Onlangs heb ik een ibex purfling cutter aangeschaft, er zitten twee messen in met een tussenruimte van 2 mm. Een sponning snijden kan dus niet met het gebruik van twee messen tegelijk, klopt dit ?? Lijkt mij wel aannemelijk dat dit wel het geval zou zijn. Het sierbandje is 1.twee tiende mm, hoe breed en diep moet ik het groefje eigenlijk snijden ? Moet het snijden van het groefje in tweeën gebeuren? Bij voorbaat mijn dank.
Het inlegmes is bedoeld om aan te geven waar je moet snijden. Je krijgt twee parallelle kerven die je later dieper moet insnijden met een (scherp) mes. Je moet zo diep snijden dat de inleg er helemaal in verdwijnt. Het tussenliggende hout werk je er uit met een gereedschapje dat op zijn duits "Spanausheber" heet. Zelf gebruik ik er een heel smal op maat geslepen oud Nooitgedacht beiteltje voor. Succes!
Het probleem is hier dat de twee Ibex-mesjes te dik zijn. Er moet de mogelijkheid zijn tussen de twee mesjes een voering aan te brengen die dezelfde (of een ietsje kleiner) dikte tot stand brengt als de inleg, meestal 1.1 mm. De juiste afstand tot de rand moet ook kunnen worden ingesteld. Of dat met de Ibex kan weet ik zo niet. Ik heb mijn gereedschap zelf vervaardigd. Het is niet de bedoeling dat met de Ibex-set er dusdanig wordt gesneden dat de gewenste diepte gehaald wordt. De bedoeling is slechts aan te geven, wáár de insnede moet komen. Zodra dat is gelukt (houdt goed in de gaten hoe de nerf loopt) ga je met een stevig, dun en vlijmscherp mes over de aangegeven insnijding. Doe dit net zo lang tot de gewenste diepte is bereikt. De diepte moet gelijk zijn aan de diepte (breedte) van de inleg. [Nadat de inleg er is ingelijmd is er dan de mogelijkheid de glooiing (Hohlkehle) aan te brengen.] Daarna met een speciaal stuk gereedschap de spanen verwijderen. Ik heb een stuk gereedschap van de tandarts aangepast tot een micro-beiteltje. Werkt als de beste.
Nog een tip: doe je dit voor de eerste keer, pak dan eerst het achterblad. Het bovenblad lijkt gemakkelijker, maar door de de nerfstuctuur zit je er sneller naast.
Kleine tip van een amateur vioolprutser, Neem een stuk vurenhout of whatever en ga er mee aan de slag, proberen en ervaring op doen. Kanaaltjes snijden en uit-gutsen. Voor het uit-dieppen van het kanaaltje kun je van alles gebruiken, ik ben begonnen met een oude spaak van een fiets, de juiste diameter maar die ging ronddraaien, eenmaal een HS beiteltje van de draaibank aangepast en dat werkte perfect. Ik ga ff voor je zoeken. https://www.dictum.com/en/
Oh ja, wees wel voorzichtig, of je nu een boven of achterblad gaat insnijden, fichten (zacht) of achterblad (esdoorn), stug en taai het is een groot verschil, verschil in druk uitoefenen en de snijdiepte die je bereikt. Ook de behendigheid die je moet hebben om perfect (parallel )op de juiste afstand te blijven (zonder te slingeren) is van belang. 't is helemaal geen schande om op proefmateriaal te leren, te testen, te oefenen.
Het toeval wil dat ik verzamelaar ben van antiek gereedschap, dus de keuze is reuze voor mij om even een Spanausheber te slijpen!!
Na jou bericht gelezen te hebben ben ik even aan het knutselen gegaan Frits, heb de mesjes omgedraaid de schuine kanten zitten alleen aan de buitenkant nu, hoop dat dit geen problemen zal opleveren. Moet nog wel even de mesjes lager inspannen. Ertussen zit een decoupeer zaagje wat een ruimte van 1 een tiende mm oplevert.
Dank je wel Remi. Ik ga idd eerst even een sponning snijden op een overgebleven stuk hout. Daarna inlegband kopen en inpassen
De mesjes omkeren is een foute 'oplossing', want daarmee komen de snijvlakken wel dichter bij elkaar, maar wordt de onderlinge afstand bepaald door de diepte van de snede! Daar treedt dus ongewenste variatie op. Ik vrees dat de mesjes te dik zijn. Meet ze maar eens op.
Zo had ik dit nog niet bekeken Frits. Ik vrees dat je gelijk hebt Ik zal de mesjes eruit halen. Eerst 1 snede en daarna de ander, met de schuine kant aan de binnenzijde van de groef is dat een optie?
Je kunt met deze methode ook een "voellermaat" gebruiken. Gekheid, neem je tool en plaats tussen de mesjes een stukje van de inleg die je gaat gebruiken. De vlakke kant van de mesjes is de binnenkant, naar elkaar toe, dus de buitenkanten van de mesjes zijn de te slijpen kanten. Tussen de mesjes zit je inleg, sluit deze goed op en oefen a.u.b op wat proefhout, ook met rondingen en bochten, houd rekening met de houtnerf (er nooit tegen in snijden) Met je inleg tussen de mesjes kun je het gootje markeren, niet te diep gaan. Bedenk wel dat straks de (huiden) lijm ook het een en ander gaat opvullen. Niet te diep markeren anders krijg je en V-groef. B.T.W. Ook een routerbit (dremmel) buiten schot laten.... tenzij je er een meester mee bent.
Nee, juist niet! Nee, dat moet juist niet! Zie mijn eerdere reactie Wanneer de dikte van de inleg kleiner is dan de dikte van de mesjes tegen elkaar, dan is de dikte van ieder mesje te groot! Op zich is dit geen ramp en simpel op te lossen door slechts één mesje te monteren, rekening houdend met wat de buitenkant wordt van de inleg. Aan die kant moet dan de vlakke kant van het mesjes komen. Bedenk ook dat dit mes (of messen) enkel bedoeld is een inkerving te maken om de positie vast te leggen. De daarop volgende handeling is dan om per insnede met een super scherp mesje die lijn te volgen en steeds dieper te snijden. Na verloop van tijd wordt het dan tijd wat materiaal weg te steken om te zien hoe diep de kerf is. De diepte over de gehele linie van de inleg controleren en zonodig corrigeren.
Frits, Hoe dik zijn de bladen van de mesjes? die van mij zijn 1,4 mm dik. Als ik ze gebruik op jou methode (outdside-inn) kom ik zelf op een bijna 3 mm brede gleuf. Met mijn methode (inside out), de inleg tussen de mesjes, om te markeren" lijkt mij betrouwbaarder. Hoe dun zijn jouw mesjes dan wel niet? B.t.w. Frits... ik hoef jou niet te vertellen hoe je een viool moet/hoort te bouwen, wil er graag van leren en af en toe wat kunnen bijdragen. Inmiddels zit ik hier weer met een micrometer, de mesjes en probeer er wat logica in te vinden.