Met welke snaren hebben jullie goeie ervaring? Ik twijfel wat ik zou nemen. Veel verder dan Tomastik Dominant kom ik niet, of neem ik echt gewoon best Tomastiks? Of raden ulie Evah Pirazzi aan? Ik heb alleen ervaring met cellosnaren en dat is niet heemaal 't zelfde qua ranglijst van de merken, dacht ik? Sorry als dit overlapt met een ander topic, maar ik vond het niet meteen :s
Snaartips voor viool 1) Populairste snaar ‘Dominant’ is een populair merk. Maar niet iedereen vindt het karakteristieke geluid van deze snaren even mooi. Daarom kunt u natuurlijk verder kijken. Bijvoorbeeld Wilt u de voordelen van een kunststofsnaar maar toch de warmte horen van een darmsnaar – dan raden wij de ‘Crystal’ of de iets duurdere ‘Alliance’ snaren van Corelli Savarez aan. Deze zijn vooral zeer geschikt bij een te harde a! 2) Over de ‘e’ snaar Experimenteren met ‘e’ snaren is niet duur. Als u kiest voor een complete set snaren van een merk, dan blijkt de ‘e’ snaar vaak maar matig te presteren, ook van goedklinkende merken. Bijvoorbeeld In onze werkplaats beginnen we meestal met een ‘e dominant’, maar voor een milder effect nemen we bijvoorbeeld de ‘Pirastro gold’ of proberen we een ‘e Hill dolce’. De duurdere vergulde vioolsnaren ‘Olive’ en ‘Obligato’ van Pirastro kunnen rijk zijn aan boventonen, maar zijn soms erg hard. 3) Fluitende ‘e’ snaren Heeft u last van een fluitende ‘e’ snaar? Probeer een ‘dolce’ snaar of de ‘non-wistling’ van Kaplan solutions. Bron: http://www.snaarwijzer.nl/snaarinfo2.php#II
Corelli Cantiga: neutraal als Dominant maar dan goed. Pirastro Obligato: voor een warme, ronde toon, vooral in combinatie met een Pirastro Eudoxa E. Voor instrumenten met een rond karakter van zichzelf is deze snaar wat minder geschikt. Corelli Crystal: in weerwil van zijn naam een ronde en bijna darmachtige klank. Thomastik Infeld ROOD: warm maar helder. Pirastro Tonica: presteeert op alle fronten goed, is vrij neutraal en wordt bovendien als set vaak voor een gunstige prijs aangeboden. De Snaren Evah Pirazzi en Thomastik Vision (Solo-Titanium Solo) zijn erg helder van toon en groot van volume maar veel (studie) instrumenten gaan er nogal eens scherp van klinken. Ze zijn populair bij (pre)professionals maar je moet er het instrument en de techniek voor hebben.
Ik mis nog een aanbeveling voor Larsen Virtuoso en Larsen Tzigane in deze reeks. Beide zijn snaren met een mooie klank, zacht aan de vingers en heldere boventonen. Je kunt eens een kijkje nemen op www.violinstringreview.com voor veel informatie en gebruikers reviews
Die site is erg leerzaam en ik verwijs er zelf ook naar. Bedenk dat het niet alleen algemene, maar ook subjectieve beoordelingen zijn die voor een specifiek instrument net niet hoeven op te gaan. Zelf vind ik Larsen Virtuoso wat tegenvallen t.o.v. Larsen standaard en Larsen Tzigane: ik merk dat ook aan de verkopen in mijn webwinkel.
Ik zit dit zo te lezen en probeer me in te beelden wat dat zou betekenen dat 'zacht voor de vingers'. Ik ben me nooit bewust geweest van verschillen in zachtheid voor de vingers bij diverse typen snaren. Is er wel verschil? Ja, ik weet wel dat een snaar met stalen kern zoals de Helicores een hogere spanning hebben en daardoor moet de snaar met een ietsje meer kracht worden ingedrukt. Maar wanneer je snaren vergelijkt binnen dezelfde soort, dus óf met stalen kern óf met kunststof kern, is er dan verschil in zachtheid aan de vingers?
Ik ben er eens over na gaan denken Frits. Er is binnen de categorie kunststof snaren best veel onderling verschil in spaarspanning, en dat voel je heus aan de vingers van je linkerhand. Maar ja, de rechterhand doet mee. En wanneer een snaar makkelijk aanspreekt, merk ik dat ik links automatisch ook lichter ga spelen. En dan kan een dunnere stalen snaar met een hogere spanning tóch licht/zacht aanvoelen.
Ik ben de volgende snaren wel eens tegengekomen: Spirocore (Thomastik) Helicore (D'Addario) Beide snaren hebben een stalen kern, of zoals bij Helicore, een gespiraliseerde kern uit samengestelde bundels, die zorgen voor een wat hogere snaarspanning en daarom een wat groter volume. Dat kan wel eens handig zijn om er een beetje bovenuit te komen. Er zijn wel meer snaren met een stalen kern dus de twee genoemde zijn niet de enige.
Ik zou een snaaranalyse doen op de viool. Je wilt toch een persoonlijke klank uit je viool halen. Ga naar de vioolbouwer en omschrijf je klank kleur. Dan kunnen ze advies geven over de mogelijke snaren en dikte's van de snaren. Je kunt ze dan meteen uitproberen en zo je desgewenste snaren vinden, zonder complete setjes te kopen die wellicht tegen kunnen vallen.
