Deze is voor het eerst in haar bestaan voor cellisten in de leeftijd van 18 - 30 jaar. De inschrijving is gesloten, de bij de aanmelding ingezonden opnames zullen worden beoordeeld en in maart wordt bekend wie deze preselectie 'overleven' en naar het hoofdconcours gaan. In mei gaat het allemaal helemaal gebeuren. Bijna de hele maand mei en begin juni staan in het teken van het concours. Eén van de juryleden is Pieter Wispelwey. Tijdens het hemelvaartweekend staat het concours in de ruststand. Hier het programma:http://cmireb.be/cgi?lg=en&pag=2031&tab=108&rec=4395&frm=0&par=aybabtu Per ronde kun je ook zien welke werken dan zullen worden uitgevoerd en waar nog enige keuzemogelijkheid is. Ik ben wel heel benieuwd welke NL kandidaten in het concours mee gaan doen! Wie weet of we met een groepje cellisten van hier op pad kunnen om daar eens te gaan luisteren.
Intussen zijn de kandidaten bekend. Veel Aziatische, geen één uit onze Nederlandse bekende jonge cellisten. Ik zag wel Irena Josifoska staan, die had ik al wat jaren geleden in beeld gekregen, die speelde al heel jong al heel knap. De eerste twaalf lesjaren had ze bij haar moeder en nu heeft ze op het conservatorium les van Xenia Jankovich. Ja, en Benedikt Klöckner was ik ook al eens op een of andere manier eerder 'tegengekomen', weet niet meer waardoor/waarom. Verder dus eigenlijk vooral veel mij onbekenden. http://cmireb.be/4DCGI/cgi?lg=en&pag=1992&tab=102&rec=4395&frm=0&par=aybabtu Onder de begeleiders van de cellisten zitten wél NL cellisten: Lidy Blijdorp en Gideon den Herder, maar die zijn er voor de morele ondersteuning. Onder de jury staan veel bekende namen, waaronder onze NL Pieter Wispeley. Tussen het jureerwerk racet hij dus naar Dordrecht om daar enthousiast het Dordt in Cello te trekken. Al die bekende cellisten zullen dus bij het beoordelen van hun eigen (actuele) leerlingen zich onthouden van stemrecht (als ik het goed begrepen heb).
Ik ga met m'n pianiste naar een 1e ronde, een halve finale en een finaleavond. Veel onbekend repertoire, dus boeiend voor mij, maar wel jammer dat er geen Belgen of Nederlanders meedoen, want dan was ik voor zo'n Nederlander misschien nog eens extra gaan reizen. Je weet ook niet of er Nederlanders video's hebben opgestuurd, die misschien niet zijn gekozen voor de 70 van de 1e ronde. In de finale vast van celloconcert Dvorak en Schumann en Elgar gok ik, hopelijk ook van Lalo of Vieuxtemps (hij schreef er 2) of Barber (hoorde ik eens van Quirine Viersen) 1e ronde : 08>13/05/2017Van maandag tot zaterdag, 15u & 20u Flagey - Studio 4 (Brussel)Reservatie In de eerste ronde treden alle kandidaten op die geselecteerd zijn na een voorronde op basis van video. De namen van de kandidaten zullen bekend gemaakt worden in maart. Hun volgorde van optreden zal bepaald worden op vrijdag 5 mei door een loting. Elke kandidaat vertolkt : - de eerste beweging (movement klinkt te Frans, red.) van de Sonate voor solo cello van Eugène Ysaÿe, - een sonate van Luigi Boccherini, begeleid door een andere cello, - een werk met pianobegeleiding, te kiezen uit : ° de eerste beweging van de Sonate in a D821 (Arpeggione) van Franz Schubert; ° twee stukken uit de Fünf Stücke im Volkston op. 102 van Robert