Ik moet nog veel oefeningen doen die aan ontspannen vioolspelen vooraf gaan. Ik heb enkel een paar streekjes op de g-snaar gedaan nog.
Ja Hennetje klopt, het totempaal liedje had ik overgeslagen omdat ik niet wist wat ik daarmee moest. Hoe ik het moest spelen die dubbele noten.
Een streek is een streek! Lijkt me echt een hele lange weg die je hebt afgelegd om hier (weer) te komen.
Ja, weer zittend les ! Met allemaal moeilijke liedjes. Ene wil niet zo in mijn vingers gaan zitten. andere met kvint-greep ik moeilijk om allebei de snaren goed onder mijn vinger te krijgen. Maar dan heb ik weer vanalles te oefenen ! Plus 3de stickertje erbij (verdiend haha ) op mijn viool. En jij Hennetje ? Hoe ging jouw les ?
Jeutje jullie krijgen wel heel ingewikkelde dingen hoor. Op twee snaren tegelijk strijken en je vingers op twee snaren tegelijk zetten is in mijn beleving nogal 'voor gevorderden' Ben ik nu namelijk ook weer mee bezig in de Bach partita hahaha. Hee, maar als jullie het na een half jaar al kunnen, dan ga ik er nu ook weer even mee bezig hè, dan gaat het mij ook lukken Blijft leuk en inspirerend om te lezen, jullie viool-reis
Aaaah, de derde vinger! Merk je ook al je vingervlug(ger) wordt? Ik heb nu een liedje waarbij ik twee noten achter elkaar op de A en D moet spelen met twee vingers. Heb al wel een beetje geleerd hoe je dat met één vinger kunt doen, maar dat is nog wel steeds een dingetje hoor. Kan nu ook echt merken dat de moeilijkheidsgraad omhoog gaat. Als ik de viool op de meespeel-CD hoor en mijn eigen spel daarnaast leg, dan heb ik nog heel veel te leren. Grijns. Nog twee lessen dit jaar en dan is het eerst vakantie. En voor mij nog langer, want ik ben de eerste week van januari weg.
Hahaha, fijn om te lezen @Snelviooltje! Ik denk ook regelmatig dat de docente mij dingen uitlegt die ver boven mijn niveau liggen. Als jij als ervaren violiste daar ook nog tegenaan loopt, dan zit daar zeker een kern van waarheid in.
Bij celloles is het allemaal heel rustig opgebouwd, zodat ik een goede basis kreeg. Ik zou mij zo kunnen voorstellen dat dat net zo goed voor het leren vioolspelen geldt. Je moet immers de tijd krijgen de goede houding in te slijpen en ik denk dat dat met het aanbieden van snel nieuwe 'kunstjes' niet grondig genoeg kan. De methode die ik volgde voorzag in een rustig tempo van uitbreiding van noten in combinatie met het rustig 'inslijpen' van wat je hebt geleerd. Dit moet ook helpen om ontspannen te spelen. Om rust en tijd te hebben om te voelen waar misschien nog stiekem spanning zit waar het niet hoort. Met een te snel tempo van nieuwe dingen erbij, loop je risico om met spanningen te blijven spelen met alle risico's van dien. En als volwassenen zijn we dus supergemotiveerd en willen we zo graag even lekker opschieten en daar zitten dus wel wat valkuilen. In mijn ogen heb je dus niet alleen een docent nodig voor het leren bespelen, maar ook voor het beschermen tegen nare blessures in de zin van dat de docent blijft toezien op een juiste houding en blijft corrigeren. Voor de rest moet je het thuis natuurlijk ook zelf doen volgens de aanwijzingen. Ik ben heel blij met mijn leraar. Ik speel pijnvrij en in een rustig tempo kom ik verder. Intussen heb ik veel plezier met wat ik intussen kan.
Marcelita, je hebt helemaal gelijk. Zowel qua dat volwassenen misschien wel te snel willen ( ik wel in ieder geval ) en dat je dan dus de tijd niet neemt om alles in je op te nemen en het op de goede manier te leren. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik door dat tempo soms ook niet kan genieten ervan. Ja de dag van de les omdat ik dan het liedje redelijk beheers. Maar na de les ligt het volgende liedje / liedjes al weer te wachten. En begin ik weer met alle twijfels en "dat kan ik nooit "aan die nieuwe liedjes. Nu bijvoorbeeld ook weer een liedje. Met en 3de vinger, en achtste noten ( dus lekker snel ) en daarbij ook nog achtste noten met en zonder legato-bogen. Nou echt ...... pfffff. Maar ja ik wil wel hardrocken op mijn viool natuurlijk ( liedje heet iets met hard rock )
Is ook leuk! En je moet blijven genieten en plezier hebben! Anders gaat 't ook zo treurig klinken! Stop je energie maar niet in twijfel, want je mag juist fouten maken! Lekker veel ook, en bij les weet de docent dan waar je dan nog op gecorrigeerd moet worden en wellicht extra oefenstof. Ga er dus maar gewoon lekker brutaal tegenaan en onstuimig blij dat je het mag gaan spelen. Om feeling te krijgen voor het ritme van een stuk, kreeg ik het advies om het eerst te klappen en op één open snaar te 'spelen'. Het scheelt al heel wat als je dat gevoel al een beetje in je hebt gekregen als je met de noten aan de gang gaat. Het helpt echt (sprak de ervaringsdeskundige)
Nou gelijk maar gedaan. Mee hard gerockt op een open snaar Misschien moet ik het liedje maar gewoon zo spelen, haha. Edit : ik kan het liedje niet vinden op internet, dus jullie niet mee genieten. En misschien is dat maar goed ook.
