zou ik graag vermijden dat mijn huis straks in rook opgaat door een bedenkelijk buigijzer
aha, na nog wat researchwerk dacht ik wat teflon voor het handvat van de soldeerbout te steken, als isolatie. Dan de soldeerbout (100watt?) in de buis steken, die volgepropt is met aluminiumfolie. Lijkt dat een waterdicht plan?
het lijkt me bij nader inzien dan wel niet handig dat ik niets aan de temperatuur kan regelen, tenzij ik me zo'n prijzig soldeerstation aanschaf... dan toch overschakelen op een plan met kookplaat?
Ik heb in het allereerste begin een paar gitaren gebouwd en daar was een buiginrichting voor de krans wel handig om te hebben. Die heb ik zelf gemaakt van een soldeerbout (150Watt) en een massieve staaf aluminium (doorsnede met een gat in het midden dat overeenkwam met de diameter van de soldeerbout. Ik zal eens zoeken of ik daar nog een afbeelding van kan vinden. Bij de (alt)vioolbouw heb ik een buigmal gemaakt wat al bijna 30 jaar dienst doet. Is ook goed zelf te maken uit goed warmte geleidend materiaal zoals messing of aluminium. De grondplaat heb ik bevestigd op een kookplaatje met instelbare temperatuur (ingebouwde thermostaat): Dat gat zo halverwege de mal zit daar om een temperatuursensor te kunnen ontvangen. Die sensor geeft een heel kleine spanning af en wordt dan uitgelezen door een vergrote temperatuurschaal. Hoe hoger de temperatuur hoe groter het afgegeven spanningsverschil. Dat gaat lineair. Als je dan eenmaal de juiste temperatuur hebt en je weet welke stand van de knop van de kookplaat daar bij hoort, behoef je eigenlijk niet meer te meten. Je moet natuurlijk wel voldoende tijd in acht nemen om het gehele blok aluminium te verwarmen. Dat kan gemakkelijk een half uur duren. Bij toepassing van een soldeerbout kan dat nog wel langer duren afhankelijk van de capaciteit. Ik zou een soldeerbout nemen met een behoorlijk wattage, zeker 100Watt.
Bedankt! Nu weet ik alleen nog niet hoe ik metaal in die malvorm krijg... En een (of twee) cilinder met de zelfde radius als de hoeken van een viool is ook niet optimaal waarschijnlijk?
En aluminium op maat kopen kost quasi even veel als zelf een volledig buigijzer kopen? Hmm Al die dilemma's!
Maar de mal heeft niet dezelfde vorm als de ribben in de taille! De vorm van de mal moet zodanig zijn uitgevoerd dat de kleinste boog gebogen kan worden. Daarom zal een aluminium staaf van 10 cm doorsnede wél voldoen voor de ribben van een gitaar maar niet voor die van een viool. Bedenk dat het gebogen hout altijd weer iets terug gaat naar zijn vroegere vorm. De radius van de mal moet daarom kleiner zijn dan de gewenste.
Dat de diameter best smaller is, weet ik, maar mijn grootste probleem was dat ik dan gewoon een dunne staaf heb en nergens een platter vlak voor de minder extreme buigingen. Dat leek me nogal onhandig? Ik moet dus gewoon een manier vinden om aluminium te bewerken Hebt u dat zelf gedaan?
Ja, aluminium is goed te bewerken. Alleen is in mijn ontwerp gebruik gemaakt van een aantal platen aluminium met een dikte van ongeveer 7 mm. Door nu een stuk of 10 van die plaatjes in de zelfde vorm uit te zagen en op elkaar te monteren met een lange bout, kun je ze na bevestiging het hele blok in de juiste vorm vijlen en zelfs schrapen met een schraapstaal! Eerder op dit forum en binnen dit onderwerp heb ik een link gegeven waar een dergelijke staaf massief aluminium te bestellen is. Ik heb het nog even een keer weer opgezocht en daar kun je een stuk aluminium rondstaf van zeg, 100 mm doorsnede en lengte van 100 mm zo online bestellen. Is niet eens zo prijzig! Messing is ook mogelijk. Maar misschien is een set platen (dikte 6 of 7 mm) wel handiger? Dat staat in de site als 'platstaf' omschreven. De kookplaat heb ik moeten demonteren om het geheel goed contact te laten maken met de hete plaat en vast te krijgen. Daarna moet de gehele kookplaat inclusief buigmal weer vast gezet worden, maar dat kan met een paar lijmtangen.
Hier ben ik weer! Weet iemand me iets te vertellen over dit buigijzer? Blijkbaar zouden ze het ook gebruiken in Newark? https://luthiers-bench.com/products/bending-iron