Schumann; ° Rondo op. 94 van Antonín Dvořák; ° Variations concertantes op. 17 van Felix Mendelssohn. Op zaterdagavond 13 mei worden rond middernacht de namen van de 24 halve finalisten bekend gemaakt. halve finale 15>20/05/2017Van maandag tot zaterdag, 15u & 20u Flagey - Studio 4 (Brussel)Reservatie Tijdens elke sessie hoort het publiek vier van de 24 halvefinalisten aan het werk. De eerste twee kandidaten spelen een concerto, gekozen uit - het Concerto in Bes G.482 van Luigi Boccherini, - het Concerto in C Hob.VIIb:1, - het Concerto in D Hob.VIIb:2 van Joseph Haydn. Ze worden begeleid door het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie o.l.v. Frank Braley. Na de pauze vertolken twee andere cellisten een recital en een verplicht werk. Elke kandidaat bereidt voor deze ronde twee recitalprogramma’s voor, waaruit de jury er één kiest, en die minstens drie bewegingen van een Suite voor solo cello van Johann Sebastian Bach bevatten. Het verplichte werk is dit jaar van de hand van Annelies Van Parys : Chacun(e) sa Chaconne. In wereldpremière op de eerste namiddagsessie van de halve finale, maandag 15 mei om 15:00. Op zaterdagavond 20 mei worden rond middernacht de namen van de twaalf finalisten bekend gemaakt. finale: 29/05>03/06/2017Van maandag tot zaterdag, 20u Paleis voor Schone Kunsten Brussel Reservatie Elke avond treden er twee finalisten op met Brussels Philharmonic, o.l.v. Stéphane Denève. Zij spelen elk een concerto naar keuze en het onuitgegeven werk dat speciaal voor de cellowedstrijd is geschreven. Dit verplichte werk werd in opdracht gegeven door het uitvoerend comité van de Koningin Elisabethwedstrijd. Op de laatste finaleavond maakt de jury rond middernacht de rangschikking van de laureaten bekend.
Ik heb za. de laatste dag van de 1e ronde gezien met Lidy Blijdorp en Gideon den Herder als begeleiders bij de Boccerini-duo's, maar vanaf deze week de halve finale, vanaf NU hier te volgen http://qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=3324&tab=146&rec=12712&frm=0&par=secorig3313&par2=atvorig4395 en ook op Canvas om 15-18.15 uur en 's avonds op KetNet 20-23.15 uur elke dag t/m 20 mei.
Hee, dát is leuk, ik luister nu naar de halve finale. Het leuke van Ivan Karizna vind ik zijn expressie. Hij laat zien dat je ook nog kunt genieten van het spel, al ben je op een concours! En dan speelt hij ook nog eens heel mooi, maar ik heb (nog) geen vergelijk met de anderen. En dan nog, het verschil tussen heel goed en nog beter is vooral iets voor een vakjury!
Nu Julia Hagen. Weer een heel anders. Ik denk dat het vandaag pizzadag wordt hier, pizza's thuisbezorgd dus.
Teveel pizza gaat ook tegenstaan! Vanmiddag heb ik wel weer twee keer het tweede celloconcert in D van Haydn gehoord van twee koreaanse cellistes (als ik het goed heb). Ik vond vooral de tweede, die van Christine Lee, heel mooi.
Zojuist Valentino Worlitzsch gehoord en aan het spelen gezien toen hij het stuk van Benjamin Britten speelde. Echt geweldig! Wát een techniek, maar ook zo meeslepend dat je blijft luisteren en kijken! Zo bleek maar weer hoe riskant het is 's avonds wat later nog even te willen kijken en luisteren wat er in Brussel wordt gespeeld, echt, je komt er niet meer vanaf!