Ik heb afgelopen maandag ook de derde vinger (en een liedje met de vierde vinger) gekregen. Met een aantal toonladderliedjes en een heel snel liedje (Paddle steamer, Upstairs Downstairs en Chinese Lanterns uit Waggon Wheels). Nou, moeke kan het maar met moeite bijbenen. Na een paar dagen ben ik zover dat ik de noten goed speel, maar dat ik het liedje bij lange na nog niet 'mooi' speel, zeg maar. Merk echt dat het niveau nu wordt opgeschroefd. Aan de ene kant haske leuk natuurlijk, aan de andere kant bikkelen. Aankomende maandag de laatste les voor de vakantie. Ga het missen, maar heb nu wel meer gelegenheid om te oefenen. Dat moest ik er deze week echt tussen proppen.
Klinkt als de ideale leraar Marcelita. En ik ben het helemaal met je eens. De basis is zo belangrijk. Ik schrijf ook zoveel mogelijk op. Want wat in de les als heel logisch klinkt, ben ik na een paar dagen soms weer vergeten. Ontspannen spelen is ook een dingetje hier. Ben soms zo bezig met de vingerzetting en de tonen, dat ik vergeet dat ik er totaal verkrampt bij sta en dat mijn strijkstok alle kanten opzwabbert.
Wat schrijf je dan op na de les ? Ik zou het niet weten ... Bij mij begin "Hardrock" nu wat te lukken. Alleen als ik de draad kwijt raak, dan ben ik gelijk alles kwijt. Ik wil ook eens overleggen met de juf. Ik merk dat ik vaak best gefrusteerd ben bij het aanleren van een nieuw liedje. Dus dan geniet ik ook niet echt van het viool spelen. Alleen de laatste minuten als ik van mezelf "vrij" mag spelen zijn dan leuk. Niet goed natuurlijk. Jeempie Hennetje, jij al een liedje met de 4de vinger ?!!! Wow ! Ik gelukkig nog niet. Dit is moeilijk genoeg.
Reken maar dat ik ook begon met verkrampte vingers e.d. Dat moet natuurlijk een keer verdwijnen. Bij mij werd/wordt tijdens de les al wat aangetekend in het boek of huiswerkschrift/map wat betreft aanwijzingen.
Ik schrijf ook best veel op. Alle dingen waarvan ik denk die zijn belangrijk, streek aanwijzingen, en technische aanwijzingen. In mijn geval oefeningen die gericht zijn op ontspannen strijkhand. Hoe de oefeningen moeten worden uitgevoerd. Alles wat mij thuis helpt te herinneren wat de docent over iets (oefening voor ontspanning) gezegd heeft. Zodat ik het thuis terug kan halen. Dat hoeven niet hele verhalen te zijn, maar kunnen ook steek woorden of tekeningetjes zijn. Wat natuurlijk ook kan is je les opnemen met bv je mobiel zodat je het thuis kunt afluisteren.
Dat doet mijn docente ook. Tekeningetjes of steekwoorden. En gedurende de week krabbel ik daar af en toe zelf wat bij. Vragen en/of opmerkingen.
Precies dat! Vaak denk ik dat ik het thuis dan nog wel weet, maar dan ben ik het toch weer vergeten. @rise Mijn docente gaf bij de eerste les al aan dat een schrift handig zou zijn. Zoals Marcelita en Marloes hierboven zeggen, zo doe ik het (ongeveer) ook. Daarnaast appt mijn docente wel eens foto's van mijn linkerhand in positie door. Die zet ze dan eerst goed neer, maakt een foto van mijn hand en stuurt hem gelijk door. Ik houd mijn linkerhand nog teveel verkeerd en dan kan ik aan de hand van de foto even weer kijken hoe het moet.
Ik schrijf ook mijn vragen in het schriftje, dan vergeet ik ze niet en kom ik ze tegen tijdens de les.