Ziet er goed uit! en inderdaad de zaken die je zelf aangeeft als aandachtspunt lijken me wel te kloppen. Wat me ook wel opvalt in dit filmpje is dat je heel dicht (soms op) de toets strijkt, door wat dichter naar de kam te strijken kan je volgens mij je geluid nog verder verbeteren. je houding van je booghand ziet er verder trouwens goed uit maar je hand is wel nog vrij statisch door je vingers te gebruiken kan je ervoor zorgen dat de consistentie van je noten nog beter worden en je snaarwissels vloeiender zullen klinken. De gebruikte dubbele snaren zijn me niet altijd duidelijk, soms klinkt het alsof het de bedoeling is en soms lijkt het eerder per ongeluk.
Op een Fiddleforum leer je geen viool spelen. Een beetje fiedelen is iets geheel anders dan viool spelen. Ik zie in je filmpje toch veel dat de stokbeweging niet synchroon loopt met de vingerzettingen van de linker hand. Verder vraag ik mij af of de viool juist is gestemd, omdat het erg vaak nèt niet zuiver is. Is de viool goed gestemd dan heel goed luisteren of het allemaal klopt. Als dat niet wordt gecorrigeerd, moet je geen andere stukken gaan oefenen. Eerst zorgen dat het perfect is, daarna pas een stuk spelen wat weer wat moeilijker is. Doe je dat niet, dan zul je niet verder komen en onjuistheden gaan opstapelen.
Op een vioolforum leer je ook helemaal geen viool spelen, daarvoor moet ik toch echt bij de lesgeefster zijn! Forums zijn er toch maar gewoon ter discussie/platform? De opmerking dat het niet synchroon loopt neem ik toch mee, ik voel dat zelf ook, ik denk dat het allemaal te maken heeft met mijn mate van concentratie. Als ik me heel erg concentreer op elke vinger die ik neerzet kan ik synchroner strijken. Ik heb net opnieuw gestemd met strijkstok en tuner en een paar noten zaten er wat naast. Nu zou hij juist moeten staan. Een beetje fiedelen is wel een beetje een denigrerende benaming voor een heel eigen domein dat haar eigen techniek kent (wat ik evenwel nog moet ontdekken)
Klopt: van een forum leer je geen vioolspelen, maar die YT-filmpjes die jij aanlevert, komen toch van dat forum over de Fiddle? Je kunt de synchronisatie omzeilen door zo veel mogelijk noten onder één streek te nemen, maar dan train je het synchroon spelen niet. Voor wat betreft het zuiver intoneren zou je misschien gebruik kunnen maken van de losse snaren: als je een g speelt op de D-snaar (derde vinger) en je stopt opeens met strijken, dan zou de boventoon van de losse G-snaar moeten gaan klinken. Dat is een perfecte controle op de juiste intonatie. Zo zijn er nog veel meer resonanties die hoorbaar worden bij zuiver spel. Het zijn allemaal boventonen. Het 'werkt' alleen als de losse snaren niet zijn afgestopt met een vinger, omdat dan de boventonen niet kunnen klinken. Als laatste voorbeeld: een b op de E-snaar (Pos. I vierde vinger) heeft resonantie met de derde harmonische op de G-snaar. Dus plotseling stoppen met het aanstrijken van die b, moet de G-snaar activeren en je de b laten horen! Als ik fiedelen vergelijk met vioolspelen zijn dat twee aparte werelden, waarbij fiedelen aan minder strenge eisen behoeft te voldoen, qua klankvorming en positiespel. Zo bedoelde ik het.
Spelen op een viool is vioolspelen. (Punt) Dat er verschillende stijlen zijn zoals bluegrass, cajun, celtic, jazz, minimal en zelfs klassiek geeft alleen maar aan hoe veelzijdig dit instrument is. Voor verschillende stijlen zijn verschillende technieken nodig en die kun je niet zomaar beoordelen volgens een schaal van hoog tot laag. Zet maar eens de sectie eerste violen van een prof. orkest aan het werk met een Ierse jig of reel (uiteraard zonder bladmuziek voor de neus) en je hoort iets waarvan je geen CD in de kast wilt. Andere stijlen beoordelen vanuit een vooringenomen klassiek standpunt lijkt mij te getuigen van een onvoldoende open blik op Muziek. Desalniettemin valt over smaak niet te twisten, maar dat is iets heel anders.
