Ik ben geïnteresseerd in de bouw en het bespelen van de Rebec. In de afgelopen drie jaren heb ik drie instrumenten gebouwd, twee alt Rebecs en een tenor. Met behulp van filmpjes op internet heb ik mijzelf geleerd er op te spelen. Dagelijks speel ik op de alt rebec (oa. Ja nus hons pris van Richard Leonardt en Reis glorius van Guirant de Borneill), althans deze titels stonden bij de you tube filmpjes waar ik ze vandaan heb. Verder speel ik eenvoudige molodieën die ik gemakkelijk kan spelen. Graag zou ik wat meer muziek willen spelen die bij de alt rebec past en die niet te moeilijk is. Verder ben ik erg geïnteresseerd of er bij strijkersforum mensen zijn die rebecs bouwen, om ervaringen uit te wisselen. Ik ben mij bewust dat een rebec een wat grover instrument is dan een echte (alt)viool of cello.
Ik heb nog nooit een Rebec gebouwd maar ik ben aan het speuren geweest op internet om er achter te komen hoe een dergelijk instrument gebouwd wordt. Weinig over te vinden moet ik zeggen. Wat ik gevonden heb is wel een beetje afwijkend van wat ik versta onder bouwen. Ik vond hier iemand die met de botte bijl aan de slag ging (letterlijk!). Ik zoek nog even verder want het zou volgens mij toch ook anders kunnen. En dan bedoel ik met 'anders', meer gericht op het versterken van een breed klankspectrum, want met zo'n uitgeholde 'lepel' verwacht ik niet veel meer dan dat er geluid uit komt.
Verbazingwekkend hoe hier een schraapstaal gebruikt wordt! Vanaf 1:0 min een heel typische voor- en achterwaartse 'schraapbeweging'! Niet eerder vertoond.
Frits, bedankt voor jr reactie. Deze rebecbuilder gaat inderdaad vrij grof te werk. In de loop van de tijd heb ik wel enige foto's genomen van de verschillende stadia van de "bouw". Ik wil ze wel delen. Wel kost het mij even tijd om ze te rangschikken.
De eerste rebec heb ik "gebouwd" met behulp van een tekening van Paul butler . Ik kan alleen op de site komen als ik Google naar: Paul butler music, daarna staat in de lijst een site : www.crab.rutgers.edu/...pbutler/instrument.html Bij ... staat een teken dat ik op mijn ipad niet kan vinden. Op die site staan ook andere instrumenten en behoorlijk veel bladmuziek die je vrij kunt downloaden en afdrukken en zelfs beluisteren.
De link werkt op deze manier niet: die puntjes zijn onmisbaar om het adres te completeren. Je kunt het hele adres gemakkelijk kopiëren en dan plakken hier op SF. Dan hoef je ook niet te zoeken naar een bepaald teken.
Ik had een site verwacht waar het zou gaan over de bouw van een rebec. Maar niets van dat alles! Dan verwacht ik met die link een soort bouwplan: een rebec gebouwd naar de tekeningen van Paul Butler. Maar dat is er dus niet.
Als je klikt op historical instruments en dan rebec en doorscrolt zie je de bouwtekening en wat foto's van het bouwproces. Hij heeft een kortere mensuur gebruikt dan gebruikelijk . Zijn viool had ook die mensuur. Voor mijn tweede rebec heb ik de mensuur gebruikt zoals die ook wordt toegepast bij de kant en klare rebecs die Thomann verkoopt.
Aan de hand van deze tekening heb ik deze rebec gemaakt. (Bovenste 2 foto's de rechter, onderste foto de middelste) Hij is vrij ondiep, de klank niet zo helder en ik kom met de strijkstok tegen het bovenblad.. te breed gemaakt of toets en kam niet hoog genoeg. De klankkast/hals is inlands esdoorn, het bovenblad is berk en de toets en de andere onderdelen zijn gemaakt van notenhout. De strijkstok is berk met een spanner van pruimenhout. De bouwtekening van de tweede altrebec, steeds links op de foto's
Wat ik hier zie, lijkt wel heel erg op de yra uit Kreta, en dan heb je ook nog de pontische lyra, ik heb er hier ook één (gekregen, niet gebouwd). Héél erg verwand dus aan de rebec. Waar zouden de verschillen nog zitten? Als er verschil in klank is, wat zou daar de oorzaak van zijn (bouwtechnisch gezien dan)?
