Jammer dat het optreden vanwege het corona crisis niet door kon gaan. Zoals veel orkesten en ensembles niet door kon kunnen gaan. Misschien heb ik een tip voor je om te zorgen dat je Für Elise niet verleerd. Je zou kunnen kijken of je één keer per week even doorspeelt en dat je de rest van de week met andere stukken bezig houdt. Op gegeven moment zul je merken dat er meer vanzelf gaat en heb je vertrouwen dat je na zoveel weken nog steeds kan.
Ik lees dat iemand Für Elise instudeert maar dan voor viool. Heel opmerkelijk want het is toch echt een pianostuk, dus ik weet niet hoe dat gaat klinken. Je hebt er vast muziek van. Kun je die hier eens plaatsen zodat we de noten eens kunnen bekijken. Ben wel benieuwd hoe een dergelijk arrangement er uitziet.
Dankjewel! Het is dus eigenlijk gewoon de partij van de rechterhand van de pianopartij en dan enkele noten. Zit daar dan ook nog begeleiding bij? Een andere partij dan die van Für Elise voor piano? Vioolsolo lijkt me voor de toehoorders tegenvallen, omdat dit stuk zo bekend is voor piano.
Er zit geen begeleiding bij, maar of dat de toehoorders tegen zou hebben gevallen weet ik niet. Zoals ik hierboven al schreef, is de uitvoering i.v.m. de huidige crisis afgelast.
Bewerken voor een ander instrument is vaak lastiger dan je denkt. Je bent er namelijk niet met het vertalen van de melodielijn naar de mogelijkheden van een ander instrument. Want er hoort nog een voldragen begeleidingspartij bij zoals je zelf ook al opmerkt. Het kan overigens wel, maar het vraagt enige compositorische vaardigheid. Bij mijn weten bestaat er van het lied 'Widmung' van Schumann een tweetal bewerkingen. De eerste, van de hand van Franz Liszt, voor piano. En de tweede, van Leopold Auer, voor viool en piano. Ik moet toegeven dat beide bewerkingen niet helemaal zijn doordrongen van de somberheid van Schumann, maar als zodanig zijn het uitermate geslaagde bewerkingen. Het aardige aan Für Elise is dat, zijnde een van de bekendste werken van van Beethoven, de componist kennelijk niet hechtte aan een 'echt' opusnummer. En dus kwam het in de uitgebreide verzameling 'Werke ohne Opuszahl' terecht.
Oh wow, viola da gamba, welke? (diskant, tenor,bas) Wat Für Elise betreft: wel heel jammer inderdaad dat het nu niet door kon gaan, maar je kunt zo'n stuk altijd "in onderhoud" zetten. Dus naast dat je gewoon verder met je leerstof gaat, speel je het stuk eens in de week zodanig door, dat-ie zo loopt dat je het kunt uitvoeren. Als er loopjes ineens niet zo willen, dan ga je die dus die keer extra weer oefenen en dan misschien na drie dagen er nog eens op ipv pas na een week. Vaker per week mag natuurlijk ook, maar als het stuk eens of twee keer per week goed aandacht krijgt en je voor je les toch al veel oefent op techniek, dan moet het goedkomen. Is mijn ervaring tenminste. Die viola da gamba gaat natuurlijk ook tijd kosten als je daarmee op les gaat. En dat zou ik je wel willen aanraden. Heb je 'm gekocht omdat je oude muziek erg mooi vindt, of heb je er nog andere plannen mee?
Waarom gaat iedereen toch zo serieus in op de stukken van Snarensnaak? We weten toch wat een snaak is? Wat Snarensnaak doet, noemen we in Friesland nocht oan ûnnocht, plezier beleven aan iets wat eigenlijk helemaal niet leuk is.
Nou joh, lekker om je gedachten te verzetten. Je kunt immers ook alles naar de prullenbak verwijzen, maar daar wordt de wereld echt niet gezelliger van. En de serieuze adviezen komen misschien ook terecht bij een lezer die er wel blij mee is.
Een forum is nu eenmaal uitsluitend verbaal van aard, anders zou ik mijn stukken hier wel hebben voorgespeeld. Maar ook ik ben gebaat bij serieuze adviezen hoor. En jouw nuancering stemt me heel blij, Marcelita!
Na alle gezeur Über Elise zet ik nogmaals mijn beste beentje voor en presenteer hierbij een ander favoriet stukje. Na maanden oefenen nog steeds slippertjes en valse noten.. Vanmiddag gefilmd door mijn partner, maar hier uitsluitend als MP3:
Ik heb het aangehoord en vroeg me zo gaandeweg af of je nogal haast had. Het wordt afgeraffeld, zoals dat heet. Het probleem is niet de valse noten, dat valt eigenlijk wel mee. Het grote probleem is hier de toonvorming die zeer bedenkelijk is en dat is eufemistisch uitgedrukt.
Wel een vrolijk stuk! Natuurlijk is het voor verbetering vatbaar, maar je hebt wel het lef gehad om een stuk op te nemen en het ons laten horen. Veel van ons durven dat niet. Maar nogmaals, het was gewoon een lekker nummertje voor een zonnig terrasje.
Viool leren spelen, is zelf met lessen, moeilijk. Ik weet niet of jij lessen hebt gehad en/of enige ervaring hebt met de viool, maar zo niet, dan zou ik aanraden met kleine stapjes te beginnen. Niet dus direct een lied te leren spelen. Eerst recht, parallel aan de brug, leren strijken op alle snaren, dan goed je vingers leren plaatsen in de 1ste positie, etc.... Ikzelf speel ook viool sinds ik 5 was, en ik denk dat ik pas na 2 of 3 jaar zonder plakkers op het vingerbord alle noten mooi en zuiver kon spelen. Viool leren vergt heel veel geduld, dus ik denk dat als je pas 2 weken speelt, het meer dan normaal is dat het op niets trekt. Goed leren spelen vergt jaren, en tienduizenden uren oefenen. (maar niet meer dan 5 uur per dag, gezegd door Itzhak Perlman) Ik hoop dat je nog iets aan mijn late reactie hebt.
@Aurélie Aangezien ik nu pas 4000 uren heb gespeeld, begrijp ik nu wat beter waar ik aan toe ben. Dus jouw late reactie is zeer doeltreffend!
O wow, dit klinkt wel lekker, en loopt als een trein! Ik zag de groene Ierse weiden al voor me! Op zich zou het tempo een fractie lager mogen, omdat er ietsies 'ademnood' lijkt te zijn. Maar knap werk, want het klonk wel Iers! (dat was het toch?)