Ik heb deze gebruikt: Meestal gebruik ik dominants GDA + E van verschillende merken oa Evah pirazzi gold, pirastro nr. 1, goldbrokat, jargae en pirastro passione. Ik moet zeggen dat ik gda dominants + passione E mooi vind. Larsen Tzigane: leuk! Probeer maar eens! Cheerful, colorful (hoe beschrijf ik iets wat ik niet in woorden kan beschrijven?) maar......de snaren bleken van kracht te verliezen na een paar weken! Voor deze reden koop ik deze niet meer. It will just sound dull. Het gaat ook met larsen virtuoso; alleen geweldig in een paar weken. Endan gaat het forte spelen wat gecompliceerd. Mijn leraar van een paar jaar terug moest mij elke keer vertellen dat ik wat zacht speelde. Pirastro tonica: op mijn viool klonk het "dun". Metallic. Warchal brilliant: luid! Maar ik vond hem prima. Warchal karneol: warme toon. Op mijn viool is corelli helemaal niet geschikt! (Ik geloof ik had vivace). Pirastro passione: deze darmsnarenset is mijn favorite! Zover dit zijn alles wat ik me nog kan herinneren.
Mijn viool is, wanneer deze van een nieuwe kam is voorzien, wel toe aan nieuwe snaren. Welke is de vraag natuurlijk. Nu de standaard Dominants er op zitten. Eea blijft natuurlijk koffiedik kijken omdat alle violen niet gelijk zijn. Mijn fabrieksviool vind ik best wel hard. Niet meer schel tegenwoordig maar dat kan ook komen door de kromme kam en de snaren die aardig in de kam zitten inmiddels. Enfin, Eichhorn vind ik een prachtige toon hebben. Laat ik hem nou tegen komen op de website van Larsen en hem de Larsen Virtuoso zie aanbevelen. Later kom ik recente foto van Augutstin Dumay en zijn viool tegen: ook Larsen Virtuoso op zn viool. Lees positieve verhalen over de snaren maar ook dat ze soms snel op kunnen zijn. Denk dat ik ze toch maar eens ga proberen.
Ik vind Larsen tzigane en virtuoso beide erg mooie snaren met veel kleur, diepte/textuur en energie. Van Tzigane zou ik inderdaad, wel forte aanraden. Ook prachtig vind ik Pirastro Passione. maar die zijn ook snel 'dood' helaas! Reken op vervangen na 4 maanden of eerder. Een ideale snaar die gelaagd en warm klinkt én lang fris blijft heb ik nog niet gevonden. Kaplan Amo en Kaplan Vivo misschien. die komen in de buurt
Je kunt een snaaranalyse laten uitvoeren bij een firma in Zutphen. Er zijn wel forumleden die dat hebben laten doen en die zijn er content mee. Wat ik me wel afvraag bij zo'n analyse, hoe je beoordeelt wélke snaar of snarenset nou de beste is voor jouw instrument, want de klank van eerdere wisselingen moet je dan in je geheugen hebben. Dat lijkt me best moeilijk als je 10 sets uittest. Ik ben eens op zoek gegaan en vond iemand die blijkbaar hetzelfde dacht. In dit filmpje zijn 17 sets uitgetest adh van steeds hetzelfde testscenario: een toonladder op iedere snaar. Zelfs met dit filmpje moet je gedurende het luisteren aantekeningen maken anders kom je er niet uit. Er zijn wel snaren die het niet best 'doen', maar er zijn ook meerdere die zouden kunnen. Hangt ook weer af van je persoonlijke voorkeur. Hier is 'ie:
Ik zou ook zo graag willen meepraten over snaren, maar ik hoor met de oren waar ik het mee moet doen zo weinig verschil in snaren. Er is een snarenwereld die ik niet ken, een onbekende wereld dus. Ik heb er nu Warchal Amber opzitten, uitgezocht door de vioolbouwer en er door hem opgezet, ook zo'n setje heb ik op voorraad in mijn koffer zitten. Maar hoor ik veel verschil met de vorige, nee eigenlijk niet, jammer hoor.
Hoe zit dat dan met snaren die eerst moeten worden ingespeeld op een viool? Of zijn dit snaren die dus al op veel andere violen hebben gezeten om uit te proberen/snaar-analyse voordat ze op deze viool zijn gezet? Moeten viool (of cello) eerst aan de snaar wennen wil je er echt iets zinnigs over kunnen zeggen?
Ik vond de snaaranalyse in zutphen helemaal niet moeilijk om te doen, omdat ik in mijn hoofd een bepaalde klankkleur had die ik uit mijn esdoornviool wilde halen, er werd door de vioolbouwer wel meteen erbij gezegd:,, dat wat er niet in zit aan klank komt er ook niet uit.'' Dus je zult je, je verwachtingen bij moeten stellen als je denkt dat een mix van verschillende snaren je viool als een Stradivarius laat klinken, dat gebeurt dus echt niet. Echter kom ik nu tot de conclusie dat mijn smaak wat de klankkleur betreft is verandert. Nu ik bijna 3 jaar op een altviool speel die vrij krachtig klinkt, klinkt mijn gewone viool vrij nasaal. Dat vond ik 6 jaar geleden blijkbaar mooi. Nu herken ik mij niet meer in deze klankkleur en ga ik dus maar weer een keer terug naar Zutphen toe, om mijn viool wat krachtiger te laten klinken. Ik weet in mijn achterhoofd dat een vogelogenesdoornviool wat nazaler klinkt dan een viool van een ander houtsoort. Maar ik ga in iedergeval kijken wat ik aan mijn klankkleur kan veranderen. Op dit moment zitten er de volgende snaren op G+D = corelli alliance vivace medium A snaar = thomastic infeld vienna light E snaar = pirastro gold wondertone. De E snaar blijft want die vind ik mooi klinken. De andere 3 zullen wellicht vervangen worden door een andere snaar.