Hallo allemaal, mijn dochter zit op vioolles al een aantal maanden, en het wordt nu moeilijker omdat ze noten moet leren lezen... Ik weet er maar een klein beetje van, en nu wil ik graag weten hoe ik te weten kan komen welke noot welke vinger is. Ze heeft nu een toonladder die ze moet leren en halverwege moet ze op een andere snaar verder.... Juf heeft geen tijd om het uit te leggen want daar is de tijd te kort voor... maar hoe we er nu wel achter komen? alvast bedankt
Volgens mij bedoel je dit: Losse snaar - 0 Wijsvinger - 1 Middelvinger - 2 Ringvinger - 3 Pink - 4 Ik hoop dat je nu weer verder kunt! Succes! Groetjes Marike
Als je de toonladder van de A speelt dan speel je losse snaar - a Eerste vinger op de a-snaar- b Tweede vinger op de a-snaar- cis derde vinger op de a-snaar - d losse e-snaar eerste vinger e-snaar - fis tweede vinger e-snaar - gis derde vinger e-snaar - a Dit is de toonladder van de a Zo kan je het ook van de d doen enz maar dan sla je de vierde vinger over omdat je de losse volgende snaar speelt. De vierde vinger is nl. dezelfde noot als de losse volgende snaar.
Een juf die geen tijd heeft om hetgeen gestudeerd moet worden uit te leggen, vind ik wel wat bedenkelijk. Misschien kan je aangeven om welke toonladder het gaat? g-0 (losse snaar) a-1ste vinger b-2 c-3 d-0 (overgang volgende snaar e-1 fis-2 g-3 Als je de toonladder weer naar beneden speelt, moesten wij vroeger i.p.v. d-0 (losse d-snaar) een 4de vinger (pink) op de g-snaar spelen. De 4de vinger op g-snaar (de laagste snaar) is een d en is dezelfde noot als de losse d-snaar die daarnaast ligt. Dit geldt ook voor de andere snaren. Misschien kan je er al iets mee.
Precies wat Rebecspeelster al suggereerde: op deze manier vraag ook ik me af of je wel een docente nodig hebt.
Ik vraag me af of je dochter bij deze docente wel op haar plaats is. En natuurlijk vraag ik me af of deze docente wel op haar plaats is...
Wij vragen ons dat allemaal af. Maar misschien was het zo dat ze juist die les geen tijd meer had? Dan moet ze het niet opgeven voor de volgende les en de leerlinge eerst uitleggen wat er van haar verwacht wordt. Vind ik dan. Mij is het eerst ook uitgelegd. Dan mag je het zelf oefenen. Logische volgorde lijkt mij.
Ik heb, toen ik net was begonnen, op internet een afbeelding gevonden die mij toen heel erg heeft geholpen: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Violin_first_position_fingering_chart.svg En daarnaast heb ik een goede viooldocente die mij alles duidelijk uitlegt, wat natuurlijk ook helpt Ik denk dat dit het allemaal nog duidelijker zal maken Succes!
Dank jullie wel voor de reacties! de juf heeft maar een half uurtje om te overhoren en iets uit te leggen. ik weet niet wat gebruikelijk is, maar ze laat mijn dochter zelf uitzoeken hoe ze het moet doen.. als ze iets verkeerd speelt zegt ze dat het fout is en laat haar zoeken naar de juiste toon... zegt bv 4x.. nee je doet het fout, het moet hoger.... of lager... er is geen tijd om noten aan te leren daar moeten we apart les voor nemen en kost weer meer.... daarom wil ik dat proberen haar zelf aan te leren... ik weet niet hoe het ergens anders gaat, misschien zijn we hier niet op de goede plaats, maar ik heb geen vergelijk...
Hmm ik heb niet heel veel ervaringen met docenten (ben pas een half jaar geleden begonnen met vioolspelen, en noten leren lezen etc op zich!), maar ik vind het maar een vreemde zaak.. Mijn docente laat me thuis zelf de toonladders oefenen.. Dit doe ik dan mbv een stemapparaatje.. Mss niet de juiste manier, maar voor mij werkt het erg goed .. En dan op les gaan we soms samen, soms ik alleen stukjes spelen. Meestal let ze dan niet op de vingerzetting, behalve als ik er ver naast zit. Na dat stuk vertelt ze mij dan hoe het beter kan (of dat het goed gegaan is ) Het lijkt mij toch dat je toonladders het beste thuis kan oefenen en op les aandacht besteed aan andere dingen (bijvoorbeeld een goede houding en hoe je de strijkstok vasthoudt etc), maar nogmaals.. Veel ervaring heb ik niet met vioollessen en verschillende docenten.. Ben benieuwd naar de meningen van anderen hier op dit forum. Ohjah.. Ik had het boekje Fiddle Time Joggers als beginnersboekje. Ik vond het erg duidelijk en het is online te bestellen bij verschillende muziekzaken. Even voor de duidelijkheid, ik ben 23 maar vond dit een heerlijk boekje om het allemaal duidelijk te krijgen
Fiddletime Joggers is inderdaad een erg leuk boek. Dat vinden zowel mijn oudere als mijn jongere leerlingen. Lessen aan een muziekschool duren meestal 20 minuten of 30 minuten. Privélessen zijn meestal langer, maar dat is per docent anders. In een les leer ik mijn leerlingen de noten, houding, liedjes, kruisen, mollen, muzikaliteit, etc. Natuurlijk nooit allemaal tegelijk, maar wat ik op dat moment nodig vind. Het is soms een gevecht tegen de tijd, waardoor niet alles wat ik wil doen in de les even goed aan bod kan komen. Je krijgt daardoor dus wel eens een les waarin bijna alleen maar theorie of notenlezen zit, maar ook wel eens een les dat ik alleen werk aan de stukjes voor een orkest of uitvoering. Verder is het vaak ook goed voor leerlingen om iets zelf uit te zoeken. Ik kan wel altijd gelijk zeggen welke vingers het zijn en het voor doen, maar zo leren de leerlingen natuurlijk nooit zelf noten lezen.
Geachte Frangica Op volgend adres kan je info vinden over vingerzetting viool! http://translate.google.be/translate?hl=nl&langpair=en|nl&u=http: http://www.violinonline.com/fingeringchart.htm Veel groetjes Franz
Je dochter moet noten leren lezen. Bij veel docenten wordt dat in het lesprogramma opgenomen. Zonder noten lezen, kan je ook geen bladmuziek lezen en dan ook geen stukjes spelen. Je kan niet samen spelen. Ik heb ook noten leren lezen van mijn vader toen ik een jaar of zeven was. Je kan je dochter dat dus best leren. Je moet dat wel overleggen met de docente, want die kan dan daar haar verdere lessen op baseren, zoals het gebruik van bladmuziek. In zo'n half uur moet inderdaad veel gebeuren en soms is het inderdaad prima om een leerling zelf iets te laten uitzoeken. Daar leert een leerling veel van. Als je dochter het naar haar zin heeft, er geen spanningen zijn tussen haar en de juf en er vorderingen gemaakt worden, dan is er niets aan de hand.