Ik heb even op het etiket gekeken en als het waar is wat er staat, is hij zelfs pas 241 jaar oud, excuus voor mijn overdrijving Hij klinkt heel mooi, helaas niet altijd als ik er op speel, want je moet hem wel temmen, maar als mijn leraar er op speelt, klinkt hij fantastisch!
Inmiddels klopt dit niet meer, hiernaast staat tussen de kwartcello's en achter de hele kleine achtste cello (waarschijnlijk eigenlijk 1/16 cello) "mijn oude vriendje". Mijn huurcello logeert een paar weken bij mijn leraar en, zoals ik hierboven al schreef, de mooie oude logeert bij mij
't Ziet eruit als een cellogezin, die vier! Maar goed, intussen is je huurcello bij je leraar. Wel mooi al die tinten bruin!
Daar staat-ie dan! Gefeliciteerd! Heeft-ie een mooie diepe klank, afijn, wat je er allemaal uit kunt gaan halen, ben je intussen aan 't ontdekken en dat kan nog jaren verder gaan. Veel plezier met je cello!
Dit was de situatie voordat de cello gerestaureerd werd. Nu zit er een nieuwe eindpin op, nieuw staartstuk, nieuwe kam en snaren. Nu alles de tijd geven en veel spelen. Volgens mijn docente is de cello nog wat gesloten/doods doordat er meer dan 30 jaar niet op is gespeeld. Dus....
Is er nog geld over voor een nieuwe standaard? Dit model kan het achterblad en de onderkant van het bovenblad beschadigen.
't Gaat toch over het rubber op de raakvlakken met de cello? Frame omwikkelen met strook van textiel.
Toen ik nog ca 80 celli verhuurde, verbood ik mijn huurders juist deze standaard te gebruiken vanwege de bramen aan de afsluitdoppenvan de onderbeugels en het stootkussen waartegen het achterblad leunt: niet alleen een slecht gekozen oplossing, maar ook gemaakt van een synthetische rubbersoort die reageert met de lak van de meeste celli en er een lelijke afdruk in maakt. Dit model is oorspronlijk ontworpen voor gitaren (veel lichter en doorgaans veel harder gelakt) en een beetje gemodificeerd voor celli.
Nee, daar dacht ik niet aan, ik zou meer met stroken vilt gaan inwikkelen. Dan neem je donkerbruin vilt bijvoorbeeld. Op die plakker zit best hard vilt, ik zou meer iets van een kussentje willen dan. Alle raakvlakken met cello dus inwikkelen met vilt. Dat kun je dan uiteindelijk aan de buitenkant van de houder met een speld vastzetten, want dan kan de speld twee lagen aanelkaar vast zetten. Ik hoef je niet uit te leggen waarom die speld aan de buitenkant moet zijn. Misschien dat iemand nog met een beter idee komt. Mijn eigen cello staat in een houder met beugels en de enige raakvlakken zijn bij de ribben en het 'schaaltje' van de pinhouder. Kijk, deze: https://www.thomann.de/gb/gewa_cellostaender_900221.htm Het valt mij op dat als je zoekt op cello standaard, dat je dan allemaal van die gitaarstandaards krijgt die dan ook bruikbaar zouden moeten zijn voor cello. Okee, die gitaarstandaards (want dat zijn ze eigenlijk) zijn nog makkelijker mee te nemen dan die standaard van mij. Als je toch al een hoop dingen moet meenemen, is het aantrekkelijk de dingen met het minste volume mee te nemen. Hoe je mijn standaard ook inklapt, hij vraagt toch wat meer ruimte dan de gitaarstandaard/'cellostandaard'. Mijn leraar waarschuwde mij echter ook voor die laatste.
Dit is toch heel okee? Het belangrijkste is dat de klank je beloont voor je moeite! Dat het instrument degelijk gebouwd is en de stemknoppen goed passen, zodat je instrument niet constant ontstemt. Mijn cello is ook niet "zo bijzonder" , maar ik studeer er met plezier op, en als dat afneemt, is het tijd te denken over wat dan.
Mooie cello, die gaat vast nog héél lang mee! Alvast gelukkig nieuwjaar voor de cello en vooral diens bespeler!