Beste Hubertus, Eerder hier las ik al dat je ons instrument aan de gamba koppelt en dat is niet on-waar, maar zoals je aan mijn profielfotootje kunt herkennen is mijn bas toch echt een uit de violenfamilie. E.e.a.te herkennen aan de "vleugeltjes" van de klankkast. Wij bassisten noemen deze als volgt: Gambamodel of Vioolmodel... Zo speelt de ene bassisit met een typische gamba-model strijkstok zn 'onderhands' hetgeen wij Duits noemen maar ook zeker zoveel bassisten spelen Frans en dat is net als bij jullie bovenhands. jazekerrr ;-)
Overigens is bovenstaand JUIST ook de reden dat het hOOg tijd wordt dat de bas een plek krijgt en dat een grOOt aantal misverstaden uit de weg geraken - zo zegt men in Vlaanderen.
onderhand en bovenhands ken ik, maar dat de 'vleugeltjes' inderdaad typisch is voor de vioolfamilie wist ik niet; ik ging er van uit dat de vloeiende aansluiting van de hals op het corpus en bijna altijd vlakke achterblad de contrabas juist familie van de gambas maakte, maar tegelijk is natuurlijk het ontbreken van bindingen (fretten) daar weer een tegenargument voor... het is natuurlijk geen violone, zo'n contrabas!
Dag Hubertus, hier gaat ons gesprek verder, zo zie ik... de webmaster heeft dit zo aangepast, met dank. Ook hierboven lees ik een misverstandje: Het is niet zo dat contrabassen bijna altijd een vlak achterblad hebben. Ik heb geen cijfers maar ik denk dat 50-50 van de bassen een gewelfd achterblad hebben. Ik heb bv 3 instrumenten met allemaal gewelfd achterblad. Dan ook: het is in basland helaas een compleet radje toe... alles door elkaar. Een instrument met de vleugeltjes kan een vlak achterblad hebben en een gamba-model een gewelfd. De bespeler kan op beide instrumenten met Duitse of Franse stok spelen. Dan hebben we tenslotte ook de mensuren. Helaas (!!!) is dat bij ons NIET gestandariseerd. Snaarlengtes zijn op schier elke bas anders - met de nodige intonatie problemen als je even een ander instument ter hand neemt... Volgens mij is dat bij de violen en celli wel standaard. (?) Leukk dit gesprek... Vragen? Aarzel niet...
Ook bij celli is er wel wat variatie; een 4/4 cello heeft meestal een mensuur tussen de 69 en 71 cm, met een enkele uitschieter. Bij altviolen schijnt er helemaal veel verschil te zijn. (in plaats van mensuur, preciezer: de lengte van de open / trillende snaar - mensuur heeft meerdere betekenissen - Mensuur Met de term mensuur kunnen verschillende afmetingen worden aangegeven, zoals de snaarlengte (de afstand van het kielhoutje tot de kam), maar ook wel de afstand van de klankkast tot de kam en de afstand van het kielhoutje tot de klankkast, of de verhouding tussen die twee. Bij cello’s is die verhouding meestal 10:7, maar er zijn ook cello’s met een afwijkende mensuur. https://www.celloklas.nl/spreekbeurt-cello-cello-termen/)
Ik bedoel idd de afstand van kielhoutje tot kam. Natuurlijk hebben we verschillende basmaten. Ik geef ook les aan kinderen vanaf 6 jaar op kleine basjes. En daarom kennen we ons super-talent Sasha Witteveen, hier elders al genoemd. Dat bestaat eigenlijk nog niet zo lang. Ik kom nog uit de generatie dat je 'volgroeid' moest zijn om contrabas te kunnen spelen.
Beste Jan, we hebben elkaar eigenlijk nooit ontmoet maar op deze manier wil ik afscheid van je nemen. Ik heb begrepen dat we je veel te vroeg zijn verloren... Vorig jaar vond ik een hele stapel met contrabas muziek in de kringloop winkel die ik een goede bestemming heb mogen geven. Toen ik je naam ging googelen kwam ik hier terecht: https://www.hopvandenboomen.nl/ Een artikeltje over zijn loopbaan in het AD: https://www.ad.nl/amersfoort/jazz-a...ssist-zijn-droom-werd-werkelijkheid~a4de3301/