Als ik in de gelegenheid ben kijk ik wel eens rond op de vrijmarkt om te zien of er nog een redelijk viooltje op een kleedje ligt. Je weet het immers maar nooit? De meeste violen die ik dan tegen kom zijn van de bekende kwaliteit: nauwelijks of niet bespeelbaar. Hetgeen meteen de reden zal zijn dat ze op het kleed liggen. Maar het schijnt voor te komen dat er een heel enkele keer iets bijzonders te koop is: Het filmpje toont Tata Mirando die een viool kocht voor een prikkie en er zelfs een certificaat van echtheid bij kreeg. Nu is natuurlijk de vraag of dat certificaat bij het instrument hoort. Maar je kunt dus wat geluk hebben. Mocht het iemand zijn over komen, dan is dat een goed verhaal natuurlijk om te plaatsen.
Men zal zich natuurlijk altijd bepaalde vaardigheden eigen moeten maken om een muziekinstrument te bespelen. Dit proces wordt ook wel leren genoemd, en er kan zelfs met onbespeelbaar materiaal worden gestart. Een fanatieke beginner leert dan ook al gauw zijn instrument te haten. Zelf heb ik eens op een Koninginnedag bij ballengooien voor een kwartje een viool gewonnen die later op 60.000 gulden is getaxeerd. Ik speel er nog dagelijks op, maar binnenkort moet ik 'm waarschijnlijk inruilen voor een stuk of 4 broden.
Op de keper beschouwd is dit onmogelijk. Er zal vast wel geluid uit komen en dus is het bespeelbaar. Het niveau van afkeer wordt dan vanaf het aller eerste begin naar een hoger niveau gebracht. Daarom is het ook van zo groot belang te beginnen met een goed bespeelbaar instrument. Alleen dan blijft de leerling spelen met de bedoeling iets te gaan beheersen. Als het dan gelukt is, geeft dat grote voldoening.
Het is "Op de keper beschouwd" ("Keeper" is een term uit -bijvoorbeeld- een beschouwing van een omstreden besnorde voetbal commentator die momenteel nogal in het nieuws is, zij het niet in al te positieve zin) Voor zover mij bekend is de term 'Keper" afkomstig uit de textielhandel. Iedereen kan een mag een viool taxeren op een willekeurig hoog of laag bedrag, maar het gaat om de geloofwaardigheid van een dergelijke taxatie: die is niet bij een ieder even hoog. Overigens is het aanreiken van slechte instrumenten aan beginners natuurlijk uiteindelijk funest voor een bloeiende muziek cultuur.
Eindelijk weer eens een fijne inhoudelijke bijdrage op het gebied van de wondere wereld der strijkinstrumenten! Ook al viel de verschrijving mij ook op, is dit een strijkersforum hoor, geen digitaal vakblad voor taalpuristen! Bij mijn gewonnen viool zat trouwens ook een certificaat van echtheid. Maar eigenlijk was dat overbodig, want zonder herkende ik het ook al meteen als een viool.
Over strijkinstrumenten valt weinig nieuws te melden, vandaar dat hier en daar wat zijwegen worden bewandeld. Eigenlijk kan het hele forum ook gewoon op slot, met de mogelijkheid oude berichten nog te raadplegen uit een archief, voor wie nog iets wil opzoeken of napluizen. Het forum, mijzelf incluis, wordt ook steeds bejaarder en kleiner in aantal leden. Fora zijn bovendien niet meer de ruggegraat van het internet zoals wellicht een tweetal decennia geleden. Het is maar een voorstel!
Ik gaf je expres de gelegenheid die opmerking te maken. In onze jeugd was het nog gewoon zonder tussen n toch? Ik laat het lekker staan!
Nu ja, niet van een rommelmarkt, maar de viool en stok waar mijn dochter op/mee speelt, o.a. in het Euregio, hebben we in erbarmelijke staat gekregen. Op zolder gevonden bij de vorige eigenaar van mijn viool die toen was overleden. Met de opmerking dat het misschien nog een leuke straatviool zou kunnen zijn...
Dat Bert Boon ruggegraat zonder 'n' spelt is begrijpelijk en verdedigbaar, want pas sinds de spellinghervorming (en let wel: spellinghervorming, en niet spellingshervorming!) van 1995 gelden er voor de tussen-n nieuwe regels. Maar beide vormen zijn sindsdien acceptabel, volgens onzetaal.nl. Het gaat dan om zgn. versteende samenstellingen. Bovendien zal een lezer in onderhavig geval toch echt aan rugge(n)graat denken, en niet aan een fles cola of een zonjapon, om maar wat te noemen. @ RolandS Tja, om daarna Bert Boon de oren te wassen met zijn muziek cultuur (wat aaneengeschreven had moeten zijn), leest wat jammerlijk weg. Het allereerste (!) begin van @Oosterhof [ #3 ] behoort immers ook aaneengeschreven te zijn, maar daar lever je geen commentaar op.. Let jij eigenlijk wel goed op, of schrijf je maar wat? @ IdB Men speelt met een stok op de viool. Vanwaar het vertwijfelde breukteken (slash, in goed NL) tussen op en mee, vraag ik me af?
Om even inhoudelijk te reageren, ik heb destijds (ergens medio 2013) deze viool gezien bij Tata in Arnhem de viool was niet bijzonder. Een poosje daarbij sprak ik met "kleine" Nello uit Arnhem (reeds overleden) en hadden we het over de viool en toen kwam de aap uit de mouw: het was allemaal verzonnen.
Ja, ik dacht: Er zijn nu allemaal puristen blijkbaar hier op het forum, dus laat ik maar zorgvuldig zijn....
Veel gezeur dus over een verzonnen verhaal en ook nog de nodige letterknechterij (spellingscontrole keurt dit goed)! Doe maar op slot dit hele forum en geef de mogelijkheid om via een archief de meer zinvolle bijdragen nog een op te zoeken.