Hoe en waarom 'bouw' je een 'stille' viool?

Discussie in 'Viool' gestart door Marcelita, 8 mei 2018.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zo zou je ook met die kennis* een "stille viool" (of cello) kunnen bouwen.

    Misschien is er nog hoop voor mijn grove dennen hier, eikenbomen, coniferen en de bomen die ik nog niet heb genoemd.;)

    * Bedoeld wordt hier het artikel van Andres Buen.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, misschien ligt hier een nieuwe markt voor de bouwmarkten?
    Koop in ieder geval het slechtste hout wat te krijgen is en bewerk alles machinaal.
    Maar ik denk dat de prijs van een Chinese prul dan altijd nog lager ligt. Bovendien heb je dan al een instrument. Moeten er alleen nog surrogaat snaren op, maar die zijn ook wel via internet te krijgen. De enige vereiste is dat er geen geluid uit komt en dat lijkt me best nog wel moeilijk. Hoewel....een strijkstok gebruiken waar geen hars (meer) op zit wil ook wel eens helpen!
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het is natuurlijk wel lekker makkelijk hier samen grapjes over de bouw van stille violen te maken, maar ik heb zo het vermoeden dat er aan de bouw van die instrumenten flink wat know-how, vaardigheid en materiaalkennis aan te pas komt om het instrument zowel stiller als mooi te laten klinken!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar moet een instrument stiller klinken? Waarom zou dat moeten?
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    1. het kan zijn dat de buren daar goede redenen voor hebben...
    2. in combinatie met minder luide instrumenten is een instrument met een wat kleinere toon wel prettig b.v. viool met gitaar, of cello met blokfluit, het is best jammer als je steeds zit terug zit te houden...
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nu, ik ken heel gevoelige mensen die viool heel mooi vinden, mijn neefje bijvoorbeeld. Maar toen hij het wilde gaan spelen, bleek het te hard te zijn bij zijn oor. Hij kan echt niet tegen hardere geluiden (en voor hem zijn ze snel hard). En met een demper vond hij de klank weer niet zo mooi. Een stiller instrument zou voor hem best een goed idee zijn, dan heeft hij toch echt de volheid van de klanken die hij anders mist als hij een demper zou gebruiken.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    (Ik wil wel eens weten hoe een pochette klinkt, is die zachter van klank?)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een interessante wending in het bouwconcept. Daar waar eeuwenlang gezocht werd naar een krachtig instrument met grote draagkracht, wat een heel orkest in toonvolume kan overstijgen, wordt nu de gedachte geponeerd een instrument te bouwen wat een milde fluwelen toon geeft met behoud van alle bekoorlijkheden in klank van een 'oude Italiaan'. Dat zal nog niet eens gemakkelijk zijn. Is ook niet veel literatuur over. Het probleem is denk ik, dat met het dempen van de geluidssterkte het timbre en het klankkarakter verdwijnt.
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Inderdaad, dat is een totaal andere insteek. Met de techniek van tegenwoordig kun je een zacht instrument ook prima versterken als dat nodig zou zijn. En je behoudt dan wel je oren als je op dat instrument studeert!

    Ik vraag me dat inderdaad ook af, of dan het timbre en klankkarakter niet verdwijnt. Maar dat hoeft misschien helemaal niet het geval te zijn. Alleen wordt dat dan ook milder.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Waarom denk je dat?
     
  11. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik weet het niet, ik ben geen bouwer... Maar misschien wordt dat gewoon ook allemaal wat milder, hoeft niet minder rijk te zijn misschien. Kweenie hoor....
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wanneer het volume van een dergelijke 'stille viool' drastisch is afgenomen, krijg je wel een probleem dynamiek te laten horen in composities die dat wel vereisen volgens de componist en partituur. Je kunt fortespel dan nauwelijks of niet meer onderscheiden van pianissimo, want het is al pianissimo.
    Ik denk dat je toch wat meer power moet hebben om de dynamiek te kunnen laten horen en dat is dan ook weer een instrument dat bijdraagt in het gestalte geven van de expressie die de bespeler ervaart. Met een 'stille viool' neem je dat allemaal weg.
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En als je zo'n viool zou versterken?
    Haalt het niet bij een gewone viool, denk ik ook hoor.

