Advies gevraagd

Discussie in 'Viool' gestart door Danel, 9 apr 2019.

  1. Danel

    Danel

    Lid geworden:
    9 apr 2019
    Berichten:
    3
    Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum, omdat ik graag anoniem en open wil kunnen sparren over onze vioolspelende zoon van 8 jaar. Ruim twee jaar geleden is hij begonnen met vioolspelen, met heel veel enthousiasme en hij speelt nog steeds dagelijks heel veel. Zijn vorderingen zijn daardoor groot. Hij geniet er ontzettend van en wil alleen maar meer vioolspelen. Met zijn docent heeft hij een geweldige klik, zij brengt hem echt de liefde voor muziek bij. Maar... techniek vindt ze minder belangrijk en dat begint zich in mijn ogen althans te wreken. Hij speelt al behoorlijk moeilijke stukken, maar zelfs als leek zie ik dat de techniek niet best is. Na optredens zijn we nu een aantal keer aangesproken door beroepsmusici dat onze zoon zo muzikaal is met overduidelijk aanleg voor de viool en mooie intonatie, maar dat de techniek echt verbeterd moet worden. Dat zie ik bij zijn huidige docent niet gebeuren, ik vraag het nu al een tijdje nadrukkelijk. Ze vindt dat spelplezier voorop staat, techniek is een bijzaak. Ik heb daar moeite mee, omdat ik bang ben dat een gebrekkige techniek het spelplezier op den duur in de weg gaat staan. Maar ik weet te weinig van viool om dat goed te kunnen onderbouwen ;-)
    Wat te doen? Hem daar laten, omdat hij het daar zo fijn vindt? Of overstappen? En dan naar wie? Hoe weet je of iemand een goede docent is? Wie heeft advies voor ons?
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Wat een lastig dilemma.
    Als je denkt dat je zoon in de toekomst misschien professioneel wil gaan spelen en misschien naar het conservatorium wil, zou ik absoluut wat aan de techniek laten doen.
    Het speelplezier is natuurlijk belangrijk, maar het aan nu aan leren van een verkeerder/gebrekkige techniek kan in de toekomst heel veel problemen geven, dat zou echt zonde zijn.
    Gebrekkige techniek maakt ook dat je op een gegeven moment blijft steken en niet meer verder komt.
    En fijne docent is belangrijk, maar techniek minstens zoveel.
    Eventueel een andere docent vinden is misschien een goede overweging.

    Misschien kan je hier melden in welke regio je woont?
    Misschien dat een ander forumlid je kan helpen met het vinden van een fijne viool docent.
    Veel sterkte met het maken van een beslissing.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat wanneer de techniek achterblijft je er na verloop van tijd hinder van ondervindt omdat je moeilijker(e) stukken dan niet kunt spelen. Als de docente die behoefte niet signaleert zou ik toch op zoek gaan naar een andere. Er treedt ook plezier op als je een technisch moeilijk stuk kunt beheersen doordat je heel veel techniek studeert. Dat gaat samen op. Bij mij was het vroeger zo, dat in eerste instantie iets vreselijk moeilijk leek en toen ik het beheerste stelde het niet veel meer voor. Dan ben je een heel stuk opgeklommen in je kunnen. Je hebt ook techniek nodig om je gevoel te kunnen uitdrukken. Je kunt niet zonder techniek.
     