Ik sluit net weer aan op het forum om op te biechten dat ik het vervolgens niet kon nalaten om de opname te zien van het concert in D van Haydn, gespeeld door de cellist waar ik nog live Benjamin Britten van heb kunnen horen. Het is altijd heel mooi om tijdens zo'n concours van één concert vele uitvoeringen te horen van de deelnemers. Hoe verschillend die allemaal uitpakken, het is fascinerend! Valentino Worlitzsch wist mij weer mee te slepen, maar dat moet je dan lezen als: ademloos op mijn stoel vast te houden. Nu moet ik dus gauw de website van het concours afsluiten. De gedachte helpt mij om met de mooie klanken van het laatste halfuur de nacht in te gaan.
Net die Britten live gehoord met m'n pianiste en net thuis van het terugrijden uit Brussel. Origineel stuk. Ze hadden er een tentoonstelling van Servais. Naast een Servaisbiertje ook een cd gekocht met 2 celloconcerten. Maar dat is echt 3e rangs muziek. Ik hou wel van onbekend, maar dit was een beetje een miskoop. Wel jammer om nu 4 x dezelfde Haydn te moeten horen. Die Boccerini wilde ik wel horen of de 1e Haydn. Bij de 2e Haydn zit in het 2e deel een mooi dissonant akkoord, maar dat lost te snel op, dus blijft de dramatiek dan niet hangen. Mozart zou dat anders doen, zoals bv 2e deel 3e vioolconcert wat ik ook vaak in Brussel heb gehoord. De bijzondere stukken van de halve finale eens terugluisteren als ik tijd heb.
In elk deel van het 2e concert van Haydn werden ook cadenzen uitgevoerd en wel heel erg mooi, maar die in het tweede deel was behoorlijk kort. Met die cadenzen worden ook weer visitekaartjes afgegeven van de uitvoerende cellisten. Haydn en Mozart gaan inderdaad wel anders om met opbouwen en oplossen van spanning. Die vier keer tweede celloconcert van Haydn worden toch wel telkens weer anders uitgevoerd. 'Anders' zit 'm dan in de subtiele en misschien soms ook minder subtiele manieren van uitvoeren. Ik weet nog niet goed hoe ik de verschillen tussen de reeds gegeven uitvoeringen moet omschrijven, want dat had ik best graag voor jullie gedaan. @Henri Vieuxtemps,Die twee celloconcerten die een beetje een miskoop zijn, bedoel je van Servais?
Ja, ik bedoelde Servais celloconcerten. De ene was een wereldopnamepremiere, de ander is op.5 Het was maar een 1e indruk op de weg terug, maar misschien moet je ze vaker horen en ga ik m'n mening herzien. Staat natuurlijk al lang op YT: Hier nog meer stukken van deze Adrien François Servais. http://www.youtube.com/results?search_query=a.f servais Sol Gabetta speelt het ook. Ik had al een cd met duo's van hem. http://nl.wikipedia.org/wiki/Adrien_François_Servais Bij de tentoonstelling in Flagey werd verteld dat Servais vaak het bier in Halle aanprees. Daarom is er een biertje naar hem vernoemd: http://lambikstoemper.wordpress.com/2012/03/12/servais/ Binnenkort ga ik hem proeven.
Hee, interessant @Henri Vieuxtemps , van componist Servais heb ik nog nooit gehoord, nu dus wel. Moet eerst nog eens rustig luisteren om er iets van te vinden. Bij een eerste keer luisteren was er niet direct de 'klik' van ah wat mooi.
