Op het Engelstalige forum "the Pegbox" van Maestronet is momenteel een interessante discussie gaande over een andere benadering van de constructie van het bovenblad en achterblad van strijkinstrumenten.
Ik volg het ook met belangstelling. Het concept valt of staat met de herhaalbaarheid van de klank van een klasse instrument gebouwd volgens dit concept. Je kunt er eindeloos over discussiëren en denken dat het wat is, of juist niet. Het gaat altijd om het eindresultaat als klank. Ik denk er dan wel bij, zouden de oude meesters daar dan niet op zijn gekomen als dat een zeer goed werkend concept zou zijn? Dat waren toch ook geen domme jongens. Er wordt in datzelfde (Maestronet) onderwerp ook verwezen naar de Oostenrijker Dieter Ennemoser (geluidstechnicus en vioolbouwer) die ook het een en ander bedacht ter verbetering van de klank, samengevat als zijnde het C37-concept. De 'C' slaat dan op Carbonfibre (koolstofvezel) en de '37' op de lichaamstemperatuur uitgedrukt in graden Celcius. Hier een altviool: Of hier het bovenblad van een viool met afwijkende vorm f-gaten: Ditzelfde concept werd door hem ook toegepast in zijn gepatenteerd (Patent EP 0491139) luidsprekersysteem. [N.B. een luidspreker met een houten conus!].
Ik krijg de geluidsfragmenten die gedurende de discussie worden gegeven, helaas niet geopend, zodat ik die niet kan beoordelen.
Bedoel je deze? → https://maestronet.com/forum/applications/core/interface/file/attachment.php?id=126319 Is te beluisteren als je 'em opent met VCL Mediaplayer. Bij mij doet 'ie het. Dus dat programma moet je op je PC hebben anders hoor je niets. Ik vind de E-snaar fraai klinken maar de G- en D laten wat mij betreft wat meer diepgang te wensen over.
Kennelijk moet je daarvoor op Maestronet zijn ingelogd en ik ben mijn wachtwoord al jaren kwijt Intussen nieuw account aangemaakt. Het instrument klinkt veel beter dan ik had verwacht met zo'n exotische constructie!
Op MN is de discussie nu verzand in de vraag: "wat is zwaarder, een pond lood of een pond veren?" Lijkt mij het toppunt van irrelevantie.
Ja, jammer, maar dat is wel vaker op MN-Pegbox: veel eenzame en echte of would-be vioolbouwers die in hun solitaire werkhok via ongein een beetje in contact proberen te blijven met "de Wereld" en een mooi onderwerp stelselmatig verpesten.
Dit onderwerp doet mij denken aan de ophef over de gepatenteerde zangbalk van Peter Zaret. Het zou een enorme klankverbetering moeten zijn, maar je hoort er nooit meer iets over. Uiteindelijk komt men toch weer terug bij het oude vertrouwde.
Kennelijk bestaan er ook nog 'langhalsviolen'. Met dank aan Jean Sohet. https://www.nrc.nl/nieuws/2021/05/11/de-stamboom-herstarten-a4043193 Helaas bevat het artikeltje geen concrete dan wel meetgegevens.