Ik heb nogal wat vioolconcerten e.d. op lp. Vaak met hele onbekende violisten. Vervolgens staat achter op de plaat hoe beroemd deze violist wel niet is en met welke beroemde orkesten en dirigenten wel niet is samengewerkt. Vaak zeggen deze violisten mij dus he-le-maal niets! (en dat zegt wat). Vanochtend eens even wat van die violisten opgeschreven en op internet opgezocht: Albert Markov Boris Belkin Alexander Markov Alexandre Dubach Tossy Spivakovsky Thomas Christian Cho-Liang Lin Levert één van deze namen een Aha-erlebnis op? Van Boris Belkin heb ik op Lp het 1e vioolconcert van Paganini. Hiervan was ik wel onder de indruk. Virtuoos en met een erg rijke toon!
Belkin is ook de enige die mij vaag iets zegt. Maar dat zegt helemaal niets, want ik ben niet zo geweldig goed op de hoogte.
In viooltechnische zin zijn/waren het allemaal hele goede violisten. Maar bij mij springen er twee vertegenwoordigers van de 'oude garde' uit, namelijk Albert Markov en Tossy Spivakovsky. Albert Markov (de vader van Alexander) was, in de goede zin des woords, een typische representant van de oude Sovjetschool. Is later naar de VS verhuisd. Spivakovsky is van wat ouder datum en ook al veel eerder naar de VS geëmigreerd. Was niet alleen een meester in 'het kleine werk' (een genre dat helaas verdwenen schijnt te zijn) maar ook beroemd om zijn uitvoeringen van de concerten van Strawinsky en Bartok. Ook zijn uitvoeringen van de caprices van Paganini is indrukwekkend zij het met de kanttekening dat hij 'helaas' de Schumann-versie, dus met pianobegeleiding, speelt. Thomas Christian hoorde ik alweer enige tijd geleden met een uitvoering van het eerste vioolconcert op. 3van Joachim. Bijzonder goed, in aanmerking nemend dat het een bijzonder moeilijk werk is. Wellicht nog lastiger dan het tweede op. 11 'In ungarischer Weise'. Hopf