En de hamvraag is dan dus niet: hoe haal ik een namaak instrument uit de grote violenvijver maar hoe kan je die ene procent echte herkennen..en dat was volgens mij ook de vraag die werd gesteld. Niet zo zeer DAT ie een namaak is. Zijn er objectieve, meetbare, onweerlegbare indicaties dat een viool echt is?
Ik kwam toevallig dit topic tegen en gezien mijn viool ook een labeltje van Maggini in Brescia bevat was mijn interesse gewekt. Op mijn viool staat als datum 1647 waarbij de laatste cijfers in pen geschreven lijken te zijn. Gezien het etiket gedrukt lijkt mag ik er wel van uitgaan dat dit veel minder oud is dan 1647, daarbij was maggini al enkele jaren dood in 47 en had hij niet bepaald veel noemenswaardige leerlingen die in 1647 violen bouwden. Ik mag er dus gerust in zijn dat dit eerder gebouwd is naar een model van, ... . Ik weet wel dat de viool zeker een kleine 130j oud is. Voor zover ik heb kunnen nagaan zou deze rond 1830 in het bezit zijn gekomen van de familie waar ik hem uiteindelijk van heb gekregen, deze was al enkele generaties door verschillende mensen gebruikt. Toen ik de viool kreeg was deze zwaar beschadigd. De laatste eigenaar had er niet beter op gevonden dan de viool door middel van een spijker door de krul aan een muur te nagelen. Bij de viool zat ook nog een zware volhouten koffer die nog het meest weg had van een lijkkist. Het heeft me een kleine 500 euro gekost om de viool terug op te lappen. Het valt op dat het een vrij klein model is, mijn lerares dacht dat het ging om een 7/8 formaat omdat ze in totaal slechts 57,5 cm lang is. Ik vraag me hierbij af of dit de reden is dat ik soms problemen heb met vingerzetting omdat ik mijn vingers net te dicht bij elkaar moet plaatsen voor een juiste noot om comfortabel te zijn (het gaat hier werkelijk om mm). Nu vraag ik me volgende zaken af: Ik heb nooit een andere viool bespeeld, kan het zijn dat het kleine formaat een negatieve invloed heeft op klank en bespeelbaarheid? Is er een manier om de echte leeftijd van de viool te weten te komen? Als het voor mij beter zou zijn een grotere viool aan te schaffen zou ik mijn huidige viool mogelijk willen ruilen/verkopen om de nieuwe viool te financieren. Hoe weet ik echter dat men mij een eerlijk voorstel doet gezien mijn eigen geringe kennis. Gezien ik op het Antwerpse zuid woon heb ik een luthier in de buurt het lijkt me dan ook logisch hier langs te gaan om me te informeren ik vraag me echter af of er mensen zijn die ervaring hebben met pro arte. Ze verkopen bij pro arte een eigen viool merk met de naam J. B. Lemoine, heeft iemand hier ervaring met deze violen en enig idee van de kwaliteit? Hun "maitre luthier" model 1 komt neer op een €1690 en het model elite komt op €2560 wat me op zich wel mee lijkt te vallen van prijs, ik heb echter weinig om mee te vergelijken. Alle hulp of info is uiteraard welkom!
Maggini kopieën komen veelvuldig voor, zowel van Franse als van Duitse oorsprong, maar meestal zijn ze juist iets aan de grote kant. Bij het aanschaffen van een viool kun je je ook laten begeleiden door je docent of een andere, gevorderde strijker. Merken en modellen van firma's zeggen niet zoveel. Neem de tijd en kijk of er binnen het budget in collecties van vioolbouwers iets is te vinden dat jou aanspreekt. Je kunt dan ook verschillende instrumenten met elkaar vergelijken. Bij inruil brengt een viool doorgaans meer op dan bij enkele verkoop aan een vioolbouwer.
bedankt voor de feedback, ik zal dan eens langs mijn lokale vioolbouwer gaan om dit met hen eens te bespreken. Wat zijn gemiddelde prijzen van een goede viool? ik investeer liefst meteen in een goed instrument en laat liefst de studieviooltjes links liggen, ik weet dat je natuurlijk zo hoog kan gaan als je kan betalen maar ik heb het meer over een minimum prijs voor een professioneel instrument bij een erkende vioolbouwer. Verder vroeg ik me ook af hoe het zit bij handgemaakte nieuwe violen, ik heb gezien dat deze vaak op bestelling worden verkocht, maar dan kan je toch moeilijk eerst het instrument testen, je betaalt dan eigenlijk voor een instrument dat nog niet bestaat en dus mogelijk niet aan je verwachtingen voldoet, of worden hier regelingen voor getroffen?
Prijzen van nieuw gebouwde violen van contemporaine makers lopen in de vele, vele duizenden. Met een veel gevraagde bouwer met een wachtlijst is wellicht een afspraak te maken over het niet afnemen van een besteld instrument. Het is de vraag of dat in dit stadium aan te raden is. Van de atelier instrumenten van het Atelier Gillis in Brussel (de eenvoudige modellen als "De la Dyle" worden onder hun supervisie in Roemenië gebouwd) heb ik uit eigen ervaring een heel goede indruk: in prijs vergelijkbaar met de Elite van ProArte.
Ik ga zeker mijn licht eens opsteken bij Atelier Gillis want dat klinkt inderdaad best interessant. Ik denk realistisch gezien dat alles boven de €5000 buiten mijn budget valt en liefst blijf ik daar nog een stukje onder, ... . Ik heb ook wel gelezen dat er vaak mogelijkheden zijn om een instrument op afbetaling te kopen, daar betaal je dan natuurlijk wel een hoge rente op maar mogelijk is dat toch ook een piste die ik op kan. Mijn redenering is dat de aankoop van een goede viool toch een vrij veilige investering is, mij lijkt dat een goede viool toch redelijk zijn waarde behoud, waardoor je indien je toch ooit beslist om deze terug te verkopen een redelijk deel van je investering kan terugkrijgen. Of zie ik dit verkeerd?
Ik denk dat je een te romantisch beeld hebt van een viool als belegging of investering. Mogelijk geldt een gunstig beleggings advies voor een Stradivari, Guarneri of Bergonzi (of een van Gogh! of aandelen Apple), maar van een studieviool, atelierviool of viool van een eigentijdse bouwer krijg je hoogstwaarschijnlijk in verhouding nooit of te nimmer het betaalde bedrag enigszins terug, áls je hem al gemakkelijk zou kunnen verkopen. Als je een viool van <5000 wilt aanschaffen, koop hem dan op basis van klank en speelgemak, niet als belegging.