Ik vind dit heel erg raar. De lesgeefster bepaalt wat jij mag spelen? Grote onzin lijkt mij. Je speelt wat je zelf wil spelen. Ik speelde altijd veel meer dan het lesmateriaal. Op een gegeven moment was ik bezig met een van de Partita's van Bach en had hem aardig onder de knie. Tot mijn leraar een half jaar later of zo opperde om maar eens een keer een Partita van Bach te gaan instuderen. Ik speelde er ook diverse vioolconcerten bij, duo's om samen met mijn broer te spelen, orkestwerken, en zo voort. Vele malen meer dan het lesmateriaal. Zou dat allemaal niet mogen van degene die jou les geeft? Hoe kun je dan anders verder komen? Speel waar je aan toe bent. Zo veel als mogelijk is.
Een tijd geleden, toen ik nog aan Scarborough Fair bezig was en daar bond raadde ze me aan het gewoon zonder binden te spelen omdat ik het mezelf moeilijk maakte , zonder binden kwam het er wel uit. Dat is toch een nuance. De lesgeefster bepaalt helemaal niet wat ik speel : in onze lessen kies ik mee de stukken en gezien ik erg houd van fiddle muziek ga ik zeker niet mij op Bach en consoorten gaan storten , als ze daarmee kwam aanzetten ging ik lopen want voor mij is er is wel wat meer in het leven dan het klassiek-elitaire. De lesgeefster helpt mij net op weg die stukken te spelen die ik WIL spelen. Als ik op een klassieke muziekschool zat hoefde het niet voor mij hoor. Ik geef net bewust wat extra centen uit voor precies dat wat ik wil en dat is zeker geen klassieke viool of standaard notenleer erbij. Ik was erg duidelijk toen ik haar vertelde dat ik in de eerste plaats fiddle wilde leren spelen en tot nu toe heeft ze mij enkel blij gemaakt met hoe ik daarin begeleid wordt. Denk dat aan de ruimdenkendheid van mijn lesgeefster alvast niks schort.
Het voorbeeld wat ik gaf over Bach gaat niet om welke componist, maar om aan te geven dat jezelf bepaalt wat je wil spelen. Dat doe je dus ook, als ik het goed lees en begrijp.
Ja hoor, het plan en de echt grote wens om ooit viool te leren spelen kwam er na het kijken van de film Cold mountain. Ik ga de volle 100% voor een folky klank en daar werken we dus stapje per beetje naar toe.
Misschien is dat eigen aan folk muziek? Ik heb er zelf geen ervaring in maar kan me voorstellen dat alles wat losser mag. Je kan altijd zelf wat notities toevoegen je kan zo hier en daar aangeven waar je zeker aan de slof of punt wil zitten, je kan dan tussendoor zelf experimenteren. Als je je noten groepeert kan je uitzoeken waar je uitkomt. Ik kan me ook wel vinden in wat Frits beschrijft, ik speel naast de stukken die ik opgelegd krijg ook andere dingen. Meestal zijn die wel iets moeilijker en lukt het me nog niet meteen om ze tot het niveau te brengen om ermee op te treden maar het is wel leuk om te doen. Het grappige is dat ik dan na een tijd plots de klik maak om die stukken wel volledig te spelen zoals het hoort waardoor ik duidelijk mijn vordering kan zien.
Tot nu toe moet ik me wat betreft het bewerkstelligen van een folky klank in de eerste plaats concentreren op het bovenste gedeelte van de strijkstok. Ik had dat eerst helemaal verkeerd begrepen, ik dacht dat ik net met het onderste gedeelte moest spelen (wat echt niet handig is ), nu dus aan het leren vooral met de bovenste helft te strijken. Ik ben nu bezig met Drowsy Maggy, love it!<3 Vandaag weer les, het is nu een drietal weken geleden. Ik heb door omstandigheden niet zo vaak gespeeld, maar Drowsy Maggy is me aan het lukken.
Met de feestdagen was er voor mij ook minder tijd om te spelen. Het was me wel al eens opgevallen dat fiddlers vaak nogal hoog op de strijkstok spelen waardoor het wat anders klinkt en de greep die sommigen gebruiken is ook vaak onconventioneel (soms zelfs hoger op de stok aan het balans punt). Ik had daar nooit bij stilgestaan en wist niet dat dit specifiek met folk te maken had maar het geeft inderdaad wel dat "ierse" geluid. Ik vindt het zelf makkelijker om bij de slof te spelen heb ik minder druk nodig en meer controle. Springende streken lukken me voorlopig zelfs nog niet voorbij het midden van de boog .
