Dit is voor mij toch 'the real thing'. Gespeeld door een stelletje hartverwarmende Ierse armoedzaaiers. Met zelfs een zelfbouwviool. En neem de moeite het interview aan het einde van het filmpje te bekijken, want zo vaak zie je niet een strijkstok bespeeld door een viool
Puur uit nieuwsgierigheid, maar is de fuga die je speelt/oefent afkomstig uit de vioolsonate in C groot?
Dat is een hele goede vraag. Op mijn blaadje staat geen verwijzing. Hij is wel in C groot. Ik ga eens kijken/zoeken.
Het is een andere Fuge ben ik nu achter. De genoemde Fuge uit de vioolsonate is wel mooi om te horen trouwens.
Mocht je er nog eens achter komen, hoor ik dat graag. Ik herinner me wel me HEEL LANG GELEDEN aan een fuga van Hindemith te hebben gewaagd. Maar die bleek afkomstig uit de 'Ludus Tonalis' (pianomuziek) en tot overmaat van ellende een bewerking door een PIANIST Hindemith, zelf een meer dan competent violist en altviolist, heeft overigens nogal het nodige voor die instrumenten geschreven. Behalve de, al dan niet solo, sonates voor viool en altviool ook nog een vioolconcert. En natuurlijk 'der Schwanendreher' voor altviool en orkest. Dat laatste werk gaat nog wel, maar het vioolconcert is mij nooit nader gekomen. Alle inspanningen van, onder meer, David Oistrach ten spijt. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat muziek van Hindemith een beetje uit de concertzaal verdwenen is. En in het geval van zijn 'Sinfonische Metamorphosen' (angstaanjagende titel maar de muziek -ontleend aan Carl Maria von Weber- is geweldig) is dat ronduit jammer. In de biografie van de dirigent Otto Klemperer komt Hindemith ook regelmatig voor. Niet in het minst vanwege het feit dat Hindemith voortdurend bij Klemperer aandrong op het uitvoeren van zijn werk. Wat die laatste regelmatig afhield. Na de Tweede Wereldoorlog hield Hindemith zich onder meer bezig met lezingen. Over structuur en analyse, vrees ik. Na afloop van een, wederom nogal academische, bijeenkomst in Zwitserland informeerde Hindemith 'of er bij het publiek nog vragen waren'. Daarop rees uit het gehoor de twee meter lange Klemperer met de vraag: 'Herr Hindemith, wo sind hier die Toiletten?'
Deze man heeft een uitleg met zijn down up up down up die ik eindelijk begrijp, heb het uitgeprobeerd, het heeft een enorm effect op mijn anders nogal gebrekkig gevoel voor ritme/kadans. Ik vind zijn positie linkerhand en positie viool wel echt verschrikkelijk haha. Hoewel ik op zoek ga gaan naar een Old Time fiddle lesgever, ga ik toch proberen de mooie houding die ik leerde van mijn vioollerares te conserveren
En de A en E snaar hè. Toch even verduidelijken: ik wil verder in de stijl American Old Time fiddle,en dan hoort crosstuning er gewoon bij. Ik ben er aan uit welke kant ik op wil.
Toch wel, ook de A en E heb ik daar lager gestemd.... Anyway, ik heb binnenkort een proefles van een Old Time fiddler die me vanaf de eerste keer echt opviel tussen alle anderen. Hij zegt dat hij me kan helpen om die typische old time klank te verkrijgen, MAAR: hij doet niet aan crosstuning zelf, hij zegt dat ook in GDAE het mogelijk is totaal old time te klinken. Vind die man zalig spelen - en ja ik weet dat dit niet het mooi afgelijnde gepolijste precisiewerk is van een klassieke violist, maar dit is de schwung naar waar ik al van het begin naarstig op zoek ben - plus : wat niet nodig is is die hele tralala errond om noten te lezen en partituren te analyseren, maar gewoon: 'play by ear'. Als je hem ZIET spelen is het een raadsel hoe hij dit er op die manier kan uitkrijgen
Hahaha strikt genomen niet nee In ieder geval ik ben razendenthousiast dat ik er aan uit ben wat ik nu precies wil. eerst maar eens Old Time leren klinken in de standaardstemming Daarna kan ik nog volop experimenteren!
Lijkt me een goed plan . Ik zou wel nog niet al je theorie overboord gooien, play by ear is zeker mogelijk (en gewoon leuk) maar wat theoretische achtergrond kan soms ook inspirerend werken. Je hebt trouwens wel wat toonladder en akkoordenkennis nodig als je met alternatieve "open" stemmingen wil samenspelen met anderen. De geposte nummers klinken leuk ik houd wel van dat geshufflede "trein" ritme in amerikaanse fiddle muziek. Ik heb trouwens het vermoeden dat bepaalde oldtime fiddle technieken ook wel eens uitdagend kunnen blijken en je niet gespaard gaat blijven van urenlang oefenen en muziek bestuderen als je een bepaald niveau bereikt.
Is een bluegrass nummer, is niet hetzelfde als Old Time! (denk ik!) Ik val voor dit: Dit nummer speelde ik als kind na op mijn mondharmonica.
Doet mij denken aan deze: Met een beetje monteren kun je ook nog een trio met jezelf spelen zoals Hillary laat zien:
Hee wat goed Beginnertje, dat je nu hebt gekozen en een plan erbij hebt. Dat is echt niet simpel om uit te vogelen en wel een flink (en onderschat) deel van het werk Dat is tenminste ook mijn ervaring. De zoektocht naar wat je zelf het liefste speelt en welke stappen daarbij horen is geen lineair pad en kan soms heel lastig zijn, maar brengt ook veel om te focussen en te ontdekken wat en waarom je eigenlijk wilt oefenen en waar je je energie van krijgt. Deze man speelt inderdaad prima zeg, mooie klank en cadens. Ben heel benieuwd naar je ervaringen met hem. En inderdaad is Old Time echt niet hetzelfde als Bluegrass. Er is net een nieuw boek verschenen met de verschillende stijlen voor fiddle. Wellicht nog eens iets als kerstkado of voor later: https://www.stretta-music.nl/haigh-...rsRpNN-vFsxFM6MEq5CefhKyUyzg5pLEaAqkwEALw_wcB Succes en veel plezier met je Old Time avonturen (Je kunt er trouwens ook nog zelf bij gaan zingen he, ken je Bruce Molsky al??)
Ik denk dat je gelijk hebt, zeker als het gaat over de versie die ik poste . In mijn verdediging lijk ik niet de enige op het net die de genres wel eens door elkaar haalt. Ik heb trouwens naar aanleiding van jou post mijn oude chromatische hohner mondharmonica nog eens van onder het stof gehaald om een slechte vertolking van "oh suzanna" te spelen .
Bruce Molsky ken ik sinds kort ook ja Ik ben nu bezig met het aanleren van shuffling, door strijkoefeningen met hulp van een hulpwoordje zoals hush puppy of grashopper, het is wel niet zo simpel Maar het begint een beetje te komen! Ik ga fijn vrijaf nemen voor de volgende editie van Fiddle Hell online in april.
Hoera, het begint te komen! Ja ik speciaal hier met die A-snaar waarvan de omwikkeling los is aan het komen Het is wel niet makkelijk met dat ritme erin te proberen krijgen een mooie houding te bewaren en juist te strijken. Zo meteen naar de vioolbouwer.