Over het algemeen kun je goed zien of een krul uit een freesmachine komt of met de hand is gestoken. Ik heb twee Duitse instrumenten en beide hebben ze een machinaal vervaardigde krul, de lijnen zijn niet scherp, ze zien er beide zeer gelijkvormig uit. Bij mijn Chinese violen zijn de krullen allemaal verschillend, ook die uit hetzelfde atelier.
Een mooi voorbeeld van hoe vooroordelen juist niet uitkomen! Je zou denken dat het in Duitsland er zo authentiek aan toe gaat.
Ik geef Amalia voor haar volgende verjaardag een smartphone. Met oranje 'case' en een kroontje op de achterkant. Ze zou eigenlijk wel gek zijn als ze mijn geschenk zou aannemen, omwille van de kleur en het kroontje. Maar voor violen geldt kennelijk een uitzondering. Zijn violen soms heilig? Het lijkt me dat kroonprinsessen zich vaker bedienen van smartphones dan van violen.
De Amaliaviool is via het Leerorkest overgegaan in de handen van Sanne, die haalt er wel geluid uit, maar volgens mij verdient dit instrument een betere kans c.q. bespeler. Luister zelf en huiver mee:
Het lijkt mij dat degene die die viool heeft gemaakt een heel andere gedachte had toen ze de viool overhandigde... Maar het meisje doet het voor een leerorkestleerling erg goed hoor!
Ja, Lucienne van der Lans heeft de viool gemaakt. Maar wat ik dan vreemd vind: ze maakt dat instrument, zonder zich af te vragen of Amalia er überhaupt op wil spelen. Waarom niet even ergens geïnformeerd? Op de website van het Koninklijk Huis valt te lezen dat Amalia zich ook bezig houdt met zingen, dan weet je toch al genoeg? Dan gaat Lucienne de kleur ook nog oranje maken (hoe verzin je het!), wat Amalia mogelijk verschrikkelijk vindt en er komt op het achterblad een kroontje. Ik zag dan liever iets als LvdL. Al deze dingen bepalen Amalia wel heel erg bij het feit dat ze van koninklijke bloede is. Je moet het maar nét willen. De Amaliaviool:
Het is heel goed mogelijk dat Amalia en haar zusjes op een blauwe maandag vioolles hebben gehad en misschien een maandje of wat geoefend. Tenslotte schijnt hun overgrootmoeder prinses Juliana ooit ook viool te hebben gespeeld. Mogelijk dat het toch niet zo klikte tussen de prinsesjes en hun violen en dan is het einde oefening.
In dat geval zal de koffer nog wel ergens onder het bed liggen met viool en al! Had Lucienne helemaal niet hoeven bouwen.
Zo las ik het ook, maar ik snap dat eigenlijk die Amaliaviool bedoeld is. De Julianaviool ligt misschien nog ergens stof te vangen op een koninklijke zolder. Grote familie, dus veel zolders waar je zou kunnen zoeken.
O, sorry, nee ik las jouw bericht verkeerd! Ik dacht dat het nog steeds om de oranje bekroonde viool ging... Die van Juliana, ik heb geen idee... Het zou toch zonde zijn als die inderdaad stof zou liggen te vangen...
Paleis Soestdijk is nu open voor publiek. Er zal geen mens op de knieën gaan en onder de bedden kijken, dus misschien dat er nog een vergeten vioolkoffer ligt?
De viool van Juliana was gemaakt door Willem van der Sijde, zover ik weet is dat instrument nog in een barokke staat en het is nu in het bezit van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Dat wordt helaas geen speciale strijkersforummissie naar Paleis Soestdijk om onder de bedden te kijken.
Ik was al aan het bedenken of ik met een selfie-stick met een spiegeltje erop zonder door de knieën te hoeven, speurwerk zou kunnen verrichten. Maar het hoeft allemaal niet meer.
Ja Liuwe dat klopt inderdaad! Hier is de viool (van der Sijde 1691) waar prinses Juliana mogelijk wat op heeft gestreken: Het instrument is in 1978 volledig omgebouwd in de Barokke staat. Het wordt momenteel bespeeld door Elise van der Wel. Zie hier voor meer informatie over dit instrument.