Het gaat hier niet om de verschillen in stijlen maar om vioolspelen. Ik laat mij ook niet uit over wat ik van een bepaalde stijl vind, want daar gaat het niet over. Fiddle spelen gaat eigenlijk alleen maar in Pos. I Viool spelen gaat een stuk hogerop.
Op een forum kun je elkaar terdege wel wat voorleggen en als je dat doet, dan geeft een ander daar een reactie op, van opbouwende aard natuurlijk! Inderdaad weet ze heus wel dat je voor vioolles bij je docent moet zijn. Ik vind het erg leuk zoals zij bezig is, dit soort enthousiasme kan aanstekelijk werken. En als iemand dat gelijk perfect doet, dat kan net zo goed anderen afschrikken, want de boodschap is dan dat je perfect moet zijn en dat gaat helaas niet altijd samen met het plezier dat je aan 't spelen hebt. Je ontwikkelen in muziekmaken is ook een weg van ups en downs op het gebied van wat lukt en wat ineens even niet. Belangrijk is het enthousiasme, het plezier dat je hebt en dat je met anderen hier kunt delen. Dat zie ik hier ook als een sterk pluspunt van het forum.
Merci. Mooi verwoord en ja ik neem wel wat mee van de feedback die ik krijg, dat synchroon strijken bijvoorbeeld vind ik een heel erg belangrijke opmerking, vooral omdat ik die weleens gehoord heb tijdens de les, maar er wordt daar niet echt op gehamerd, meer op andere dingen - een lesgeefster kan niet op alles tegelijk hameren denk ik dan, maar dit werkpunt is toch wel erg belangrijk ook. Net zoals ik hier eens de opmerking kreeg dat mijn stok wel heel erg hard aangespannen was ... die fout heb ik daarna nooit meer gemaakt bijvoorbeeld. Ik wed wel dat ik na een tweetal jaren zowat de meest realistische 'violin progress video' ga hebben die er op YouTube te vinden is
Ja dat was ik in https://strijkersforum.nl/threads/cafe-viool-starters-podium.5733/page-16#post-66886 Blij dat je er wat aan hebt gehad!
Dat wist ik dat jij dat postte, je zegt dingen die wel blijven hangen Ik ben nu ook aan het proberen niet meer per ongeluk dubbele snaren te spelen, maar als ik dat doe het tegoei te laten doorklinken, het effect is veel beter zo! Dus ook anderen hun opmerkingen neem ik mee Ik ben nu eenmaal een beginnertje , kan ik maar beter aannemen dat anderen een beter oog en oor hebben om de pijnpunten te benoemen.
Goeiemorgen! Ik leef hier nog steeds in vioolparadijs. Gezien het aanpalende huis van de nieuwe huisbaas eerst gerenoveerd wordt heb ik dus het rijk voor mij alleen. Dat maakt dan dat ik 's morgensvroeg weleens een deuntje speel. Met welke stukken zijn jullie bezig? Heeft iemand nog tips voor niet-fiddle muziek, ik wil eens wat anders proberen ook. Ik heb nu Legends of the Fall gespeeld (heel leuk en mooi), Those were the days ( ik heb dat nooit een bijzonder melodietje of aangenaam melodietje gevonden, tot ik het begon te spelen op viool) en Hava Nagila (vind ik betoverend!) ben ik aan het leren. Ik begin meer ruimte te krijgen om meerdere stukken te verkennen. Wel heb ik het graag ietwat simpel, af en toe eens en lage tweede vinger of een hoge derde vinger kan al , maar volcontinu in spreidstand staan met mijn vingers (Hava Nagila bijvoorbeeld) vind ik wat moeilijk, net als een snel tempo. Wel vind ik dat je uiteindelijk van moeilijkere stukken wel veel leert, dus ik gooi Hava Nagila zeker niet weg, maar volgende les wil ik samen met de lesgeefster toch eens goed mijn linkerhand bestuderen, ik heb maar hele kleine korte vingertjes, ik moet echt heel erg mijn best doen om die hoge sol te halen.