    zapling vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Welkom op het forum!
    Speelplezier is zeker belangrijk, maar als je talent hebt (dat hoeft niet persé te leiden tot een conservatoriumopleiding) ga je op gegeven moment vastlopen op gebrek aan techniek. Zó zonde!
    Speelplezier kun je ook houden bij een docent die ook techniek belangrijk vindt. Die docenten zijn er en het is dus alleen de kunst de docent te vinden met wie je zoon ook een klik krijgt.
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Is het geen idee on je dilemma open en eerlijk te bespreken met de docent?
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Een goede docent is volgens mij in de eerste plaats een docent die de leerling passie voor het instrument bijbrengt. In die zin lijkt me dit een goede docent.
    Maar techniek is zeker van belang. In de eerste plaats omdat veel spelen met een verkeerde houding kan leiden tot blessures. En daarnaast gaat een slechte techniek een belemmering worden in de toekomst, en moeten ingesleten fouten moeizaam afgeleerd worden. Het is wellicht een optie om wat aanvullende lessen bij een andere docent te nemen. Dit open bespreken met de huidige docent kan goed zijn, als de docent tenminste stevig in de eigen schoenen staat.
    Overigens is bij jongens van 8 jaar volgens mij de motoriek lang niet altijd voldoende ontwikkeld om een goede techniek aan te leren. Het duurt gewoon even voor een jonge violist een mooie rechte streek ontwikkelt, op dit punt zijn er denk ik gewoon grote verschillen tussen kinderen onderling, en tussen meisjes en jongens in het algemeen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Je zorg lijkt me terecht Danel.
    Kun je aangeven bij de docent waar je denkt dat je zoon specifiek aan moet werken? En kan de docent zeggen indien zij dat o dit moment nog niet aan de orde vindt, wanneer dan ongeveer wel?
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Het is niet ongebruikelijk dat een kind meerdere docenten na elkaar "verslijt" Een goede docent weet ook wanneer het tijd is een leerling door te geven aan een opvolger die de leerling nieuwe uitdagingen brengt. Dat moet echt besproken kunnen worden. Overhaast het kind naar een andere docent slepen is ook niet goed. Een dilemma is voor een achtjarige, dat hij of zij nog onvoldoende reëel besef heeft van consequenties van zijn/haar talent en keuzes nú. Wil ik een tweede Simone Lamsma of Janine Jansen worden of leuk meedoen in een studenten- of amateurorkest? Dat zijn twee heel verschillende levens! Er zijn ook kinderen die na een paar jaar vioolspelen het instrument aan de wilgen hangen en dan gaan kickboksen of salamanders verzamelen en dat moet ook kunnen!
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Alleen als ze de salamanders los laten weer. Verzamelen vind ik niet kunnen hoor....

    Wat zijn behoorlijk moeilijke stukken? Hoeveel speelt je kind per dag?

    Kijk, als je kind vooruit vliegt op viool, dan hou je hem niet tegen. Dat dan de techniek achter blijft is logisch, hou je als docent gewoon niet bij. Wat wil je dan? Voor je zoon simpele etudes en toonladders om eerst de techniek in te slijpen? En dat hij dan zijn lol in het instrument verliest?
    Als hij niet uren per dag speelt en zo een foute techniek inslijpt, lijkt me dat er voor een kind van 8 nog niet zo'n probleem is.

    Voor een buitenstaander is het makkelijk oordelen hoor, ook al zijn het gevorderde violisten.

    Ik heb gemerkt dat bij die kinderen die zo kunnen vliegen, dat wanneer ze dan een echt lastig stuk v.w.b. techniek krijgen (wellicht zelfs een te moeilijk stuk), ze ineens zich gaan interesseren voor die techniek, omdat het stuk anders niet (leuk/goed/mooi) te spelen is. Mogelijk is je docente daar naar 'op zoek', een manier om hem te gaan porren aan die techniek te gaan werken zonder het speelplezier af te pakken. En dus op het moment en op die manier die bij hem past. Ik vind dat wel passen bij een goede docente ook trouwens, je zo inleven in je leerling dat je op die manier de leerweg bepaalt.

    Mij lijkt hierbij maar 1 goede strategie: dit bespreken met de docent. Wat is haar visie? En dat jij te weinig weet is logisch, dus ik zou doorvragen.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Nee, salamanders verzamelen mag natuurlijk niet: die zijn ook hartstikke beschermd geloof ik!
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Haha, dat vind ik wel een frisse kijk op de 'zaak'! Je kunt best wel eens gelijk hebben. Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Dat komt natuurlijk ook omdat je je eigen ervaring als referentie hanteert en die hoeft niet voor een ieder te gelden.
     

Deel Deze Pagina