    Maar ik denk ook niet dat als iemand voor zo'n viool zou kiezen, hij hem voor dergelijke stukken gebruikt.

    Ik heb met tijden ook dat ik mijn viool heftig vind klinken. Dan zet ik een dempertje op. Misschien klinkt zo'n stille viool dan wel mooier dan mijn viool met dempertje.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dan nog zul je in het spel geen dynamiek kunnen aanbrengen. Er wordt versterkt wat er uit de viool komt.
    Ik denk trouwens dat je bij een strijkinstrument heel veel volume kunt weghalen door de beide f-gaten volledig af te sluiten c.q. af te dekken. Dat kan door ductape, maar dan moet de lak wel heel goed aangehecht zijn aan het substraat, de onderliggende laag, anders trek je bij het (eventueel) verwijderen van de tape hele stukken lak er af. De hechtkracht van ductape is behoorlijk groot! Misschien dat simpele (doorzichtige) brede plakband met wat minder kleefkracht ook al wel werkt. En als het doorzichtig is, valt het ook minder op!
    Wie een eenvoudig/goedkoop instrument heeft zou het eens kunnen proberen.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Rubberen matjes over de f-gaten leggen moet ook dempen. Ik denk aan die rubberen matten die trommels dempen als je er buren-vriendelijk op oefent. Misschien zelfs een rubberen mat in de vorm en op maat geknipt op je strijkinstrument leggen. Als je ter hoogte van de kam vanaf opzij tot 2/3 inknipt, omzeil je het probleem met de kam. Ik vermoed dat je instrument dan nog stiller is.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het dempende effect komt niet van het leggen van een matje op een deel van het bovenblad. Daar is het contact te gering voor. Ook niet als je een matje erop zou lijmen omdat de massa te klein is. De demping door afsluiting van de f-gaten komt van het verhinderen van het in trilling brengen van de lucht in de corpus naar de omgeving(slucht). Doorgifte is niet meer mogelijk. Wat je dan hoort is de in trilling gebrachte lucht door de trillingen van de corpus zelf.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het hout van het bovenblad trilt toch ook mee en als je dat dempt met een rubberen mat (in de vorm gesneden) en de mat dus ook over de f-gaten gaat, dan is ook gelijk de doorgifte onmogelijk van de in trilling gebrachte lucht.
    Ik bedoelde dus in #15 dat je ook de gaten afdekt.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het afdekken van de gaten zal het meeste effect ressorteren. Een deel van het bovenblad bedekken: nauwelijks tot niet waarneembaar.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als het geen kostbaar instrument is kan het volgende ook helpen:
    ontspan de snaren zo ver dat dat de snaarhouder kan worden los gemaakt. Verwijder de eindpin. Spuit nu PUR-schuim in het binnenste van de viool. Eventueel ook inspuiten via de f-gaten. Het schuim zal zich -afhankelijk van de relatieve vochtigheid van de omgeving- beginnen te expanderen en de corpus van het instrument vullen.
    Het vinden van de juiste hoeveelheid PUR is wat lastig, dat is het enige nadeel. Mocht er zich schuim uit de f-gaten laten zien, dan kan dat heel eenvoudig worden weg gesneden.

    Een veiligere manier is om de binnenkant op te vullen met watten. Die wegen ook nagenoeg niets. Dat levert zo'n 5 - 10 dB verlies aan geluid op.
     
    Walter_vd_Hee vindt dit leuk.
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb al jaren PUR-schuim in mijn viool willen spuiten, maar ik dorst het nooit. Maar nu een vakman het zegt ga ik het ook doen.
     

Deel Deze Pagina