Wow! Wat een mazzel! Dat die renovatie héél lang mag duren!!! Ik weet hoe heerlijk het spelen is als er sprake is van een renovatiepandje waar de renovatie niet bepaald opschiet. Dan is coronatijd ineens niet meer vervelend.
Haha, ja ik heb de tijd van mijn leven Misschien ga ik één van deze een paar violen gaan uittesten. Spannend!
Ken wel een paar leuke deuntjes maar kan de moeilijkheidsgraad niet altijd goed inschatten dus indien te moeilijk (of makkelijk) moet je de sugestie maar negeren. Pirates of the caribean: he's a pirate Pirates of the caribean: main theme Pachelbel: canon in D J. S. Bach: minuet in g groot Vivaldi: winter largo Intro game of thrones https://youtu.be/xTHg4kaINLE
Oh wauw, Largo van Vivaldi is prachtig, dat ken ik natuurlijk heel goed van vroeger, toen ik altijd Vivaldi luisterde tijdens het studeren. Het stukje van Bach ziet er ook heel haalbaar uit, maar Largo wil ik als eerste proberen :-D Dat MOET te doen zijn, als ik zo die noten zie! Wordt vervolgd! Julia ken ik uiteraard , ik krijg van haar leuke inspirerende mails in mijn mailbox :-D Ze heeft ook al eens geantwoord op een post van mij over mijn schoudersteun. Leuke jonge dame met viool!
Klopt, je kan alles in eerste positie spelen, enkel voor de hoge do (C) in maat 13 moet je je pink rekken of even naar 2de positie gaan, dat is slechts 1 noot dus op zich moet het lukken. Het is ook een leuk stuk om later opnieuw te spelen maar dan met de geavanceerde vingerzetting, vibrato en versieringen. edit in maat 3 en 4 komt ook een hoge C op de E snaar.
Ik zit hier met twee door een vioolbouwer nagekeken en verbeterde helder klinkende Chinese instrumenten om uit te testen, waarvan mijn moeder en de vioolbouwer de ene het mooiste vinden (de luidste en meest open klinkende) terwijl ik het heb voor de intrigerende galm die op die andere zit, ik ben helemaal verliefd al <3 Ik heb ook drie strijkstokken mee om eens te testen en ik heb al een voorkeur vanaf de eerste moment voor een welbepaalde (houten) stok. Ik ben totaal verrast door de twee instrumenten die ik meekreeg, beiden spelen vlot en fijn en de klank is zalig in vergelijking met mijn huurinstrument. Ik heb veel meer opties opeens, zo voelt het. Ik kan veel makkelijker de klank kleuren zoals mijn lesgeefster altijd zegt. En en en : laten we die wittner kinsteun maar gewoon behouden, dan gaat de schoudersteun maar wat lager. Ik voel ook na lang zonder kinsteun te hebben gespeeld hoeveel makkelijker dit voor me is nu die kinsteun er weer opzit.
In post #425 schreef ik: "Voor wat betreft het zuiver intoneren zou je misschien gebruik kunnen maken van de losse snaren: als je een g speelt op de D-snaar (derde vinger) en je stopt opeens met strijken, dan zou de boventoon van de losse G-snaar moeten gaan klinken. Dat is een perfecte controle op de juiste intonatie. Zo zijn er nog veel meer resonanties die hoorbaar worden bij zuiver spel. Het zijn allemaal boventonen. Het 'werkt' alleen als de losse snaren niet zijn afgestopt met een vinger, omdat dan de boventonen niet kunnen klinken." Dat fenomeen is heel goed hoorbaar in het eerste YT-filmpje van The Pirates of the Caribbean → Vooral wanneer ze de e speelt (1e vinger op de D-snaar) resoneert de losse E heel goed mee. Ik ben wel heel benieuwd of je dat hoort. Doe je dat, dan heb je al een heel stuk gewonnen.
Hele goede tip! Ik kreeg deze tip zelf nog niet zo lang geleden van mijn docente in verband met de juiste plaats zoeken voor positie spel en voor mij was dit zeer handig, je kan dan naar de nieuwe positie "glijden" en kan door de resonantie horen of je goed zit of niet.