Bedankt voor het you tube filmpje. Veel herkenning. Met eenvoudige gereedschappen een instrument bouwen De klank vind ik mooi, helder. De verschillen in klank ontstaan denk ik vooral door de vorm (heel ondiep en een beetje rond model), de houtsoort (hout van 100jaar oud) Ook gebruikt hij metalen snaren, de rebec heeft darmsnaren. Bovendien speelt hij heel virtuoos. Het verschil in klank van mijn rebecs. Ik heb ze gestemd adg . De rebec met de diepere klankkast heeft een vollere klank voor de d en g snaar, de a vindt ik heel schel, het doet soms pijn aan mijn oren. Wel maakt het verschil hoe die snaar wordt gestreken en ik denk ook in welke ruimte je bent. De eerste(ondiepe) heeft een vlak bovenblad van berk, de tweede wat bol bovenblad. van sitca spruce. Zoals je ziet heb ik wat geëxperimenteerd met de plaatsing van de stemsleutels. Voor toekomstige instrumenten kies ik voor stemknoppen aan de achterkant.
Tot nu toe heb ik rebecs gemaakt uit een blok esdoornhout (klankkast, hals, pegbox). Die bouwwijze wil ik vasthouden. Wel wil ik graag een instrument maken met een mooiere klank. Ik heb de contouren van de Guarneri klankkast getekend volgens de methode van traite de lutherie die ik elders op dit forum vond. Dankzij Frits heb ik ook hoogtelijn tekeningen van onder en bovenblad. Nu alleen nog een mooi stuk esdoornhout van 25x6x60cm en dan kan ik aan de slag. Ik ben benieuwd of iemand op dit forum nog suggesties heeft of misschien zie ik heel belangrijke dingen over het hoofd. De krans zal ik wat dikker moeten maken (2 a 3 mm i.p.v. 1mm).
Misschien dat ik het niet goed begrijp Jan: waar zit bij een rebec de krans? En die zou dan een dikte moeten krijgen van 2 á 3 mm? Dat wordt een heel starre constructie. De isohypsen (hoogtelijnen) die ik je aanleverde zijn die van een Guarneri-viool. Hoe transponeer je die dan naar de rebec? Je hebt daar immers geen achterblad? Bovendien is de vorm heel anders -niet vergelijkbaar- met die van een viool. Het stuk esdoorn wat je in #15 noemt heeft een dikte van 6 cm. Wordt die dan gebruikt voor het bovenblad? Daar zou ik juist Picea Abies of Fijnspar voor nemen! (Sitka Spruce zou ook nog kunnen). Moet het wél kwartiers gezaagd zijn. Hier een stapel kwartiers gezaagd Fichte voor de instrumentenbouw:
Ik ben niet erg duidelijk geweest, maar deze afbeelding van de site van Paul Butler verduidelijkt misschien veel. Deze afbeelding is van de mideavel viol in aanbouw. Dus de 6 cm dikte heb ik nodig voor ruwweg 4cm krans en 2 cm onderblad in een. http://crab.rutgers.edu/~pbutler/viol/viol.html Zoiets wil ik dus maken , maar dan naar het model van Guarneri , dus ook met gewelfd onder en bovenblad Voor het bovenblad heb ik sitka spruce in gedachten kwartiers gezaagd!
Ik zag zojuist op de Viola pagina's van Goldblatt dat tegen de krans van 1,1 mm weer een lining wordt geplakt van 1,8 mm. Zo wordt de krans tegen onder en bovenblad ook 2,9 mm! De beweeglijkheid moet dan zitten in de 25 mm die daar tussen zit.
Bert ik ben blij dat je dat even noemt. Ik ben echt een leek die z'n informatie van internet haalt op de specificatiën sheet van goldblatt kom ik nog een paar termen tegen die ik niet kan thuisbrengen zoals: Stop Riser stick allowance Margin Width. ( ik vermoed overstekrand van het blad.) Neck Set: overstand Saddle String length, ik neem aan het trillende deel van de nut tot de bridge