Shuffle is volgens mij een herhalend ritmisch patroon dat wat "galloperend" klinkt. In country, bluegrass maar ook in blues worden er vaak shuffle ritmes gebruikt. Het dient om de muziek een bepaalde "groove" te geven. Shuffle bowing is dus niet zo zeer een boog techniek zoals spiccato maar eerder de manier om zo'n ritme te spelen. Dat ritme kan worden aangehouden gedurende het hele nummer. Er zijn veel verschillende shuffle ritmes die vaak dienen als basis voor een nummer. In het voorbeeld van beginnertje lijkt me het patroon 2 keer een 4de noot gevolgd door 2 8ste noten waarbij de eerste 4de noot met een afstreek wordt gespeelt en de 2de met opstreek. De bedoeling is dat ritme steeds te behouden tijdens de melodie. De boog maakt dus steeds praktisch dezelfde beweging. Naargelang je beter wordt leer je complexere patronen. In het begin is het niet makkelijk het ritme constant aan te houden en hoewel ik weet dat niet iedereen een fan is van een metronoom is het bij dit soort muziek wel een goede hulp omdat er geen sprake is van cadenza. Het ritme moet vooral strak worden aangehouden. In klassieke muziek is het misschien vergelijkbaar met het patroon van de walz. En hopelijk zit ik er nu niet helemaal naast met mijn uitleg .
Satch, dat is een mooie vertaling voor de klassiek geschoolde violisten van wat de Nashville shuffle inhoudt. Heel belangrijk is dat je de klemtoon legt bij op-én afstreek en dat je het geheel een beetje nonchalant aanpakt, niet elke noot hoeft er even afgelijnd uit te komen, anders ga je nooit die schwung erin krijgen denk ik. Ondertussen lukt Spotted Pony me al een stuk beter, ik ben helemaal blij , want hier alleen heb ik dus twee weken op zitten proberen voor ik het doorhad. Naast de Nashville shuffle zoals hier beschreven bestaan er nog andere patronen zoals de Georgia shuffle of Cherokee shuffle, maar zo ver ben ik nog niet. De bedoeling is nu dat ik de Nashville shuffle op automatische piloot krijg, door veel te oefenen met toonladders en te experimenteren daarmee. Motorische herinnering is hier ook heel belangrijk!
Satch zijn uitleg is top! Wel lekker handig voor mij, ik krijg iets wat ik doe of net aan het leren ben niet altijd zo vertaald naar tekst
Ik kreeg als kerstcadeau het boek American Old Time Fiddle Tunes door Pete Cooper cadeau, met een code om online materiaal af te halen. Het boek bevat 98 traditionele stukken voor viool in diverse stemmingen (GDAE/ADAE/AEAE/DDAD/AEAC#/EDAE) met aanwijzingen over opstreek of afstreek versieringen en shuffle ritme Heeeeeeel blij met mijn cadeautje
Om 11u45 mijn voorlopig laatste vioolles vandaag...maar misschien niet de allerlaatste, want ben welkom om ook op onregelmatige basis eens een les te nemen als ik even vastzit. Eerst verder in eerste positie en aan de slag met mijn fiddle boek en de bijhorende opnames, dan Fiddle Hell Online en wie weet waar de reis mij verder nog zal brengen. Als ik er klaar voor ben wil ik toch ook andere posities leren, maar ik vind: dat is nu nog niet aan de orde.
Beginnertje gewoon lekker in de eerste positie blijven spelen. Eenvoud is het kenmerk van het ware. Beter een virtuoos in de eerste positie dan een kneus in de hogere posities.
Ik vind hetzelfde denk ik. Maar dan echt. Maar ik zie het toch als een voorlopig iets, meer skills zijn voor later, veel later. Voorlopig is de uitdaging voor mij drones en double stops gericht toepassen, versieringen aanbrengen, binden en shuffle ritme erin krijgen. Dat is al heel wat. En af en toe viool herstemmen
Ik heb twee weken vioolverlof genomen voor Fiddle Hell Online, je hebt wel tot 4 maanden erna replays, maar wou me toch kunnen voorbereiden en oefenen
Iemand die de hogere posities beheerst munt ook uit in eenvoud: het is niet moeilijker dan de eerste positie.
Ik hou die posities dus nog even voor later Hoe gaat het hier met alle starters? Ik heb veel plezier aan mijn boek met voorbeeldopnames, heb een eenvoudige tool gevonden om die voorbeelden vertraagd te laten afspelen, zo kan ik beter oefenen. Nu bezig met het eerste gedeelte van Swannanoa Waltz aan het leren, het is zo een mooi nummertje, het staat in mijn boek uitgeschreven mét versieringen en ik vind het nu toch wel handig dat ik een beetje de basis van het noten lezen beheers. Het klinkt zo: Mijn twee weken verlof in april zijn goedgekeurd, zodat ik real time kan deelnemen aan Fiddle Hell Online. Ik ondervind veel steun van fiddlers die zich verzamelen op een forum, die mensen spelen me soms eens iets door zoals dat uittreksel over alle mogelijke double stops uit een boekje dat hier moeilijk te verkrijgen is, voorbeeldjes van hoe shuffling werkt, voorbeelden uitgeschreven van hoe je variaties kan aanbrengen enzovoorts. Het herstemmen van mijn viool is wat moeilijker nu, ik veronderstel met het weer. Ik heb de neiging geregeld te denken dat ik vals speel, maar meestal is het gewoon de viool die even wat herstemd moet worden.
Het eerste stukje van het nummertje hierboven aan het oefenen. Ik hou zoveel van mijn viool Stilaan versieringkjes aanbrengen , hier hoor je hammer-ons, oftewel cuts en taps in Ierse muziek of in andere culturen ook grace notes genoemd heb ik me laten vertellen. Ik heb even wikipedia moeten raadplegen voor de Nederlandse vertaling: een voorslag. Ik speel hier wel heel traag, ben het nummer nog aan het leren.
Oh, ik dacht da je het al kende. De viool is hier trouwens niet goed gestemd. Ga maar eens heel secuur luisteren wanneer er twee losse snaren klinken. Met stemmen begint alles! Als dat niet in orde is, maak je het jezelf extra moeilijk.
Hoe het hier( gaat :ik speel korte stukjes van verschillende nummertjks, waarvan ik de moeilijke stukken voorlopig laat voor wat ze zijn. Ik neem zo verschillende nummertjes door en kijk wat ik al kan spelen en wat nog een beetje te hoog gegrepen is, laat ik voorlopig links liggen. Ik hoorde het inderdaad bij het herbeluisteren... Ik vind stemmen nog heel erg moeilijk.
Maar je bent nu al zo'n twee jaar bezig viool te leren spelen. Als je nu nog steeds niet goed kunt stemmen, hoe kom je dan verder?
Trouwens, mag ik vragen of je het hier ook hoort en ook: hoe weet je zo zeker dat het slecht gestemd is en niet mijn vingers die toevallig verkeerd staan?
Denk dat ik in veel gevallen wel degelijk juist gestemd sta, soms klinkt het echt anders en als ik dan stemapparaat erbij haal blijkt dat hij niet meer juist staat en soms is mijn hoofd moe en zet ik mijn vingers gewoon niet meer juist. En tjah hoe kom ik verder, dat klinkt zo hopeloos. Ik heb een dik jaar lang om de 2-3 weken les gehad en ben nu 1.5 jaar bezig.
Dat hoor ik wanneer je twee 'losse snaren' simultaan aanstrijkt. Dus dan komen er geen vingers aan te pas! (Dat is trouwens altijd zo bij het stemmen: aanstrijken van losse snaren).