Ik heb gisteren zelf het volgende stuk gekozen, Ruby with the eyes that sparkle, het stukje uit Cold mountain dat ik hierboven postte. We hebben het samen overlopen in de les. Nieuw woord geleerd: shufflen. Verder nog oefenen op Bella Ciao met intro en tussenspel, en verderwerken aan Drowsy Maggie. Helemaal blij mee! Ik heb mijn viool weer teruggevonden En vlug een postje voor het acht uur is en redelijk om met demper op te beginnen oefenen.
Ik lees jullie in het snarentopic dat recent werd geopend spreken over de klank van jullie viool. Ik vroeg me af of jullie de klank van mijn viool kunnen omschrijven. Ik weet niet goed of het nu een felle, heldere, ronde, warme weet ik veel wat viool is. Ik heb al wat filmpjes gepost hier, misschien kunnen jullie wat zeggen van de klank.
Ik vindt dat zelf nogal moeilijk af te leiden uit een filmpje omdat bij een opname zo veel factoren de klank beïnvloeden. Daarbij hangt nogal wat af van wie er luistert, je kan het wat vergelijken met wijn proeven, vraag aan 5 mensen om onafhankelijk van elkaar een wijn te beschrijven en je zal 5 keer een andere beschrijving horen de algemene richting zal wel dezelfde zijn maar de manier om de smaak te verwoorden zal zeker verschillen. Naar wat ik hoor op de filmpjes klinkt je viool in mijn oren eerder donker/warm dus voor mij overheersen in jou opnames de lage en midden tonen. Alleen twijfel ik of jou viool in RL zo klinkt omdat je met een opname met een eerder eenvoudige microfoon (ik meen me te herinneren dat je je GSM gebruikt) vaak een groot deel van het klankregister niet registreert. moest je nu een heel goede klein membraam condensator instrument microfoon gebruiken en het geluid in een lossless formaat kunnen posten zou het al wat makkelijker worden maar zelfs dan heeft de ruimte, de strijkstok, de snaren, de techniek, ... een grote invloed.
Lijkt me een ander onderwerp! Kun je natuurlijk opstarten (of niet) maar op deze manier wordt dit onderwerp een verzameling van alles.
Satch, heb je misschien tips voor een goede microfoon? Nu nog steeds veel online en via filmpjes gaat ben ik mij aan het orienteren en begint het geluid van telefoon/tablet mij wat tegen te staan.
Hey Karane, ik ben zelf niet zo'n audiofiel en ongetwijfeld zijn er mensen op het forum met meer kennis van zake maar ik heb wel wat verschillende dingen geprobeerd. Zelf haal ik het beste resultaat met een audio technica ae5100 gericht op het bovenblad en een sennheiser md421-II (edit) wat verder voor het kamergeluid. Ik heb een focusrite scarlet interface en gebruik cubase als daw. Dit is alleen wel een vrij kostelijke setup en het is nogal een gedoe om alles op te stellen als je gewoon wat wil spelen. Daarom heb ik ook een irig setje met een lavalier die ik aan mijn viool bevestig (of soms aan mijn staander en extra bijhorende micro met staander. Deze plug je rechtstreeks in op je gsm en met de meegeleverde software heb je best een goede opname kwaliteit. Kijk eens op: https://www.ikmultimedia.com/produc...-menu-microphones&CV=Product&PSEL=Microphones De kwaliteit is alvast veel beter dan de standaard microfoon van een gsm. Tot slot zijn er ook vrij behoorlijke usb microfoons die erg schappelijk geprijsd zijn zoals de samson meteor(-ite) maar je kan daar uiteraard niet van verwachten dat deze de kwaliteit halen van de audiotechnica opzet je kan deze aansluiten op pc zonder interface en voor opnames kan je iets gebruiken als audacity. Ik hoop dat je er wat aan hebt en hopelijk zijn er nog forum leden die tips kunnen geven.
Ik gebruik trouwens voor mijn afstandslessen als camera een logitech streamcam en als micro mijn irig set, mijn samson meteorite of een samson go op verplaatsing. Ik heb ook een zwaardere uitvoering van een muziekstand gekocht met een plaat voor mijn laptop. Zo kan ik gemakkelijk alles volgen op mijn scherm en alles aansluiten voor opnames terwijl ik mijn partituren kan zien.
Ik ben nu bezig met Those were the Days en Hava Nagila, heel leuk! Maar wel moeilijk, die vingers juist houden. Die meneer van Fiddlehed speelt Hava Nagila te beginnen vanaf een open D, ik moet beginnen op de mi, wat me inderdaad iets moeilijker lijkt. Ik ga proberen beide versies te leren spelen. Those were the days lukt al redelijk.
