Medespeler(s) gezocht omgeving Emmen (Drenthe)

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Christel, 27 apr 2021.

  1. Christel

    Christel

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    4
    Jonge violiste (15) zoekt medespelers (viool, altviool, cello, piano of gitaar) om duo, trio, kwartet te vormen op gevorderd niveau.
     
  2. Christel

    Christel

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    4
    Even opnieuw laten weten dat ik nog steeds zoekende ben
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Wanneer we af zijn van de Coronabeperkingen zal de kans op samenspel weer groter zijn.
    Het gaat de goede kant op. Afwachten maar.
     
    Christel vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Een kwartet of kwintet zou nu al moeten kunnen volgens Hugo!
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2021
    Christel vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Kwinten denk ik niet. :(
    (Weet ook niet wat het is als ensemble).
    Viool- gitaar vind ik wel een aparte combinatie. Geen idee of dat goed samen gaat. Bladmuziek zal wel moeilijk te krijgen zijn.
     
    Christel vindt dit leuk.
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Kwintet.

    Viool en gitaar is een goed-klinkende combinatie. De nodige Italiaanse componisten, waaronder Paganini, hebben er werk voor geschreven. En beslist niet alleen weggelegd voor virtuozen.
     
    Hubertus Bogaers en Christel vinden dit leuk.
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Juist Kwintet! Heb het intussen gecorrigeerd.
     
    Christel vindt dit leuk.
  8. Christel

    Christel

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    4
    Wat leuk deze reacties en ja, aan bv een stuk als sonata concertata by paganini for guitar and violin had ik inderdaad gedacht bij het spelen met een gitarist.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Het lijkt mij dat je met de viool de gitaar heel gemakkelijk overstemt.
     
  10. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik weet niet of je veronderstelling steunt op eerdere -eigen- ervaringen, maar (akoestisch) overstemmen is in zijn algemeenheid te voorkomen door rekening te houden met elkaar. Een aardig voorbeeld is de cellosonate van Rachmaninoff, voorzien van een oorverdovende pianopartij. Maar met behulp van enig polderen blijkt een uitvoering door twee musici met een gelijkwaardige inbreng heus wel denkbaar. En in opnamestudio's is erg veel mogelijk.

    Een tweede aspect dat overstemmen in dit geval voorkomt betreft het verschil in toonvorming tussen een viool en een gitaar. Een viool, het zal je na al die jaren niet zijn ontgaan, is een strijkinstrument. En een gitaar een percussie-instrument. Een melodisch percussie-instrument, om precies te zijn. Dat een groot deel van zijn toonvorming dankt aan door de gebruikte vingers veroorzaakte puls-geluiden. Want ik ga er van uit dat iets als een plectrum voorbehouden blijft voor elektrische gitaren.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Mijn bewering is geen veronderstelling maar berust op mijn ervaring. Het volume van een akoestische gitaar is mij bekend evenals het volume van een viool. Wanneer deze twee fenomenen worden gecombineerd kan gesteld worden dat de violist zich behoorlijk gedeisd moet houden om te voorkomen dat het gitaarspel wordt ondergesneeuwd.
     
  12. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Er bestaan toch ook gitaarconcerten. In dat geval moet een akoestische gitaar het opnemen tegen een heel symfonieorkest. Ik heb vroeger meegespeeld in een uitvoering van het Concierto de Aranjuez van Rodrigo. Ik kan me niet herinneren dat er problemen voor de gitarist waren.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Misschien stond er wel een microfoon opgesteld? :(
     
  14. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Nee hoor, dat was zeker niet het geval.
     
  15. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    In aanmerking nemend dat in het geval van Leonid Kogan en Alexander Ivanov-Kramskoy sprake is van schitterende opnamen van muziek voor viool en gitaar, zie ik niet zoveel heil in een discussie over 'of dit eigenlijk wel kan'. Geniet van de muziek in plaats van te theoretiseren.
     
    BertBoonVioolbouw vindt dit leuk.
  16. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Concerten voor viool of piano en orkest hadden, behoudens bij van Beethoven, tot aan de eerste decennia van de 19e eeuw veelal niet meer om het lijf dan het begeleiden van 'de virtuoos'. Hieruit ontwikkelde zich een vorm waarbij solist en orkest tot een gelijkwaardige dialoog kwamen. En het is inderdaad de vraag of een gitaar zich tegen de achtergrond van dat laat-negentiende eeuwse orkestrale geweld staande had kunnen houden. Nee dus. Maar dat is ook niet aan de orde. Als je moeite neemt te luisteren naar het Concerto da Aranjuez of de Fantasia para un gentilhombre, beide van Joaquín Rodrigo, blijkt dat de componist een andere benadering heeft gekozen, namelijk die van het concerto-grosso waarin solist en orkest afwisselend aan het woord zijn en als zodanig niet hoeven te wedijveren. En gelukkig was het ook nog eens de tijd van het muzikale neo-classisisme ;)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Ja, dat is een aardige opdracht. Maar het zelf uitvoeren van een dergelijke combinatie is iets totaal anders dan er naar te luisteren. Want een opname kan geluidstechnisch gezien zodanig worden gemonteerd dat een juiste balans wordt bereikt. Dat staat dan op de CD.
    Trouwens het gaat hier in dit onderwerp over samen spelen en niet samen luisteren naar.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Tja, wie begon er dan over een microfoon in dit onderwerp?
    Intussen is Christel nog steeds zoekende!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.395
    Homepage:
    Dat was ik en niet zonder reden. Ik zal het proberen uit te leggen. Wanneer je als gegeven hanteert dat het volume van een akoestische gitaar eigenlijk te laag is ten opzichte van dat van de viool, kun je je toevlucht nemen tot een microfoon die dan in de nabijheid van het klankgat van de gitaar wordt opgesteld. Met hulp van wat elektronica (versterker) kan er dan gecompenseerd worden en kan men komen tot evenwichtig samenspel.
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    5.020
    Homepage:
    Helder uitgelegd, maar daar gaat het in dit onderwerp toch helemaal niet over!
     

Deel Deze Pagina