En nu, sinds vannacht, zijn de 12 finalisten bekend. Santiago Cañón - Valencia °1995 Colombia Brannon Cho °1994 United States of America Sihao He °1993 China Victor Julien-Laferrière °1990 France Seungmin Kang °1987 Korea - Korea Ivan Karizna °1992 Belarus Maciej Kułakowski °1996 Poland JeongHyoun (Christine) Lee °1991 Korea Yan Levionnois °1990 France Yuya Okamoto °1994 Japan Aurélien Pascal °1994 France Bruno Philippe °1993 France Opvalend: maar liefst 4 Fransen, 4 uit Azië, 2 uit Oost Europa en 2 uit noord+zuid Amerika. Wat leuk, ik heb JeongHyoun (Christine) Lee gehoord en gezien, ook Ivan Karizna en Seungmin Kang. Ik was vooral enthousiast over Ivan Karizna. Helemaal opvallend is dat er maar twéé vrouwen finalist zijn geworden en dus 10 mannen. Toch eens kijken hoe dat zit met het totaal aan cellisten in de eerste en tweede ronde (we weten verder niet hoe dat met de pre-selectie is gegaan). Van de kandidaten (dus die na de pre-selectie naar het concours zijn gegaan, is ongeveer 60 % man en 40 % vrouw. In de halve finale was ongeveer 66,6 % man en 33,4% vrouw. Nu, in de finale, is de verhouding ca. 85 % man en 15 % vrouw. Is dit toeval? Is een cello misschien toch meer een mannen-instrument ? eek:néé!). Laten we vooral gaan genieten van de mooie muziek tijdens de finale!
Deze week is de finale week met 2 celloconcerten per avond. Vanavond om 20 uur begint het 1e concert. Op Ketnet te volgen, dat is kanaal 53 op Ziggo. De laatste finaledag is het op Canvas, kanaal 52, wanneer ik er ook heen ga met m'n pianiste. http://qeimc.be/cgi?lg=nl&pag=1984&tab=108&rec=4395&frm=0&par=aybabtu Op het kanaal van Ketnet volgen rechtstreeks de avondsessies. De eerste vijf finaledagen met Katelijne Boon en Clara De Decker zijn rechtstreeks te bekijken op het kanaal van Ketnet vanaf 20:00. De laatste finaledag, zaterdag 3/06, is te volgen op Canvas vanaf 20:00 tot en met de proclamatie. Op zondag 4/06 zijn op Canvas de hoogtepunten van de Koningin Elisabethwedstrijd te zien. Op donderdag 15/06 wordt het slotconcert rechtstreeks uitgezonden op het kanaal van Ketnet. Je kan het ook op internet volgen of later video's terugkijken op http://imkeb.be/cgi?lg=nl&pag=3324&tab=146&rec=12712&frm=0&par=secorig3313&par2=atvorig4395 Programma van Maandag 29 mei 2017 [20:00] Sihao He Toshio Hosokawa: Sublimation Robert Schumann: Concerto in a op. 129 [Nicht zu schnell, Langsam, Sehr lebhaft] Brannon Cho Toshio Hosokawa: Sublimation Dmitry Shostakovich: Concerto n. 1 in Es op. 107 [Allegretto, Moderato, Cadenza, Allegro con moto]
Na het horen van al die (toekomstige top-) cellisten, is het weer een hele kunst om je eigen cellospel te waarderen. En wat je met anderen samen tot stand brengt. Na het cellofestival in Dordrecht waar Pieter Wispelwey ons liet delen in zijn enthousiasme (hij gaf dagelijks concerten en had ook nog een masterclass en leidde deeltijd de D-groep), zit hij nu weer achter de jurytafel.
(Om 23;48 uur) Vanavond geluisterd naar de beide kandidaten en dan nu het wachten op de uitslag van de jury (23;30 uur), Op de koninklijke tribune kon de prinses nog niet zo goed haar afkeur verbergen voor het moderne stuk (Sublimation). Koningin Mathilde weet er meer raad mee. (tegen middernacht) En de winnaar van de eerste prijs is......(en toen deed mijn PC raar, zul je net hebben!). Naam niet gehoord, maar ik zag een jongen naar voren lopen die wel héél erg leek op Victor Julien Laferriere. Tweede prijs: Yuya Okamoto Derde prijs: Stantiago Cañon- Valencia Er werden zes prijzen uitgedeeld en degene die ik ook heel aansprekend vond spelen, Ivan Karizna, viel ook in de prijzen. Geen van de meisjes viel in de eerste zes prijzen!