James Oesi

Discussion in 'Beroemde solisten' started by Muzirene, Oct 26, 2022.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Joined:
    Apr 23, 2012
    Messages:
    2,202
    Home Page:
  2. Satch

    Satch

    Joined:
    Jan 24, 2019
    Messages:
    470
    Hoe goed, steeds als ik dit soort spel zie ben ik verwonderd over de precisie en kracht van de linkerhand, als violist lijkt het me enorm belastend om steeds die afstanden te overbruggen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,426
    Home Page:
    Vanwege de snaarlengte zijn er daarom veel meer posities dan bij het vioolspel. Het is dan ook geen kwestie van uitrekken van de vingers, maar de juiste positie pakken. Door de snaarlengte zal er geen bijzonder hoge druk nodig zijn om de snaar met een vinger (of duim) tot de toets in te drukken.
     
    Satch likes this.
  4. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    122
    De nodige kracht is bij een contrabas veel groter dan bij een cello, en nog weer veel veel hoger dan bij een viool. Dat komt niet alleen door de grotere afstand over welke de snaren moeten worden ingedrukt. Ook de grotere massa van de snaren maakt uit.

    Contrabassisten leren om, zoveel als mogelijk, de snaren met meer vingers tegelijk in te drukken. Niet zozeer vanwege de verhoogde zekerheid van zuiverheid, maar juist vanwege de lichamelijke belasting.

    De virtuositeit van Oesi op zijn contrabas is alleen daarom al erg bewonderingswaardig!
     
    Last edited: Nov 1, 2022
    Satch likes this.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,426
    Home Page:
    Ik ben dat niet met je eens. De kracht die nodig is om de snaar een stukje in te drukken hangt af van zowel de lengte als de aangelegde spankracht. De dikkere snaren bij een contrabas zijn vanwege de lengte enkel nodig om nog enige spankracht op te kunnen bouwen. Is die spankracht te gering dan valt de snaar niet meer aan te strijken, omdat de snaar dan te slap is. Meer massa, vraagt meer spankracht voor eenzelfde frequentie.
     
  6. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    122
    Je kunt er een theorie over hebben, maar als je parameters niet kloppen kom je nergens.
    Ik adviseer je om een meting te doen voordat je jouw bovenstaande reactie plaatst.

    Greetz!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,426
    Home Page:
    De parameters kloppen wel en je kunt er ook aan gaan meten, maar er speelt nog een heel andere variabele, namelijk de bouw van de instrumenten. Omdat een groter instrument ook snaren van een lagere frequentie heeft, neemt de uitwijking (amplitude) van de 'losse' snaar ook toe. Daarom neemt de afstand richting kam tussen de snaar en de toets toe. De kam van een contrabas staat veel hoger dan die van een viool. Wil je dan de snaar met een vinger indrukken dan heb je bij het ene instrument enkele millimeters te gaan (viool) en bij de contrabas meer dan een centimeter. Dat zal zeker de benodigde kracht vergen. En die kracht zal toenemen naarmate de meting meer richting kam gaat. Dus in de laagste posities is het verschil tussen de instrumenten veel kleiner dan in de hogere posities.
    Dus, ja, meten maar wat?
     
  8. RolandS

    RolandS

    Joined:
    Apr 24, 2009
    Messages:
    122
    Ik schreef al: "Dat komt niet alleen door de grotere afstand over welke de snaren moeten worden ingedrukt..."

    Dus niet alleen meten, maar ook lezen voordat je schrijft dat je het ergens niet mee eens bent.

    Groet!
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Joined:
    Mar 29, 2003
    Messages:
    14,426
    Home Page:
    Gelukkig is er niet zo heel veel spierbal voor nodig om een snaar van de Contrabas in te drukken. Donna van 11 jaar heeft er geen enkele moeite mee:
     

Share This Page