Mijn nieuwe hond vindt de viool heel wat minder, ze onderneemt als ze erbij kan effectief pogingen om mij te doen stoppen met spelen. Voortaan strijk ik dus in de slaapkamer en al mijn opnames gebeuren voortaan vanuit de slaapkamer. Ik heb de laatste weken strijkstokhandtwijfels. Ik weet maar niet wat nu de juiste grip is om 'flexibele vingers' te krijgen, waarbij je je vingers ziet meebewegen. En de duim, mag dat als scharnierpunt gebruikt worden, dat je die soms buigt maar soms ook strekt en met de stok draait en speelt? Ik mis een beetje theoretische onderbouwing, ik zou weleens willen weten welke mogelijke manieren er zijn om de strijkstok vast te nemen. Ik moest eerst mijn vingers goed samenhouden, dan werd de ruimte ertussen te klein, nu moet ik ze weer wat meer leren spreiden. Mijn viool rust wel fijn nop mijn schoudersteun, nog steeds zeer tevreden van mijn keuze voor een mooie houten steun, een match one. Lichamelijke klachten krijg ik niet van vioolspelen, dus ergens zal mijn houding wel een goede basis hebben. Maar die flexibele , meebewegende vingers, hoe doen sommigen het? Zoals deze dame bijvoorbeeld, kijk die vingers hoe beweeglijk en lenig:
Die beweeglijke vingers komen normaal naarmate je meer boogcontrole leert. Je kan beginnen met oefenen van een collé boogstreek hierbij gebruik je je vingers om een accent te geven, deze beweging helpt nadien ook voor spiccato. Je zal merken dat je dezelfde beweging ook kan gebruiken bij detache om de druk mooi gelijk te houden in je booghand. Hoe je exact de boog vasthoud is nogal persoonlijk, je moet er vooral op letten dat je je pink kan gebruiken voor balans en je wijsvinger voor druk verder houd je best je vingers steeds mooi gebogen en ontspannen, ook je duim. Uiteraard zullen je vingers zich soms meer strekken. Je kan eventueel eens zoeken naar Max Baillies bow hand training op youtube, dat zijn 7 filmpjes met oefeningen die kunnen helpen bij het ontwikkelen van je booghand.
Ik heb ondertussen een korte maar heldere uitleg gevonden voor het hanteren van de boog en hoe je je rechterhand moet houden. Dit werkt voor mij! Ik kan plots mijn stok veel meer laten dansen over de snaren en het ligt in de lijn van de adviezen van mijn lesgeefster die zei dat ik wat meer opening tussen mijn vingers moet laten, ik hield ze wel heel erg kort samen. En qua klank heeft het een enorm effect!
Inderdaad een duidelijke uitleg, 1 ding dat die persoon in de video doet waar ikzelf commentaar op heb gekregen van mijn docente en dat ik nu anders doe (en waarvan ik merk dat het voor mij nog wat meer controle geeft) is de houding van de pink, in de video is deze bijna volledig gestrekt, mij is er gezegd dat je deze best ook gebogen kan houden aan de beide vingerkootjes, dit maakt dat je nog wat meer vrijheid hebt in het bewegen maar is wel lastiger, het duurde bij mij een tijd eer ik voldoende kracht had om de boog met mijn pink te balanceren terwijl deze gebogen bleef. Uiteindelijk is de exact houding een middel om een goed geluid te krijgen en uiteraard geen doel op zichzelf dus denk ik dat je het moet doen zoals het voor jou goed aanvoelt.
Ik heb geoefend op de Frans-Belgische grip, volgens een poster op een fiddle forum is dit nl. de Frans-Belgische grip, maar wel waar wat je zegt over die pink, ik leerde ook altijd dat die gebogen moet zijn. In ieder geval: dit werkt voor mij. Ik had nood aan iets leuks en eergisteren vond ik toevallig een nieuw deuntje geschreven door Peakfiddler, een van mijn favoriete YouTubers. Dit is mijn versie tot nu toe: Ik heb speciaal van dichtbij gefilmd deze keer. Recht strijken en greep lijken me ok te zijn. Ik denk wel dat ik iets (veel) te krachtig ben met de stok, als je kijkt naar mijn stokbewegingen zie je dat ik de stok soms bijna op een snaar 'sla'. Ik denk dat hier nog veel ruimte is voor verbetering. Qua klank ben ik wel tamelijk tevreden, ik ben beter geworden in fout aangezette nootjes tamelijk onmerkbaar weer recht te trekken als ik het zo mag zeggen , ritme blijven aanhouden blijft mijn zwakke punt.