Ik heb geen idee van de waarde, maar het lijkt me een leuke viool. Erg leuk. Wel weet ik dat 'halsen' niet bestaat. 'Halzen' wel, en dat maakt het automatisch verhalsd, met een -d dus.
Ik krijg geregeld mails van hen over een nieuwe datum van een veiling en dat ze daarvoor bijvoorbeeld een speciale en bijzondere viool hebben die dan ook wordt geveild. Ze hebben ook een digitaal te raadplegen archief met gegevens over strijkinstrumenten en de eigenaars, en ook over bouwers. Wat betreft taxatie: héél af en toe komt er iemand van Bonhams in Amsterdam om bijvoorbeeld strijkinstrumenten te taxeren, daar kun je gratis gebruik van maken.
Verhalsd (en verandert) volgens mij. De huidige waarde van een dergelijke viool verandert na de moderniserende ingreep van vele, vele jaren geleden nu niet meer. Vrijwel alle oude meesters zijn verhalsd vanwege modernisering en/of reparatie en brengen menigmaal tonnen tot miljoenen op.
Ik ben wel benieuwd hoe het afloopt met die viool. Want wij gaan nu wel rollebollend over straat over een vioolhals, maar daar gaat het eigenlijk niet over. Misschien horen we wel nooit hoe het afloopt en is het nieuwe lid Jeroen zo van ons geschrokken, dat hij ijlings weer de benen neemt.
Er zijn bouwers die hun nieuw gebouwde instrument zo levensecht verouderen (antiek maken) dat ze naast allerlei gebruikssporen en slijtageplekken, ook een verhalzing uitvoeren. Hetgeen helemaal niet hoeft, want je kunt de hals precies de huidige lengte geven. Maar om te doen voorkomen dat het om een oud instrument zou gaan wordt dat dan ook aangebracht. Ja, hoe ver ga je daar in mee? Het neigt voor mij naar bedrog. Het wordt daarom steeds moeilijker om een nieuw instrument van een authentiek instrument te onderscheiden. Ik weet niet of een verhalsd instrument nu in waarde stijgt of daalt. Dat lijkt me af te hangen van het feit of het instrument authentiek is, want daar zou die verhalsing dan op moeten zijn toegepast.
Jaap Bolink, de vioolbouwer, vertelde me een keer dat hem op de vioolbouwschool in Mittenwald was geleerd dat een veel gebruikt instrument eigenlijk om de 25 jaar moest worden verhalst,vanwege de voortdurende spanning van de snaren, waarbij de hals de neiging heeft omhooggetrokken te worden. Maar het was geen wet van Meden en Perzen, zei hij erbij, meer een soort richtlijn. Ik denk niet dat een verhalzing de waarde van een instrument verkleint; vermoedelijk is het weer gebruiken van de originele krul van meer invloed op de waarde.
Maar ik vraag me af of dat dan nog verhalsen heet? De krul kan dan toch gewoon aan de hals blijven zitten? Je maakt de hiel los van de inzet, voegt er een wig tussen van de juiste dikte en de hals staat weer in de juiste hoek.
Vermoelijk vindt men een hals zonder wig esthetischer. Ik heb niet veel violen met een wig gezien, maar wel veel verhalste. (dan is het ook “verhalst”..het kofschip levert ook geen eenduidigheid of het moet ook gewoon “ verhalsen” zijn en dat lijkt me ook wel waarschijnlijk)
Het resetten van de halshoek is iets geheel anders dan een verhalsing. Het valt buiten het onderwerp. Misschien dat er een speciaal onderwerp aan gewijd kan worden.
Verhalsen heeft ten doel de originele krul te behouden en die te fixeren aan een nieuwe hals met halsvoet. Bij die operatie kan eventueel een andere halshoek worden ingesteld, maar dat is niet het doel van de verhalsing. Het plaatsen van een wig tussen de halsvoet is een eenvoudige methode om de halshoek te veranderen.
Is er inmiddels al iets bekend over de viool? Aangezien de laatste post van Jeroenvz op 19 april was.