Heel fijn dat je nu weet dat een viool vier snaren heeft. Je kan nog iets van me leren, een viool heeft ook vier sleutels, daar kan je aan draaien om de snaren te stemmen. Onderaan de viool zit een DING zoals je reeds hebt opgemerkt, dat is de snarenhouder. Deze heeft vier gaatjes en daar moeten de snaren in voordat je aan de sleutels gaat draaien. We doen het gewoon stapje voor stapje, dan kom je er wel Paul.
Mijn dank is groot; geen onderwijzer die mij iets kon leren........u bent de eerste meneer Tobias. Zo...... ik kom terug op het forum om de gerestaureerde fabrieksviool even te laten zien en duik nu onder ivm het coronavirus. U ook hé meneer Tobias.....binnen blijven!!!! Groeten.
Op Tarisio de volgende informatie gevonden: https://tarisio.com/cozio-archive/price-history/?Maker_ID=1490
Beukenhout wordt voor toetsen heel weinig gebruikt, perenhout des te meer (als ebbenhout vervanger) Esdoorn komt ook nog wel voor. Maar als jij er beukenhout in ziet: prima, maar het is perenhout!
Een toets van perenhout is nog erger dan rommel. Dit is geen perenhout! Ach wat kan mij het ook schelen: 't Is perenhout!
Perenhout werd niet alleen als vervanger voor ebbenhouten toetsen gebruikt, maar ook als vervanging voor ebbenhouten stemsleutels, eindknopjes en snarenhouders op goedkopere instrumenten. Tegenwoordig gebeurt dat nog maar weinig, aangezien er vooralsnog goedkoop ebbenhout genoeg schijnt te zijn. Helaas is het echt goede ebbenhout niet tot nauwelijks meer te krijgen en het wachten is op de plaatsing van ebben op de CITES lijst. Dan moeten we in de strijkinstrumentenbranche over op kunst-ebben.
Te goedkoop kan ik wel zeggen. Perenhout is een bijproduct. Het gaat niet om het hout maar om de peren. Bij de hoogstammen vroeger, waarin de sappen nog rijkelijk vloeiden waren de peren niet alleen lekkerder dan van de laagstammen van tegenwoordig, maar ook het hout was van betere kwaliteit. Ik had vroeger een vrij kostbare viool, en die had een prachtige perenhouten toets, de kleur was roodbruin. Hij was dan ook niet zwart gemaakt en dat stond prachtig bij die viool, ook de kinsteun en het staartstuk waren van prachtig bruin hout. Waarom toch zwart maken die toets wat er toch weer vanaf slijt en de veel bespeelde viool een slordige aanblik geven.
Klopt volledig Tobias, sommige instrumenten met een perenhouten toets en of staartstuk. Het staat gewoon mooi ook met de slijtgages. Een instrument hoeft niet altijd van het mooiste en perfectste hout gemaakt te zijn. Ook die ouwe Mr. A. Strad heeft een paar instrumenten gemaakt met een achterblad van ik dacht kastanje of zo. Moet jij of ik niet doen, dan is het fout maar die ouwe Italiaan kon het zich permitteren (inmiddels).
Tobias, het kan heel goed zijn dat Antieke viool de daad bij het woord in #14 heeft gevoegd en zich op dit forum niet meer laat zien. Daar heb jij dan aan bijgedragen zodat jouw 'advies' ver strekkende gevolgen blijkt te hebben.
De viool is opgeknapt; stukje hout bij de f bijgewerkt; snaren erop en enkele onderdelen er op gezet. Volgens de vioolbouwer komt er ook nog mooi geluid uit. Maar goed ben druk met mijn verhuizing en de viool verhuist dus ook mee; wat mijn plannen met de viool zijn moet ik nog op een later stadium bedenken.......maar!......hij is weer compleet en doet het weer. Fijne zondag allemaal en zeker natuurlijk meneer Tobias.
Nu nog drie blikken fijnstemmers verwijderen! (of de snarenhouder vervangen door minimaal een Wittner met 4 geïntegreerde fijnstemmers.) Hoe klinkt hij?