Daar heb je een goed punt. Ik dacht eigenlijk dat de sloten best degelijk waren, maar daar vergis ik mij blijkbaar in. Wilde proberen ze uit te boren, tja of dat goed gaat en ze daarna bruikbaar zijn is inderdaad de vraag. Dus toch maar beter geen 2e hands sloten.
Ja dat had ik gezien, die sloten zouden wel perfect zijn, maar wel zeer duur voor een slot en ik heb er minstens 3 waarschijnlijk zelfs 4 nodig. Dat klinkt super ik PM je even
Als ik het zou maken en ik had enkel de beschikking over rechte scharnieren zou ik het als volgt oplossen: Ik zou de kromming opheffen door een stuk hout te maken wat aan de ene kant precies de kromming volgt en aan de andere kant precies recht is. Dat hout laat zich wel bevestigen middels schroefjes of gewoon met lijm. Daarna zou ik de (rechte) scharnieren bevestigen. In de schets zit een ruimte tussen XPS en het hout, daar moet dan de lijm tussen (of niet en bevestigen met schroeven). Op deze manier kun je gebruik maken van de regulier verkrijgbare rechte scharnieren (in rood).
Op kunststof cellokoffers moeten - een beetje afhankelijk van het materiaal en de stabiliteit vaak 5 of 7 sloten: dit om je maar alvast even een beetje te ontmoedigen
Maar omdat ik een kleine cello heb word de koffer ook klein en dus heb ik gelukkig geen 5-7 sloten nodig. Lijkt mij ook heel vervelend om steeds 7 sloten open en dicht genieten doen Maar de praktijk zal moeten leren hoeveel ik er uiteindelijk nodig heb
Uit constructietechnisch oogpunt en omdat het hier klaarblijkelijk om een lichtgewicht koffer moet gaan is het toevoegen van hout minder voor de hand liggend. Ik zou eens kijken hoe kofferfabrikanten dat hebben opgelost (BAM, GEWA) Bedenk wel, dat alle onderdelen opgeteld, het niet een heel duur knutselproject mag worden, aangezien je een Chinese semi lichtgewichtkoffer ( 3.8Kg) van een PVC sandwichmateriaal kunt kopen voor 340 euro.
Super duur mag het inderdaad niet worden, maar mijn probleem is niet zo zeer de prijs van de huidige cello koffers , maar meer het feit dat mijn cello in geen enkele koffer past. Als mijn cello ook maar een beetje zou passen in zo'n koffer zou ik er waarschijnlijk niet aan gedacht hebben zelf iets te gaan maken. Er is echt een groot gebrek aan koffers voor wat kleinere cello's. En zelfs de huidige koffer aanpassingen die o.a. door Gewa en Musillia worden aangeboden zijn geen oplossing voor mijn cello. Mijn huidige (houten) koffer voldoet maar ik sleep mij een breuk, en ik doe alles met het OV, dus een lichter koffer is zeer welkom. En tot nu toe heb ik geen fabrikant kunnen vinden die een koffer op maat voor mij kan maken. Dus als het geheel iets gaat kosten is mij dat dubbel en dwars waard. Nu is het alleen duimen dat het ook inderdaad gaat lukken.
Aangezien de soortelijke massa van de meeste houtsoorten kleiner is dan die van kunststoffen zie ik geen probleem. Nog even ter aanvulling: een scharnier in een kromming bestaat niet! Die wil namelijk niet scharnieren.
Bijzonder scherp opgemerkt van die scharnieren! Daarom zijn cellokofferscharnieren ook tamelijk smal uitgevoerd.
En ik zorg dat de plekken waar de scharnieren en sloten komen,afgevlakt worden, dat is geen probleem.
Voor een slot dat niet te breed is, is dat iets minder urgent. Bij de plaatsing van sloten is het wel van belang dat niet alleen wordt gelet op het "dichthouden" van het ding, maar ook op de plaats waar het slot in de weg kan zitten bij transport en op de plekken waar een grotere belasting kan worden verwacht. Als voorbeeld: een slot midden op de "Kop" van de koffer is een uitsteeksel dat het extra te verduren krijgt: plaatsing iets uit het midden is daarom doorgaans beter. Plaatsing van een slot precies onder het zijhandvat is ook meestal niet zo handig. Succes!
Dat is inderdaad ook iets om rekening mee te houden. Ik zal eens inventariseren waar de "beroemde" merken hun sloten plaatsen en hoeveel sloten ze gebruiken.
Die merken doen het ook niet bij alle modellen perfect qua plaatsing, dus je moet ook heel goed zelf nadenken voordat je het eerste gat voor een popnagel boort!
Natuurlijk! Het zal denk ik ook deels afhangen van hoe stijf de deksel en bodem uiteindelijk zullen uitvallen als ze klaar zijn.
Als ik dit onderwerp nog eens helemaal doorlees en ik zou zélf een cellokoffer willen bouwen, dan zou ik denk ik balsahout genomen hebben. Het hout is goed te verlijmen maar kan niet goed gebogen worden. Het is de lichtste houtsoort. De vorm zou ik er dan later op aanbrengen door hout weg te schaven. Aan de buitenkant zou ik er ter versteviging Glitsa op aanbrengen, een lak die keihard wordt en een goede bescherming biedt. Balsahout is volop verkrijgbaar in allerlei maten. Misschien een andere keer?
Balsa hout is misschien wel erg licht maar het is ook extreem zacht. Dus niet geschikt voor welke stootje dan ook. De Glitsa zal wel wat bescherming bieden maar de vraag is hoeveel. Verder ben ik benieuwd of dit hout niet zou gaat scheuren als je de koffer eens flink stoot ( wat in het ov niet is uitgeloten, de mede mens is na een dag werken soms niet zo geduldig als ik graag zou willen) Bij een stoot of val moet het materiaal ( hout en lak) zo zijn dat het flexibel genoeg is om de klap op te vangen maar niet zo flexibel dat het doorbuigt of zo stijf dat het breekt. Ik heb geen idee hoe deze eigenschap is bij balsa hout maar dat weet ik wel van carbon of glasvezel. Verder heb ik geen zin om elke 2 of 3 jaar de koffer te moeten gaan schuren om de lak te vernieuwen.
Zie het als het spuien van ideeën en pak er uit wat je gebruiken kunt. Als er geen ideeën komen heb je geen keuzemogelijkheid. Je zou de balsahout ook nog kunnen bekleden met carbonvezelmatjes en die weer insmeren met kunsthars. Naar mijn mening is die XPS ook erg zacht spul.
Zeker is XPS zacht, maar ik gebruik het dan ook alleen om de mal te maken. In het eindresultaat zit geen XPS maar carbon en epoxy. Natuurlijk zijn alle ideeën welkom! En het is leuk om ook andere materialen te overwegen, dat is altijd goed