Ook opgehelderd: de krul is wel degelijk verhalsd, maar dat was ook al duidelijk te zien op een van de eerste plaatjes!
Aha!! Toch verhalsd! De originele krul zit aan een vernieuwde hals. Dat was op een eerdere foto (1.jpg) niet te zien.
Beste Tobias, ik negeer normaal jouw berichten, maar hier is enige toelichting op zijn plaats: ik was buitenslands bij het begin van deze discussie en kwam er daarom pas later bij.
In het buitenland zijn, daar kwam je vroeger nog wel eens mee weg. Maar dat is tegenwoordig geen verontschuldiging meer meneer Boon.
De suggestie wordt hier gewekt alsof ik niet zou weten hoe een verhalzing er uitziet. Ik heb er een aantal uitgevoerd en weet dus heus wel hoe dat er uitziet. Aan de afbeelding 1.jpg (reactie #1) valt niet eenduidig af te leiden dat er een verhalzing heeft plaatst gevonden. Nu heeft meneer Boon natuurlijk Arendsogen en al helemaal wanneer hij dan na de geplaatste afbeelding 4.jpg (reactie #20) duidelijk kan zien dat er een verhalzing heeft plaats gehad. Dan kun je gemakkelijk heel suggestief beweren dat het in het eerste plaatje (1.jpg) al te zien zou zijn. Het zegt mij genoeg dit soort beweringen. Boon ziet dingen die er niet zijn.
Nee hoor, ik zag plaatje nummer vier en ben daarna gaan kijken of het al eerder te zien zou zijn, hetgeen duidelijk het geval was. Oosterhof moet daarom naar de Specsavers voor een nieuwe bril of wat vroeger naar bed gaan.
Een viool uit de tweede helft van de 18de eeuw is eigenlijk altijd verhalsd. En ik had het bij de eerste foto al gezegd, dat kun je nalezen. Scherpe blik, hè? Als je op een Ipad de eerste foto van de krul flink vergroot (en de foto is scherp), dan kun je de verschillende houtnerven wel zien. Ook het goed kunnen lezen van een etiket vraagt bepaalde kennis van lettertypen. En van benamingen van steden, in het Latijn...
Je hebt het woord verhalzen niet genoemd, enkel Dus iemand kan niet lezen. Nou kan het natuurlijk zijn dat je met het ''moderniseren van een hals' niet alleen het inlaten in de corpus bedoelde, maar tevens de voorziening aanbrengen van een ietwat langere hals met behoud van de originele krul. Maar ja, het staat er toch echt niet.
Zie mijn bijdrage onder #17. Ik heb inderdaad het woord “verhalzen” dan wel niet gebruikt, maar als ik het heb over “de aanzet van krul naar nieuwe hals”, dan kan een beetje intelligente lezer wel begrijpen wat ik bedoel, zeker als deze lezer in de volgende bijdrage opmerkt dat de krul volgens hem niet verhalst is. Een achttiende eeuwse viool is bijna altijd verhalst, ervan uitgaande dat het gefotografeerde instrument achttiende eeuws is tenminste.
Is dat tenminste duidelijk. Dan heb je ook geen foto's nodig. Maar goed, we hebben hier te maken met een verhalsd instrument. Kunnen we nu weer verder, of niet natuurlijk.
Blijft voor mij de vraag over of het verhalst is of verhalsd. Is het verhalSen of verhalZen, kortom, stemloze s of stemhebbende z. Dit heeft consequenties voor de eindletter. Als Fries ken ik alleen maar een s-klank en dan wordt het voor mij verhalsT. “Een verhalste viool” of een “verhalsde viool”. Ik heb in dezen altijd moeite met het Nederlands. En in het Fries heb je het eigenlijk nooit over violen die verhalst/d zijn..Ja, de beperking van een streektaal. Met deze viool kunnen we eigenlijk niet verder, zolang we niet weten of het een echte Mantegazza is. Maar het instrument ziet er volgens mij veelbelovend uit, het is zeker geen rommelmarktviool.
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit geheel. Of veranderd de waarde van de viool als deze verhalst blijkt te zijn?