Mira, het probleem zit tussen jouw oren. Je bent erg kritisch op jezelf en je wilt te snel. Je zegt dat je in elkaar krimpt als je fout zit, maar je speelt nog maar 11 maanden! En er is zoveel meer naast zuiver spelen zoals het strijken en het tellen (waar ik heel veel moeite mee heb). Laat de kritiek over aan je lerares en probeer een beetje te genieten. Muziek maken moet vooral leuk zijn.
Dat "gerinkel" is het meeklinken van de onderliggende open snaar, daar zit je controle. Maar ik neem aan dat je lerares dat ook wel heeft verteld. Speel je een D met de 3e vinger op de A snaar dan krijg je dus een " volle" toon vanwege het meeklinken. Dat is op heel veel plaatsen zo en daarmee kan je horen of je goed zit. Speel maar eens korte toonladdertjes op de D, A, en E snaar en controleer het meeklinken. Bv. A - B - Cis - D en je hoort de D mooi doorklinken als je em goed hebt geraakt.
En het is nog veel 'erger': als je een b speelt op de E-snaar (4e vinger Pos. I) en je stopt abrupt met strijken, klinkt er een b mee. Dat is resonantie. Diezelfde toon komt van de boventoon van de G-snaar (Flageolet). De G-snaar moet in dit geval natuurlijk wel vrij kunnen trillen, moet dus niet afgedekt zijn. En zo zijn er legio tonen die mee kunnen klinken ter verificatie van zuiver spel. Moet het instrument dan weer wel goed gestemd zijn, anders gebeurt dat niet.
Probeer zoveel mogelijk met begeleiding te spelen, dat kan met een pianist bijvoorbeeld, maar er is ook veel online. Daarmee train je je gehoor het best. Studeer nooit met een tuner naast je, dat geeft alleen maar frustratie. Een violist op niveau intoneert zelf, hetgeen niet altijd overeen zal komen met de tuner. Daarbij is het best normaal dat iemand die 11 maanden speelt nog moeite heeft met intonatie. Je hoort het dus het best (en makkelijkst) door samenspelen.
Wat je hoort is het resoneren van de snaren met dezelfde toon. Dat helpt inderdaad om te weten of je goed zit. En doordat je dat verschil hoort, lijkt het mij dat je zeker zuiver kunt leren spelen, met geduld. Ik heb wel eens gelezen dat mensen met een zogenaamde Drone toon toonladders studeren. zodat ze horen of het klopt.
Dat is maar de vraag! Als je samenspeelt met iemand wiens instrument is ontstemd (toetsinstrument) of niet goed is gestemd (strijkinstrument) kun je eigenlijk al niet meer een onderscheid maken tussen wie er nou 'verkeerd' zit. Ik kan daar niets over vinden op internet. Kun je een link geven over die 'Drone toon'?
http://fiddlerman.com/fiddle-learning-tools/drones-for-intonation-practice/ http: //www.violintutorpro.com/topic/practicing-iscales-with-a-drone/
Intonatie. Na veel zeuren op vioolles gegaan en toen ik er eenmaal opzat viel het tegen. Net als de topicstarter: intonatieproblemen. Ikzelf had er niet zo last van maar mn omgeving wel. Ik weet nog wel dat als ik stond te studeren mn moeder door het huis riep: vaaaaals. Regelmatig commentaar van vioolleraar dat toon hoger of lager moest. Om moedeloos van te worden en vaak gedacht: kan wellicht beter stoppen, geen talent. Na enkele jaren les andere docenten gehad (waarvan er eentje echt nooooit commentaar gaf op zuiverheid, meeste leerlingen van hem speelden ook vals op uitvoeringen). Na jaren pauze weer privé les genomen bij mn eerste docent, 10 jaar niet gezien ofzo. Zn eerste opmerking; zo, je bent echt vooruit gegaan qua toonvorming etc. En inderdaad, nu hoor ik het wel en hoor ook direct als bij een ander iets vals is. Wellicht dus ook een kwestie van ontwikkelen. Maar ook dat je in het begin zo bezig bent met noten leren, houding, stok vasthouden etc dat je te weinig ontspannen kunt zijn om je op de toon te focussen. Nu voelt het vasthouden van viool en strijkstok volkomen natuurlijk en ontspannen.
De volhouder wint! Op wat natuurtalentjes na, moeten de meesten toch door een flinke periode valsspelen heen. En dan kun je daarna ook nog weleens een wat mindere dag hebben, en dan wil het ook even niet met intoneren. En daarna heb je weer wat meer momenten dat het mooi wil klinken.
Ja, ik heb de link eens bekeken met het filmpje van de Fiddleman: Er klinkt dan bijvoorbeeld een akkoord in A en dan moet je vanuit de G-snaar de eerste vinger dusdanig zetten dat je hoort dat de a 'past' in het akkoord. Je reinste onzin! Wanneer je de losse G speelt, kun je door je oren te gebruiken prima en geheel zuiver een a spelen. Dit is de klank van een grote secunde. Bovendien zal de 'losse' A-snaar gaan mee resoneren als je zuiver speelt. Heb je geen 'Drone' voor nodig.